کد خبر: ۱۲۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

داراب بزرگترین دشت گل محمدی در جهان/ تولید سالانه ۷ هزار تن گل محمدی

مدیر جهاد کشاورزی داراب از تولید سالانه ۷ هزار تن گل محمدی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش شیرازه، عبدالله سیدی مدیر جهاد کشاورزی داراب گفت: اراضی زیر کشت گل محمدی در این شهرستان ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار است که ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار آن دیم و ۵۰۰ هکتار آبی است.

وی افزود: عملکرد تولید در هر هکتار از اراضی دیم گل محمدی هزار و ۲۰۰ کیلو و در هر هکتار از اراضی آبی دو هزار و ۵۰۰ تن است که در مجموع سالانه حدود ۷ هزار تن گلبرگ‌تر گل محمدی در این شهرستان تولید می‌شود.

سیدی ادامه داد: عمده اراضی دیم گل محمدی داراب در لایزنگان، نوایگان، شکرویه و مروارید واقع شده است و کشت آبی گل محمدی نیز در لایزنگان و دشت داراب انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: ۲۰ هزار هکتار گل محمدی در سراسر جهان کشت می‌شود که ۱۵ هزار هکتار آن مربوط به ایران، هفت هزار هکتار آن مربوط به استان فارس و پنج هزار و ۶۰۰ هکتار آن مربوط به روستای لایزنگان شهرستان داراب است.

سیدی با بیان اینکه ۷۵ درصد گل محمدی شهرستان داراب از نوع معمولی و ۲۵ درصد آن از نوع گل تالونه است که بیشتر به کشور‌های پاکستان، هند و دیگر کشور‌های خارجی صادر می‌شود، گفت: ۷۰ درصد گل محمدی شهرستان داراب به صورت غنچه و گلبرگ خشک به فروش می‌رسد.

وی اظهار داشت: با وجود تولید ۷ هزار تنی گل‌محمدی تنها ۵ کارخانه صنعتی گلاب‌گیری در این شهرستان فعال هستند و ۲۰ واحد گلاب‌گیری سنتی نیز در این شهرستان وجود دارد.

سیدی بیان کرد: سالانه ۲۵ کیلو اسانس گل محمدی در این شهرستان تولید می‌شود و برای تولید هر کیلو بین ۵ تا ۱۰ تن گلبرگ محمدی استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی داراب با بیان اینکه ارزش افزوده اسانس گل‌محمدی بسیار بالا است به طوری که قیمت هر کیلو اسانس گل محمدی بین ۷ تا ۱۰ هزار یورو است، خاطرنشان کرد: چند روز پیش یک کارخانه گلاب و اسانس‌گیری در داراب با مشارکت شریک فرانسوی راه‌اندازی شده که برای آغاز فعالیت منتظررسیدن دستگاه‌های اسانس‌گیری از کشور فرانسه است.

وی افزود: عمده گل‌محمدی شهرستان داراب به گلاب تبدیل می‌شود که ارزش افزوده بالایی ندارد این در حالی است که در کشور ترکیه گل محمدی به اسانس، کانکریت و ابسولوت تبدیل می‌شود که ارزش افزوده بالایی دارد و در مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

سیدی اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی که در شهرستان داراب رخ داده گل محمدی باید به عنوان یک کشت جایگزین در نظر گرفته شود و جهاد کشاورزی توسعه کشت گل محمدی را در برنامه خود قرار داده است.

بزرگترین دشت گل محمدی جهان متعلق به شهرستان داراب است که عمده آن در روستای نوایگان و لایزنگان قرار دارد.

روستای لایزنگان داراب درفاصله ۶۸ کیلومتری جنوب شرقی داراب واقع شده است.

شهرستان داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/ر

نظرات بینندگان