کد خبر: ۱۲۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

کاهش بی سابقه بارندگی‌ فارس در ۵۰ سال اخیر/ مصرف ۳۰ درصد آب شیراز در کولرهای آبی

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس کاهش بارندگی امسال در این استان در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
به گزارش شیرازه، استان فارس جز استان‌های کم‌بارش در سال زراعی جاری بوده است به طوری که به گفته حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، کاهش بارندگی امسال در این استان در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گفته عبدالکریم جامع، مدیرکل سازمان هواشناسی استان فارس، میانگین بارندگی استان فارس در سال زراعی جاری تا تاریخ 15 اردیبهشت‌ماه 126 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سل گذشته که 380.5 میلی‌متر بوده 67 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت که 269.3 میلی‌متر بوده 53 درصد کاهش یافته است.

سپیدان با بارش 333 میلی‌متر باران و آباده با بارش 62.3 میلی‌متر باران به ترتیب پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین نقاط استان فارس بوده‌اند، 11 نقطه استان فارس نیز در سال زراعی جاری بارندگی زیر 100 میلی‌متر داشته‌اند.

در بین همه شهرستان‌های استان فارس تنها در شهرستان آباده شاهد افزایش یک‌ درصدی میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم اما در بقیه نقاط استان فارس با کاهش بارندگی روبه‌رو بوده‌ایم.

در 19 نقطه استان فارس کاهش میزان بارندگی بیش از 50 درصد بوده است و در برخی شهرستان‌ها مانند «فسا» و «جهرم» این کاهش به 88 درصد رسیده است که نشان دهنده بحران آب در این مناطق است.

بارندگی در همه شهرستان‌های استان فارس نسبت به بارندگی بلندمدت روند کاهشی داشته است و در 17 نقطه این کاهش بارندگی 50 درصد به بالا بوده است و در «فسا» و «جهرم» این کاهش به 75 و 73 درصد رسیده است.

میزان بارندگی شیراز در سال زراعی جاری 148.7 میلی‌متر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55 درصد و نسبت به بارندگی بلند مدت 52 درصد کاهش یافته است.

به گفته الله‌‌بخش نظرپور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، در ماه‌های گرم سال 25 تا 30 درصد آب ورودی شهر شیراز در کولرهای آبی مصرف می‌شود.

نظرپور گفته است: در گرمای تابستان امسال به طور متوسط 900 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم که با برنامه‌هایی که داشتیم 600 لیتر آن تامین شده و برای تامین 300 لیتر باقی‌مانده نیز باید به تعداد چاه‌های اجاره‌ای افزوده شود.


تسنیم
نظرات بینندگان