کد خبر: ۱۲۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

«خانه کت و قشم قاوی» استهبان در حسرت آب/ روزی یک تانکر آب سهم روستا

روستاهای خانه کت و قشم قاوی شهرستان استهبان پس از سال ها هم چنان محتاج آب شرب هستند و وعده های مسئولان در این سال ها، هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.
خانه کت و قشم قاوی استهبان در حسرت آب/ روزی یک تانکر آب سهم روستابه گزارش شیرازه؛ روستاهای خانه کت و قشم قاوی شهرستان استهبان پس از سال ها هم چنان محتاج آب شرب هستند و وعده های مسئولان در این سال ها، هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.

این دو روستا با جمعیتی بالغ بر 1600 نفر متاسفانه علی رغم وعده های چندین باره مسئولان شهرستانی، استانی و حتی کشوری، همچنان با مشکل آبرسانی روبرو هستند.

وجود روزانه تنها یک تانکر آب شرب برای روستا خانه کت باعث شده که مردم با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

تا کنون جز وعده چیزی نصیب ما نشده 

یکی از اهالی روستای خانه کت در گفتگو با شیرازه گفت: از چندین سال پیش دهیاران و اعضای شورای روستا پیگیر حل این مشکل بودند اما تا کنون جز وعده، چیز دیگری نصیب مردم نشده است. بارها مسئولان زمان تعیین کردند و گفتند کار آبرسانی را شروع میکنم اما هیچ کاری انجام نشد؛ 

وی افزود:حتی در اخبار خواندیم که اسفندماه سال گذشته، وزیر نیرو در مراسم افتتاح فاضلاب استهبان دستور پیگیری و رفع مشکل آب شرب خانه کت و قشم قاوی را داده است اما تا کنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

این پروژه سخترین پرژه اب رسانی است

در همین زمینه ابراهیم حیدری مدیر آبفای روستایی شهرستان استهبان در مصاحبه با خبرنگار شیرازه گفت: پروژه انتقال آب به این دو روستا، با 31 کیلومتر خط انتقال و با توجه به کوهستانی بودن مسیر از سخت ترین و پُرهزینه ترین پروژه های شهرستان محسوب می شود.

وی افزود: تا پایان سال 96 موفق به پایان 17 کیلومتر از خط انتقال آب شده ایم که 3 کیلومتر آن در سال 96 اجرا شده است. در حال حاضر نیز قرارداد اجرای 5 کیلومتر دیگر از خط انتقال با پیمانکار منعقد شده است و تا 10 روز دیگر اجرایی می شود.

حیدری با اشاره به هزینه های مورد نیاز برای اتمام پروژه، اظهار داشت: اگر بخواهیم این پروژه را به پایان برسانیم، حداقل به 6 میلیارد هزینه نیاز داریم و با توجه به محدودیت اعتباری که داریم تأمین این هزینه کمی دشوار به نظر می رسد و نیازمند همکاری مسئولان استانی و کشوری است.

مدیر آبفای روستایی شهرستان استهبان درباره چگونگی آبرسانی فعلی به این دو روستا نیز عنوان کرد: در حال حاضر برای هر روستا یک تانکر روزانه عملیات آبرسانی را انجام می دهد که یکی از تانکرها نیز مربوط به بخش خصوصی می باشد و اگر بخواهیم تعداد تانکرها را افزایش دهیم، ماهیانه به 12 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

پس از حفر 290 متر از زمین نیز به آب شرب پایدار نرسیدیم


محمد مهدی شرفی فرماندار استهبان نیز در گفت و گو با خبرنگار شیرازه گفت: این پروژه بعلت دشواری مسیر و صعب العبور بودن پس از اجرای 14 کیلومتر از پروژه، عملیات اجرایی متوقف شد و طرح حفر چاه عمیق جایگزین آن شد.

وی افزود: پس از حفر 290 متر از زمین نیز به آب شرب پایدار نرسیدیم و این طرح نیز با شکست مواجه شد و به ناچار به طرح قبلی که تنها راه برای انتقال آب بود برگشتیم و در سال 96 نیز 3 کیلومتر از مسیر اجرا شد.

فرماندار استهبان خاطر نشان کرد: البته در طول اجرای پروژه نیز مشکلاتی نظیر موضع گرفتن اهالی روستای کُردی خانی پیش آمد که توانستیم آن را حل کنیم و پروژه ادامه پیدا کرد.

شرفی در پایان تأکید کرد: مجموعه مسئولان شهرستان تأکید دارند که پروژه آبرسانی به این روستا را هرچه سریعتر تمام شود و سعی می کنیم تا پایان سال جاری این طرح را نهایی کنیم.

گفتنی است نامه نماینده استهبان برای دریافت اعتبارات ملی برای این پروژه در تاریخ 11 اردیبهشت ماه 1394 از سوی وزیر نیرو خطاب به مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب کشور پاراف شده است اما تا کنون تخصیص اعتباری به این پروژه اعلام نشده است.
نظرات بینندگان