کد خبر: ۱۲۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

تنگ رغز، عروس دره های ایران + تصاویر

تنگ رغز مجموعه ای منحصر به فرد از آبشار ها و چشمه هایی است که زیبایی آن هر بیننده ای را به وجد می آورد و مکان مناسبی است تا بتوان هیجانات طبیعت گردی را تجربه کرد.

به گزارش شیرازه، تنگ رغز که بومیان به آن تنگۀ رودخیز می گویند به عروس درّه های ایران شهرت دارد. این درّه مجموعه ای منحصر به فرد از آبشار ها و چشمه هایی است که زیبایی آن هر بیننده ای را به وجد می آورد و مکان مناسبی است تا بتوان هیجانات طبیعت گردی را تجربه کرد.

تنگ رغز کجاست؟

تنگ رغز در ۳۰ کیلومتری شهرستان داراب، در منطقۀ حسن آباد در استان فارس در دل کوه و بین صخره ها قرار دارد.

مجموعه تنگ رغز

رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. طول تقریبی این درّه ۴ کیلومتر است که از سرچشمۀ رغز تا درّه جنوب امتداد دارد. این مجموعه زیبا و هیجان انگیز مجموعاً دارای ۶۴ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی است که ۱۴ آبشارِ واقع در درّه جنوبی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است. تغذیه این آبشارها توسط چشمه ای کوچک در ابتدای درّه در میان جنگلی بکر صورت می گیرد.
آخرین آبشار درّه جنوبی ۳۵ متر ارتفاع دارد که در این قسمت، تنگ به انتها می رسد.

خصوصیات آبشارها

هر کدام از آبشارها رغز ارتفاعات مختلفی دارند. مرتفع ترین آبشار به نام آذرخش ۶۵ متر و کوتاه ترین آن ۶ متر بلندی دارند. بعد از آبشار آذرخش، آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر مرتفع ترین و آخرین آبشار محسوب می شود. در واقع بلندترین فرود در آبشار وداع صورت گرفته است.

همچنین عمق حوضچه های رغز نیز متفاوت است. عمیق ترین حوضچه مربوط به حوضچۀ آبشار کبوتر با ۲۰متر عمق است و کم عمق ترین حوضچه ۶ متر عمق دارد. حوضچۀ آبشار وداع نیز ۱۰ متر است.

پوشش گیاهی
پوشش گیاهی تنگ رغز شامل ارژن، کل خنگ، برنوک، انار، ول، مرزنجوش، پونه و پرسیاوشان هستند که در هنگام پیمودن مسیر مشهودند.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان جهت دیدن از تنگ از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهرماه است. زیرا سرچشمه های این تنگ پر آب است و نسیم ملایمی که در آن فصل گرم از آبشارهای پر آب می وزد، جذابیت تنگ رغز را دو چندان می کند.

چگونه به تنگ رِغِز برویم؟

همان طور که گفته شد تنگ رغز دردارابِ استان فارس قرار دارد. بنابراین پس از پیمودن مسافتی، در حدود ۳۵ کیلومتر از جاده داراب-شیراز و رسیدن به گردنه دراکویه، وارد مسیر خاکی می شوید. بعد از طی مسیر خاکی، پیاده روی آغاز می شود. پس از پیمودن شیب هایی که به تدریج تندتر می شوند و عبور از سنگ های بزرگ، در مسیری بدون شیب می توان وارد منطقه چشمه شد.


با سفر به تنگ رِغِز می توان مجموعه ای کامل از راهپیمایی، غارپیمایی، رودخانه گردی، کوهپیمایی، شیرجه و شنا، صعود از آبشار و تماشای همزمان ماهیان قزل آلا را در یک سفر ماجراجویانه تجربه کرد.

نظرات بینندگان