کد خبر: ۱۲۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

با سه چهره صهیونیست پشت‌پرده خروج ترامپ از برجام آشنا شوید +عکس

این چهره‌های سه‌گانه میلیون‌ها دلار به کمپین ترامپ کرده‌اند و مبالغ کلانی به نیکی هیلی و تام کاتن، سناتور دست راستی که محور اصلی سیاست ضدایران است، پرداخته‌اند.
به گزارش شیرازه، «مکس بلومنتال»، روزنامه نگار معروف آمریکایی، در مصاحبه روز چهارشنبه خود با راشا تودی، لابی صهیونیستی را مهم‌ترین عامل خروج ترامپ از برجام دانشت. او در انتهای مصاحبه خود، از یک تیم سه نفره از میلیاردرهای فوق-صهیونیست نام برد که معمار اصلی سیاست ترامپ علیه ایران هستند:

" این میلیاردرهای سه‌گانه-(موسس کمپانی هوم دیپوت) برنارد مارکوس، (غول صنعت کازینو) شلدون اَدلسون و (غول حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری) پاول سینگر- حدود ۴۰ میلیون دلار به سوپرپک‌های انتخاباتی ترامپ کمک کرده‌اند و همچنین مبالغ کلانی به نیکی هِیلی، سفیر ترامپ در سازمان ملل، و تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواهی که محور سیاست ضدایران است، داده‌اند. "

واقعیت این است که حملات شدید به توافق هسته‌ای با ایران، از همان شروع فعالیت انتخاباتی ترامپ در ۲۰۱۵، ترجیع‌بند سخنرانی‌های او بود و او مرتب وعده می داد که اگر به ریاست جمهوری برسد، از این «بدترین توافق تاریخ آمریکا» خارج خواهد شد.

اما ریشه این دشمنی ترامپ با توافق هسته‌ای به طور خاص، و با جمهوری اسلامی ایران به طور عام در کجاست. شاید مرور سوابق برخی حامیان مالی کمپین انتخاباتی ترامپ بتواند جواب را روشن کند.

برنارد مارکوس

در بین حامیان مالی بزرگ ترامپ، گروه کوچکی بودند که وجه تشابه اصلی آن‌ها یهودی صهیونیست بودن آن‌ها و همچنین دشمنی سرسختانه با ایران است. یکی از این افراد، «برنارد مارکوس» نام دارد.

برنارد مارکوس

او یکی از حامیان مالی ترامپ است که در دعواهای حقوقی مرتبط با ترامپ و خانواده او، هزینه‌های حقوقی را پرداخت می کنند. او بابت حق‌الزحمه وکلای پسر ترامپ در پرونده «دخالت انتخاباتی روسیه»، ۱۰۸.۰۰۰ دلار پرداخت کرده است.

مارکوس یکی از سرسخت‌ترین منتقدان برجام بوده است. او در مصاحبه با فاکس اقتصادی در ۲۰۱۵ گفت:

" وقتی با شیطان داد و ستد می کنی، به دردسر بزرگی می افتی، و من فکر می کنم ایران، شیطان است. "

برنارد مارکوس

او در همین مصاحبه گفت که توافق با ایران یک «پیمان مرگبار، مرگبار» است.

مارکوس در همان ۲۰۱۵، به شدت از گروه‌های صهیونیستی مخالف توافق با ایران حمایت مالی کرد. در آن سال، بنیاد متعلق به او یک میلیون دلار به «بنیاد آموزش اسراییل آمریکا» (یکی از شاخه‌های مهم آیپک)، ۳.۵ میلیون دلار به «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها» (FDD)، ۷۵.۰۰۰ به «اتحاد اضطراری اسراییل»، ۲۵۰.۰۰۰ دلار به «پروژه اسراییل»، ۳۵۰.۰۰۰ به «موسسه یهودی برای مسایل امنیت ملی» (JINSA) و ۲۵۰.۰۰۰ دلار به «سازمان صهیونیستی امریکا» (ZOA)، پرداخت کرد که همه به شدت علیه توافق هسته‌ای با ایران فعال بودند.

شلدون ادلسون

این فرد بزرگ ترین حامی مالی ترامپ است که به همراه همسرش «میریام»، به شدت مخالف توافق هسته‌ای بود. او بزرگ‌ترین پشتیبان حقیقی(انفرادی) به کمپین ترامپ بود که به یکی از سوپرپک‌های اصلی ترامپ یعنی «فیوچر ۴۵»، ۳۵ میلیون دلار پرداخت کرد.

