کد خبر: ۱۲۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد؛

انحراف از مسیر مدیریت شهری حاصل تبانی ذینفعان/ به ابتذال کشاندن واژه ای چون مجوز قانونی از بزرگترین خیانت هاست/ آیا در ادوار گذشته شورا رانت های میلیاردی ایجاد شده است؟

عضو شورای شهر شیراز گفت: چگونه است که حلقه های فساد و رانت در شهرداری یا خود را بازتولید می کنند و یا شبیه دوی امدادی تضمینی فساد را به گروه بعدی می سپارند؟
انحراف از مسیر مدیریت شهری حاصل تبانی ذینفعان/  به ابتذال کشاندن واژه ای چون مجوز قانونی از بزرگترین خیانت ها/ آیا در ادوار گذشته شورا رانت های میلیاردی ایجاد شده است؟
به گزارش شیرازه، رئیس شورای نامگذاری شورای شهر شیراز دوشنبه ( 17 اردیبهشت ) در جلسه علنی شورای شهر شیراز روزمرگی را آفت آرمان خواهی و تغییر دانست و گفت: دیر یا زود، بیشتر مسئولین دچار روزمرگی و فشار های ناشی از کار می شوند و خواب می بینند که در حال مدیریت هستند و آرمان های تغییر خواهی و شعار های آرمانی آنان رو به فراموشی می گذارد.

مهدی حاجتی اظهار داشت: باید دستان بسته ی مان را از زنجیرهای خواب آزاد کنیم و از خود سوال کنیم، از متر و معیار هایمان پرسش کنیم و نسبت خود را با تحقق هر یک به روشنی بیان کنیم.

وی با اظهار اینکه به نمایندگی از نسلی سخن می گویم که دیگر فرصت آزمون و خطا را ندارد، افزود: نسل ما نسل جمع بندی و تصمیم قاطع است چرا که همه ی محنت را دیده و چشیده است.

عضو شورای شهر شیراز با اعلام اینکه امروز تنها فرصتی برای این نسل باقی مانده این است و باید در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تصمیمات قاطعی برای مرزبندی با جریان های نوکیسه ای که از بیت المال سیر شده اند داشته باشد، بیان کرد: نوکیسه گی که نه تنها جریان سیاسی و اعتقادی نمی شناسد بلکه از طریق اتصال به مراجع قدرت یک شبه ثروت افسانه ای ایجاد می کند؛ مراجع قدرتی که در یک سیستم رانتی و رابطه ای منجر به آن می شوند.

حاجتی در ادامه تصریح کرد: در این صورت افراد نه بر اساس تلاش خود بکه بر اساس نقطه اتصال به قدرت به دروازه های فساد وارد می شوند.

این عضو شورای شهر با طرح سوالاتی اعتراض خود را درخصوص عملکردها در سه حوزه ذکر شده بیان کرد و گفت: آیا امروز به صورت قاطع تکلیف ما با سناریویی که ما آنرا تبانی ذینفعان علیه قانون می‌نامیم مشخص و روشن شده است؟ ذینفعانی که هر روزه با تبانی های خود مسیر مدیریت شهری را منحرف می کنند.

وی همچنین اظهار داشت: چگونه است که حلقه های فساد و رانت در شهرداری یا خود را بازتولید می کنند و یا شبیه دوی امدادی تضمینی فساد را به گروه بعدی می سپارند؟

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر شیراز گفت: چگونه ممکن است در یکی از رانت خیزترین معاونت های شهرداری یعنی معاونت معماری و شهرسازی از نزدیک به سه میلیون متر مربع ساخت و ساز در سال 96 نزدیک به یک میلیون و 200 هزار متر مربع آن تنها به هفت نفر برای بازبینی تعلق گرفته باشد و پس از سه هفته این معاونت به رغم مکاتبه و تذکر به شهردار حاضر به ارایه لیست این افراد نشود؟

 به ابتذال کشاندن واژه ای چون مجوز قانونی از بزرگترین خیانت ها/ رانت های میلیاردی!
حاجتی در ادامه با تاکید بر اینکه با کم و زیاد کردن واژه ها در مصوبات دوره های گذشته رانت های میلیاردی ایجاد شده است، بیان کرد:  چگونه است که آن حلقه ها در دوره ما به صورت مجدد در حال تکثیر خود است؟!

