کد خبر: ۱۲۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

تشنگی و کمبود آب؛ تامین آب فراشبند با اعتبارات نفت و گاز

مشکلات کمبود و بحران آب در شهرستان فراشبند سبب شده که ۵۰ درصد از اعتبارات نفت و گاز این شهرستان صرف حل این مشکلات شود.
به گزارش شیرازه، «میانگین بارندگی سال زراعی جاری در فارس 121.4 میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته 68 درصد و نسبت به میانگین بارندگی بلندمدت 55 درصد کاهش یافته است» این موضوعی است که در آخرین جلسه کارگروه سازگاری با بحران کم‌آبی استان فارس از سوی مدیرکل هواشناسی استان اعلام شد. 

35 درصد روستاها در وضعیت بحران آب 

نخستین تاثیر کاهش بارندگی‌ها و بحران آب بر روستاها بوده است به گونه‌ای به گفته علی بوستانی، مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس 41 درصد جمعیت روستایی فارس  از لحاظ بحران آب در وضعیت عادی، 24 درصد در وضعیت تنش و 35 درصد در وضعیت بحرانی قرار دارند. 

روستای «نارک» شهرستان فراشبند یکی از روستاهایی است که بحران آب بر روی آن تاثیر گذاشته و با وجود شبکه و لوله‌کشی آب، مردم آن با کمبود آب روبه‌رو هستند. بهادر مهرکی، دهیار روستای نارک می‌گوید: « آب نداریم، بعضی مواقع از فراشبند با تانکر آب برای روستا می‌آورند اما با این وجود با کمبود آب روبه‌رو هستیم». 

به گفته وی این روستای 50 خانواره هفته‌ای 2 بار با تانکر آبرسانی می‌شود و مردم بعد از هر بار باز کردن مخزن در حد 20 دقیقه آب دارند پس از آن آبی وجود ندارد. مهرکی از وعده برای حفر چاه سخن می‌گوید که تاکنون عملی نشده است. 

آبرسانی سیار تنها راهکار روستای نارک 

روح‌الله مزارعی، سرپرست فرمانداری فراشبند به تمهیداتی اشاره می‌کند تا مشکل آب شهر و روستاهای این شهرستان برطرف شود با این حال به دلیل کاهش بارندگی‌ها فراشبند با مشکل آب روبه‌رو است. 

به گفته وی در بخش مرکزی شهرستان فراشبند 30 روستا وجود دارد که تعدادی از آنها با مشکل روبه‌رو بودند که با حفر چاهی که توسط یکی از خیران انجام شده، تا حدودی این مشکل برطرف شده است. 

مزارعی مشکل روستای نارک را کمبود آب می‌داند و می‌گوید: « روستای نارک در گذشته از یک چشمه استفاده می‌کردند که اکنون آن چشمه خشک شده و یک چاه هم بوده که به دلیل افت سطح آب کفاف روستا را نمی‌دهد». سرپرست فرمانداری فراشبند تنها راه برای حل مشکل آب این روستا را در حال حاضر آبرسانی سیار می‌داند. 

وی از حفر چاه در روستای کناردست « نارک» سخن می‌گوید که اگر براساس مطالعات و مکان‌یابی این امکان فراهم شود، چاه جدیدی حفر می‌شود و آب آن به روستای نارک نیز منتقل می‌شود. 

50 درصد اعتبارات نفت و گاز فراشبند برای آب 

سرپرست فرمانداری فراشبند با اشاره به اقداماتی که برای تامین آب شرب در شهرهای این شهرستان انجام شده است، می‌گوید: در شهر فراشبند یک چاه را سال گذشته تجهیز کردیم و یک چاه هم امسال در دست حفر است. 

به گفته مزارعی تامین آب شرب شهر فراشبند از چشمه‌ای به نام برم فرهاد بود و چشمه دیگری هم اجاره کرده بودیم با تجهیز چاهی که سال گذشته انجام شد هم کیفیت و هم کمیت آب شهر فراشبند مطلوب شد. امسال هم با چاه جدیدی که قرار است حفر شود مشکل آب برطرف می‌شود.

بخش دهرم شهرستان فراشبند هم با مشکل آب روبه‌رو بوده که امسال تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است. به گفته وی جانمایی برای حفر چاه در بخش دهرم در دست اقدام است و مخزن آبی هم در اسفندماه 96 برای این شهر افتتاح شده که با بهره‌برداری از این مخزن مشکل آب بخش دهرم هم برطرف می‌شود. 

سرپرست فرمانداری فراشبند از اختصاص 50 درصد از اعتبارات نفت و گاز این شهرستان برای رفع مشکلات آب شرب شهرها و روستاها و پروژه‌های آبخیزداری خبر می‌دهد. به گفته وی هر چند 22 میلیارد تومان اعتبارات نفت و گاز این شهرستان بوده اما تخصیص 40 درصد بوده با این حال 50 درصد مبلغی که اختصاص یافته به مشکل آب شهرستان تعلق می‌گیرد. 

مزارعی از پروژه‌های آبخیزداری شهرستان فراشبند نیز به عنوان یکی از راهکارهای مبالغه با بحران آب سخن می‌گوید که از جمله آن می‌توان به « ترمیم آبخیزداری‌هایی که در سیل سال 95 آسیب دیده بود، اجرای 2 طرح آبخیزداری در بخش دهرم و دژگاه و انجام مطالعات 5 طرح جدید آبخیزداری» اشاره کرد.

تسنیم

نظرات بینندگان