ترامپ در کنار شلودن ادلسون و همسرش میریام

«نیوت گینگریچ»، دیگر صهیونیست جمهوری‌خواه تندرو که سابقا رییس مجلس نمایندگان کنگره بود، در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه‌ای گفت که «ارزش اساسی» برای ادلسون تنها یک چیز است: حمایت بی‌قید و شرط از اسراییل به ویژه از حزب دست راستی لیکود و رهبر آن بنیامین نتانیاهو.

قبل از نطق سال ۲۰۱۵ نتانیاهو در کنگره امریکا بر ضد توافق هسته‌ای، ادلسون مهمان افتخاری سفارت اسراییل در واشینگتن بود.

ادلسون هم مانند مارکوس و سینگر، در قبال گروه‌های طرفدار اسراییل و ضدتوافق هسته‌ای به شدت دست و دل‌باز عمل کرده است: ۱.۵ میلیون دلار به FDD تا پایان سال ۲۰۱۱.

شلدون ادلسون

در ۲۰۱۵، این قمارخانه‌دار پیر از طریق بنیاد خود ۴۰۰.۰۰۰ دلار به سازمان «مسیحیان متحد برای اسراییل» (CUFI)، ۵۰۰.۰۰۰ دلار به «مرکز داوید هوروویتز برای آزادی»، ۱۰۰.۰۰۰ دلار به صندوق «عطیه برای حقیقت خاورمیانه» (EMET)، ۷.۴ میلیون دلار به شورای آمریکایی اسراییلی، ۲۵۰.۰۰۰ به JISNA ۱.۴ میلیون دلار به «شبکه شمولی بوتیچ برای ارزش‌های جهانی یهودی» و ۱ میلیون دلار به ‌ZOA، پرداخت کرد که همه از سرسخت‌ترین مبلغ های خروج از توافق هسته‌ای با ایران بوده‌اند.

این صهیونیست افراطی کسی است که هیچ ابایی از آشکار کردن منویات درونی خود ندارد. او در سال ۲۰۱۳، در نشستی در دانشگاه «یشیوا» در شهر نیویورک، گفته بود که مذاکره‌کنندگان آمریکایی باید به عنوان یک تاکتیک مذاکره یک بمب هسته‌ای به سوی ایران شلیک کنند.

پاول سینگر

اما نفر سوم، «پاول سینگر» است که البته از دو نفر دیگر شهرت کم‌تری دارد و اتفاقا از مخالفان اولیه نامزدی ترامپ بود. او که از فعالیت در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، میلیاردر شده است، با پرداخت یک میلیون دلار به کمیته تحلیف ترامپ، کیف پول خود را روی رییس جمهور آمرکا گشود. او هم به مانند دو نفر قبلی به همان گروه‌های ضدایرانی پیش‌گفته کمک های مالی زیادی انجام داده است.

پاول سینگر

در سال ۲۰۱۵، بنیاد متعلق به سینگر ۲ میلیون دلار به «بنیاد آموزش اسراییل آمریکا»، ۱۵۰.۰۰۰ دلار به «اتحاد اضطراری اسراییل»، ۱۱۸.۰۰۰ دلار به JISNA کمک کرد. او سابقا حامی مالی اصلی «ابتکار سیاست خارجی»، یک اندیشکده کوچک متشکل از نومحافظه‌کاران به شدت تندرو بود که خواهان اقدامات شدید علیه ایران هستند.

پاول سینگر

به علاوه، اندیشکده نومحافظه‌کار «دفاع از دمکراسی‌ها» طی فهرستی که از حامیان خود منتشر کرد، از پرداخت ۳.۵ میلیون دلار به این اندیشکده، توسط سینگر خبر داد.

هر سه این چهره‌ها عضو  سازمان «ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی» هستند. ترامپ در سخنرانی خود در این سازمان در دسامبر ۲۰۱۵ گفت:

" قرار نیست که چون من پول شما را نمی خواهم، از من حمایت نکنید. شما می خواهید سیاستمداران را تحت کنترل داشته باشید؛ خیلی هم خوب ...من پشتیبانی شما را می خواهم، ولی پولتان را نمی خواهم. "

اما وقتی ترامپ نامزدی خود را قطعی کرد، این حرفش را پس گرفت و پول کلانی از این سه تن دریافت کرد. در سیاست آمریکا، پول میلیونی برای کسی خرج نمی شود، مگر این که در ازای آن الطافی انجام گیرد.

ترامپ در حال پس دادن بدهی است.

نظرات بینندگان