کد خبر: ۱۲۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

مراسم گلابگیری میمند و داراب ثبت ملی می شود

مسئول ثبت میراث ناملموس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : مراسم گلابگیری شهرستان های داراب و میمند قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارد و به محض اینکه پرونده های این مراسم تهیه و تکمیل شود در نوبت ثبت میراث معنوی کشور قرار می گیرد.

به گزارش شیرازه، مژگان ثابت قدم مسئول ثبت میراث ناملموس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : مراسم گلابگیری شهرستان های داراب و میمند قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارد و به محض اینکه پرونده های این مراسم تهیه و تکمیل شود در نوبت ثبت میراث معنوی کشور قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه برگزاری چنین مراسمی در سراسر کشور وجود دارد ثبت ملی آن به صورت مجموعه ای صورت می گیرد و آنقدر ها هم زمان بر نخواهد بود.

ثابت قدم ادامه داد: در واقع جشنواره های گل و گلاب در مناطقی چون میمند و لایزنگان فارس به صورت ملی برگزار می شود و به صورت کاملا تخصصی به آداب و رسوم مردم این مناطق در فصل برداشت گل محمدی می پردازد که این مراسم با گذشته قرن ها همچنان ادامه دارد و این موضوع تاثیر به سزایی در روند ثبت ملی آن دارد.

در بخش میمند بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۲ هزارتن گلاب از کارگاه‌های گلابگیری تولید می‌شود.

جشنواره گل و گلاب داراب همزمان با فصل برداشت گل محمدی در روستای لایزنگان برگزار می‌شود.

در شهرستان داراب ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ‌های گل محمدی وجود دارد که ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار آن دیم است. این شهرستان به لحاظ سطح زیرکشت و حجم تولید گل محمدی ارگانیک، در کشور مقام اول را دارد.

درصد اسانس گل محمدی داراب به دلیل دیم و ارگانیک بودن گل تولیدی در این شهرستان بهترین اسانس کشور است. اما بخش اعظم گل تولیدی داراب به سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها صادر می‌شود.

برچسب ها: میمند ، گلابگیری ، فارس
نظرات بینندگان