وی با انتقاد از تخریب باغات از سالهای گذشته تاکنون، گفت: حدود 15 سال است که گروه هایی به جان باغات افتاده اند و علیرغم گزارش مستند و مشخص بودن نقش افراد در این فساد  هنوز هیچگونه برخوردی صورت نگرفته است و مدیرانی که امضایشان پای این اسناد است هنوز حضور دارند؟

عضو کمیسیون حقوق شهروندی اظهار داشت: به ابتذال کشاندن واژه ای چون مجوز قانونی یکی از بزرگترین خیانت ها بوده است.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه برای هتلی مثل هتل آسمان بر خلاف ضوابط شهرداری و میراثی مجوز صادر شده است، گفت: درصورت شاکی شدن، به مجوزهای قانونی استناد می کنند! و این در حالی است که کسی نمی پرسد اگر مدیری فساد کرده و داشته های شهر را چوب حراج زده باشد چه باید کرد؟

وی با اعلام اینکه آیا صدور یک مجوز بر خلاف ضوابط میراثی و شهری چیزی غیر از تبانی ذینفعان است، افزود: در چنین مسائلی چه کسی قرار است فریادرس مردم و حق آنان به شهر شود؟

حاجتی خطاب به استاندار فارس گفت: لازم است نحوه ورود برای مقابله با این فساد در سطح حاکمیت مرکز استان تبیین شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر شیراز در ادامه تصریح کرد: انتظاراتی که از شورای پنجم در حوزه فرهنگ می رود بیش از سایر حوزه هاست؛ آیا می توان تغییر رویکرد را به صورت ملموس مشاهده نمود؟

انتطار اقدام عملی برای حفظ باغات قصردشت از استاندار فارس
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک با تاکید بر اهمیت حفظ باغات و جلوگیری از تخریب آن، گفت: این موضوع نیاز به اراده تمامی مسئولین شهر و استان دارد.

سید عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه استاندار فارس در روز شیراز در خصوص حفظ باغات سخنان خوبی داشته است، اعلام کرد: انتظار اقدام علمی در زمینه حفظ این منابع و در رأس آنها باغات قصردشت داریم.

وی از مدیران مختلف استانی شهری درخصوص حفظ، نگهداری جلوگیری از تخریب باغات دعوت بعمل آورد و اظهار داشت: لازم است علاوه بر حراست از این میراث گرانبها از اقدامات سودجویانه در تخریب این باغات جلوگیری شود.

عضو کمیسیون حقوق شهروندی بیان کرد: یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی که از نخبگان این استان نیز است پیامی را برایم فرستاده که آن پیام بدین شرح است: «آسیب جسمی غیرقابل‌جبران امواج پارازیت در شیراز، نگرانی غیرقابل‌انکار اهالی این شهر است که بارها در مورد احتمال بروز انواع سرطان، سقط جنین، عقیمی مردان و غیره با دوز بالای امواج ماکروویو پارازیت که مثل یک دستگاه ماکرو در حال پخت‌وپز مردم شهر است، در مجامع علمی و عمومی صحبت و ابراز نگرانی شده است. شیراز به‌رغم گزارش‌های موجود در اینترنت، پیشگام ارسال بالاترین دوز امواج پارازیت در کشور است، ای کاش مسؤولین محترم شورای شهر جدای از جهت‌گیری و مصلحت‌اندیشی سیاسی، جهت صیانت از سلامت مردم، راهکاری بیندیشند».

موسوی با اظهار اینکه مسئله پارازیت یک هشدار و درخواست مردم و مسئولان این شهر است، گفت: از علمای شهر، استاندار و رئیس‌کل دادگستری درخواست رسیدگی فوری و اقدامات سریع در این خصوص را دارم.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما از قانونگریزی است، مهمترین حوزه و ماموریت نظارتی شورا را حوزه مالی و اداری عنوان و خاطرنشان کرد: شورا موظف شده است برای حفظ سرمایه و دارایی مردم و استفاده بهینه از این سرمایه ها نظارت داشته باشد.

عضو شورای شهر شیراز در انتها اظهار داشت: نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و هم چنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه ای که مخل جریان امور شهرداری نباشد، هم یکی از وظایف اختصاصی شورای شهر است.
نظرات بینندگان