کد خبر: ۱۲۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس اتاق بازرگانی شیراز تاکید کرد؛

صنایع تبدیلی حلقه گمشده کشاورزی؛ باید از صنایع تبدیلی حمایت کرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: بر این باوریم صنایع تبدیلی حلقه چهارم بخش کشاورزی محسوب می‌شود که باید موردحمایت قرار گیرد.
به گزارش شیرازه، جمال رازقی جهرمی رئیس اتاق بازرگانی شیراز در نشست تخصصی سالیانه روسا و دبیران کمیسیون کشاورزی و آب اتاق‌های سراسر کشور در اتاق بازرگانی شیراز، گفت: بخش کشاورزی تنها شامل کاشت، داشت و برداشت نیست بلکه صنایع تبدیلی به‌عنوان حلقه چهارم بخش کشاورزی حائز اهمیت است که باید موردتوجه و حمایت قرار گیرد.

وی افزود: وضعیت صنایع تبدیلی در کشور به‌گونه‌ای است که به جهت ایجاد ارزش‌افزوده کشور نیاز به قوانین و مقررات خاصی دارد که قوانین برای این بخش باید هرچه سریع‌تر وضع شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: اینکه چرا به صنایع تبدیلی مانند صنایعی ازجمله خودروسازی، الکترونیک، شیمیایی و پتروشیمی‌ها نگاه می‌شود و همانند آن‌ها مالیات و عوارض اخذ می‌شود.

رازقی تصریح کرد: بخش کشاورزی از انرژی ارزان و معافیت مالیاتی برخوردار است و چرا صنایع تبدیلی این معافیت‌ها را ندارد که با توجه به اهمیت صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، این مهم باید موردحمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به معاف بودن بخش کشاورزی از مالیات بر ارزش‌افزوده، سال‌هاست که بحث خارج شدن صنایع تبدیلی و فرآورده‌های کشاورزی از مالیات بر ارزش‌افزوده نیز از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شود که این نکته قابل‌تأملی است.

این مقام مسؤول مطرح کرد: صنایع تبدیلی دارای ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی فراوان است که این 2 ویژگی نشان از اهمیت این بخش برای حمایت کردن از آن است.

رازقی با اشاره به اقدامات مثبت و اثرگذار کمیسیون کشاورزی اتاق شیراز در سطح کشور و استان، بیان کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق شیراز با برخورداری از پنج کمیته دام و طیور، آب و خشک‌سالی، بازاریابی گیاهان دارویی، منابع طبیعی و آبخیزداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی و کارگروه‌هایی ازجمله خرما، غلات، دام زنده، کشت فرا سرزمینی، زیتون، انجیر، پسته، گیاهان دارویی و مکانیزاسیون فعالیت‌های مؤثر را در بخش کشاورزی استان انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: ورود به بحث مهم تغییرات اقلیم نیز از برنامه‌های امسال این کمیسیون است که با توجه به وضعیت جوی و خشک‌سالی استان فارس، به‌عنوان یک نیاز استان در اتاق شیراز دنبال خواهد شد.

لزوم توجه به چالش تغییرات اقلیمی

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: توجه به تغییرات اقلیمی در راستای بحران آب یک ضرورت در کشور است که در این زمینه باید سلامت‌محوری و پیشگیری را از همین امروز شروع کنیم، در غیر این صورت ضررهای جبران‌ناپذیری را شاهد خواهیم بود.

محمدصادق حمیدیان جهرمی تصریح کرد: گزارش مطالعات پیرامون وضعیت اقلیم و کشاورزی کشور، مناسب نیست و خشک‌سالی اثرات بدی را بر کشور گذاشته است که این نکته مهم و قابل‌تأملی است.

وی افزود: با توجه به اینکه عمده بخش‌های کشور دچار خشک‌سالی شده است نیاز است مباحث کلان بخش کشاورزی ازجمله تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر آینده بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست موردبررسی علمی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی شیراز مطرح کرد: کشور ما سال‌های طولانی گرفتار غلبه سعی و خطا بر درک علمی و اقدام کارشناسی، درمان محوری به‌جای سلامت‌محوری و عدم مطالبه گری در تمام فرآیندها شده است که نمونه بارز این مهم در مسئله آب در کشور مشخص است.

حمیدیان ادامه داد: در حوزه آب در کشور بدعمل شده و شاهد حکمرانی نامطلوب در حوزه آب و کشاورزی در کشور بوده‌ایم و همین موضوع موجب شده امروز آب وارد مسئله امنیتی شود.

وی بابیان اینکه اگر مسئله آب در کشور در زمان خود مطالبه شده بود وضعیت امروز ما متفاوت بود، خاطرنشان کرد: معیشت پاشنه آشیل است و امروز معیشت، مهاجرت و زندگی عده‌ای به آب وابسته است لذا همه باید نسبت به موضوع آب حساس باشند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز بابیان اینکه 82 درصد استان فارس به عارضه خشک‌سالی دچار هستند، گفت: در حال حاضر حدود 85 هزار چاه در استان فارس وجود دارد که تعداد قابل‌توجهی چاه غیرمجاز است که این‌ها نشان از خرید محبوبیت و حکمرانی نامطلوب در دوره‌های مختلف است.

حمیدیان افزود: با توجه به استفاده از آب در چنین شرایطی برای تولید محصولات کشاورزی، حدود 35 درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود که این رویه نشان می‌دهد تمام فعالیت‌ها ما در حوزه آب و کشاورزی باید مبتنی بر طرح آمایش و فعالیت‌های علمی باشد.

نظرات بینندگان