کد خبر: ۱۲۱۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
در سمپوزیوم ملی روانشناختی در سوانح مطرح شد؛

ایران دهمین کشور حادثه‌خیز جهان/ تلفات 18000 نفری در جاده‌ها

در نخستین سمپوزیوم ملی روانشناختی در سوانح استان فارس بر حادثه‌خیز بودن ایران و آمار بالای تلفات جاده‌ای تاکید شد.
به گزارش شیرازه، وقتی بلایی به سرمان می‌آید، عزیزی را از دست می‌دهیم و یا دچار خسارت ملی در بلایای طبیعی می‌شویم علاوه بر متحمل شدن بسیاری از خسارت‌ها، از نظر روانی مورد فشار فراوانی قرار می‌گیریم.

فرهنگ ایرانی ما با مهربانی و احساسات عجین شده است و بسیاری از ما در زمان قرار گرفتن در این شرایط، بیش از حد عادی خود را می بازیم و گاه دچار بحران روانی طولانی می‌شویم.

جمعیت هلال‌احمر فارس با همکاری موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز و انجمن روانشناسان ایران شعبه فارس اقدام به برگزاری همایشی با عنوان نخستین سمپوزیوم ملی تاب‌آوری در سوانح و بلایا برای امدادگران خود و روانشناسان عضو خانه روانشناسان ایران شعبه فارس کرد تا اثرات ناشی از این حوادث را بر روی امدادگرانی که همواره در زمان وقوع حوادث در شمار نفرات حاضر اولیه هستند، تا حد ممکن کاهش داده شود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر نیاز به ارتقاء روحی امدادگران جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: کشور ما در شمار 10 کشور حادثه خیز جهان است که آمار کشته شدن 18 هزار نفر سالانه در حوادث جاده‌ای را به خود اختصاص داده است.

شاهین فتحی ادامه می‌دهد: تحمل وقوع بلایا و حوادث علاوه بر اینکه برای بازماندگان و افراد حادثه دیده دشوار است برای امدادگران که همواره در محل حادثه حاضر هستند نیز سخت است و می‌تواند پیامدهای روانشناختی نامطلوبی در پی داشته باشد.

وی تاکید می‌کند: بر اساس آمار به دست آمده، جهان تا سال 2030 به خدمات سلامت و روان بیشتری نیاز دارد و این خدمات برای ایران که جمعیت شهری آن درصد بسیار بالاتری به جمعیت روستایی دارد به مراتب ضروری تر و مورد نیازتر است.

قربانیان خاموش

این مقام مسوول، امدادگران جمعیت هلال‌احمر را قربانیان خاموش حوادث و بلاهای طبیعی می‌داند و بیان می‌کند: مشاهده شده که برخی از امدادگران پس از انجام عملیات نجات دچار بی‌اشتهایی طولانی، انزجار از خوردن غذا، آشفتگی و اختلال در خواب، تغییر در برقراری تعامل با دیگران و ... می‌شوند که زنگ خطری برای حوزه سلامت روان به شمار می‌رود.

فتحی با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین سمپوزیوم تاب آوری روانشناختی در سوانح و بلایا به میزبانی جمعیت هلال احمر فارس اظهار می‌کند: جای خرسندی است که جمعیت هلال احمر علاوه بر امداد و نجان ارتقاء سطح روانی را برای امدادگران خود مورد توجه قرار داده است تا این امدادگران سفیرانی برای انتقال این تاب آوری به حادثه دیدگان باشند.  

تحقق کاهش آلام بشری در ابعاد روانشناختی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس نیز با تاکید بر امداد و نجات به عنوان مسوولیت اصلی هلال‌احمر عنوان می‌کند: آلام بشری باید در ابعاد روانشناختی نیز تسکین داده شود.

فیض‌الله جفری ادامه می‌دهد: در برگزاری سمپوزیوم ملی تاب آوری روانشناختی در سوانح و بلایا کمک به ارتقاء روحیه امدادگران و حادثه دیدگان مورد توجه ویزه قرار می‌گیرد تا کرامت امدادگران به عنوان سرمایه‌های اصلی هلال‌احمر حفظ شود.

وی با ابراز رضایت از عطوفت و کمک‌رسانی مردم کشور در زمان وقوع حوادث می‌گوید: باید این ظرفیت به عنوان یک عامل مستمر مورد استفاده قرار بگیرد تا تنها در روزهای اول وقوع حادثه شاهد هجوم مردم نباشیم بلکه این کمک به گونه‌ای مدیریت شود که مردم تا پایان بحران کمک کنند.

جعفری معتقد است: حضور بی‌برنامه مردم و هجوم آن‌ها گاه به‌جای کمک رسانی، در امداد و نجات نیز اختلال ایجاد می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس، مهم‌ترین اصل در دنیای امروز را ارایه آموزش‌های اصولی و کاربردی در حوزه‌های مختلف می‌داند و می‌گوید: در برگزاری این سمپوزیوم نیز ارائه آموزش تاب آوری در بعد روانشناختی مورد آموزش قرار گرفت.   

فارس

نظرات بینندگان