کد خبر: ۱۲۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس مرکز پژوهش‌های جوی دانشگاه شیراز تشریح کرد؛

دلایل بارش باران گِل در شیراز/ فریاد دلسوزان به جایی نرسید

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با تشریح دلایل بارش باران گِل در شیراز معتقد است اراده ملی برای حل مشکل ریزگردها در کشور وجود ندارد.

به گزارش شیرازه، سید محمدجعفر ناظم‌السادات رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: دلایل وقوع بارش باران گِل در شیراز را باید در سال‌های گذشته و دهه‌های پیشین جست‌وجو کرد، یعنی در آن زمان‌هایی که کارشناسان دلسوز فریاد می‌زدند اما کسی به حرف آنان توجه نمی‌کرد چراکه وقایع امروز چون بحران خشک‌سالی و عواقب آن چون ریزگردها و ... از دهه‌های قبل برای متخصصان و کارشناسان دلسوز قابل پیش‌بینی بود.

این استاد دانشگاه در مورد بارش باران گِل از آسمان که چند روز پیش در شیراز به وقوع پیوست نیز گفت: این پدیده به دلیل هم‌زمان شدن ورود بخار آب و گردوخاک هنگام حرکت هوا و بارش باران به وجود می‌آید که جلوی بارش را نیز گرفته و از میزان نزول آن می‌کاهد، البته ممکن است که ریز گردها یک روز پیش از رطوبت هوا به حرکت درآمده باشند.

*جنگ و تخریب محیط‌زیست

سید محمدجعفر ناظم‌السادات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌های کشورها و تأثیر آن در پدیده خشک‌سالی، درگیری کشورهای خاورمیانه با پدیده جنگ در طول سالیان متمادی را در تغییر شرایط اقلیمی مؤثر دانست و اظهار داشت: کشورهای همسایه ایران همچون عراق، افغانستان و... سال‌ها درگیر جنگ بودند و توجه دولتمردان آنان به‌جای محیط‌زیست بیشتر متوجه مسائل نظامی و سرمایه‌گذاری در این عرصه بوده، بنابراین اراده این کشورها به دلیل تمرکز بر پیروزی در جنگ‌ها، بر محیط‌زیست متمرکز نبوده و از آن غافل شده‌اند.

*فرصت‌طلبی برخی کشورها

این استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: اما در همین شرایط که تعدادی از کشورها درگیر جنگ بودند، برخی کشورها از فرصت استفاده کرده و مسائل زیست‌محیطی خود را سامان دادند؛ به‌عنوان نمونه کشور ترکیه در زمان جنگ تحمیلی سدهایی را در سرشاخه‌های دجله و فرات ایجاد کرد و همین مسئله موجب شد که مقدار آب رهاشده از این رودخانه‌ها به ایران و عراق کاهش پیدا کند.

ناظم السادات حل بحران ریزگردها را منوط به اقدامات مشترک و منطقه‌ای کشورهای خاورمیانه دانست و افزود: ریز گردها دیگر مرز نمی‌شناسند و برای مهار آنان نیاز به همکاری مشترک با کشورهای منطقه است و به‌این‌ترتیب باید در کنوانسیون‌های بین‌المللی این مسئله موردتوجه جدی دولت‌مردان قرار گیرد.

*فقدان اراده ملی برای حل مشکل

وی همچنین گفت: در داخل کشور نیز باید یک اراده ملی برای افزایش پوشش فضای سبز به وجود آید که متأسفانه در حال حاضر نه‌تنها این اراده وجود ندارد بلکه بسیاری از جنگل‌ها را نیز ویران کرده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز، حل بحران ریزگردها را منوط به یک اقدام بلندمدت دانست و افزود: حل مشکل محیط‌زیست ممکن است چندین دهه طول بکشد چراکه این مشکلات به یکباره به وجود نیامده است که سریعاً نیز مرتفع شود.

یادآور می‌شود در طی چند روز گذشته شهر شیراز و 8 شهرستان دیگر استان فارس با پدیده بارش باران گِل و هجوم ریز گردها مواجه شد که در سال‌های اخیر چنین وضعیتی با چنین حجمی از ریزگردها تقریباً بی‌سابقه بود.

فارس

نظرات بینندگان