کد خبر: ۱۲۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

چند نکته ساده در مورد خروج آمریکا از برجام و واکنش رئیس جمهور

آقای رئیس جمهور؛ به منتقدانتان می گفتید «شما زبان دنیا را بلد نیستید»؛ باید گفت رفتار دیشب ترامپ حاصل زبان شناسی شماست.
چند نکته ساده در مورد خروج آمریکا از برجام و واکنش رئیس جمهور
شیرازه، شامگاه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 97 ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده از برجام خارج می شود.

1- حسن روحانی دیشب بعد از اظهارات ترامپ مبنی بر خروج از برجام گفت:«خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است».
رئیس دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود گفت که «از این لحظه توافق، بین ایران و پنج کشور است»

اولا، ابراز خوشحالی روحانی در حالی است که او،  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفته بود «معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال "آقا اجازه" از آمریکا هستند».

ثانیا، از نوع صحبت ها جناب روحانی چنین برداشت می شود که ظاهرا آمریکایی‌ها کمترین نقش را طی چند سال گذشته در جنجال آفرینی در مورد مسائل هسته ای ایران داشته اند!

و انگار نه انگار که این ایالات متحده بود که 5 کشور دیگر یعنی آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و حتی مجامع بین المللی را برای مقابله با ایران متحد کرد.

2- حامیان دولت و بعضا مسئولان سیاسی کشور ترامپ را یک دیوانه می‌پندارند و خروج او از برجام را لطمه به حیثیت و جایگاه آمریکا می‌خوانند، روحانی نیز شامگاه سه شنبه در مورد ترامپ گفت: «متأسفم که مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند گرفتار زمامدارانی شدند که حیثیت آنها را زیرپا گذاشته است»

باید گفت جناب آقای رئیس جمهور اگر ترامپ و کابینه او به دنبال حفظ آبرو در جهان بودند که در یک اقدام تامل برانگیز از پیمان محیط زیستی پاریس خارج نمی شد!

3- رئیس دولت معتقد است که با مذاکره با اروپایی ها برجام را ادامه خواهد داد.
دکتر روحانی مسئول وقت تیم مذاکره کننده ایران در سال 82، ظاهرا توافق سعد آباد را فراموش کرده، که حاصل آن تعلیق دو سال فعالیت هسته ای ایران شد و در نهایت به دلیل عدم پایبندی طرف مقابل، ایران از آن خارج شد.

4- رئیس دولت شب گذشته در ابتدای سخنان خود اعلام کرد که «امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم».
جناب پرزیدنت مسئله یا توافقی که آخر آن مشخص است را دیگر نمی توان نام آن را تجربه گذاشت بلکه باید گفت حماقت نه تجربه!
بارها از سوی رهبری و کارشناسان، خلف وعده امریکایی ها و لزوم ضمانت محکم تعهد آور و پایبندی به برجام تذکر داده شد، اما این مورد نیز با خوش خیالی و اینکه امضای کری(وزیر وقت خارجه آمریکا) ضمانت است، نادیده گرفته شد.  

5- آقای روحانی؛ نکند انتظار دارید اروپایی ها در دوگانه ایران و آمریکا، طرف ایرانی ها را بگیرند و در مقابل تحریم هایی که احتمالا از سوی آمریکا دامن کشورهای اروپایی را میگیرد در مقابل ایالات متحده بایستند؟

6- آقای رئیس جمهور؛ به منتقدانتان می گفتید «شما زبان دنیا را بلد نیستید»؛ باید گفت رفتار دیشب ترامپ حاصل زبان شناسی شماست.

* مجتبی ارغوان
نظرات بینندگان