انگلیس در کنار فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی هستند که پس از اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام، از ادامه حیات این توافق استقبال ولی اعلام کردند که می خواهند در خصوص برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران با کشورمان مذاکراتی داشته باشند.

ترزا مِی در مکالمه تلفنی با طرف ایرانی، ابتدا از پایبند ماندن ایران به برجام استقبال کرد و لزوم ادامه اجرای تعهدات برجامی ایران را به حسن روحانی تاکید کرد.

بر اساس بند ۳۷ برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵، ایران می‌تواند در صورت توقف اجرای تعهدات برجامی یکی از اعضای ۱+۵، به صورت متقابل، اجرای بخشی از تعهدات خود را متوقف کند.

نخست‌وزیر انگلیس به حمله موشکی تلافی‌جویانه هفته گذشته ارتش سوریه به مواضع رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی هم اشاره کرد و مدعی شد که این حملات کار ایران است؛ وی این حملات را محکوم کرد و خواستار امتناع ایران از تکرار این‌گونه حملات شد.

ترزا می به حسن روحانی گفته: «پرهیز از اقدامات تحریک آمیز، برای اطمینان از بر هم نخوردن صلح و ثبات منطقه، ضروری است.»

نخست‌وزیر انگلیس در انتها به مسئله بازداشت ایرانی‌های دارای تابعیت دوگانه به اتهام مسائل امنیتی هم اشاره کرده و خواستار حل این مسئله و آزادی آنها «بر پایه مسائل بشردوستانه» شده است.

این خواسته در حالی مطرح می شود که وزیر خارجه آمریکا نیز امروز درخواست آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی را از روحانی داشته است.(اینجا)

 

روحانی در تماس تلفنی نخست وزیر بریتانیا:
برجام بدون آمریکاامکان پذیر،امابدون تامین منافع ایران غیرممکن است
روحانی تلفن

رئیس جمهور، حفظ برجام بدون آمریکا را امکان پذیر اما بدون حضور و تامین منافع ایران، آن را غیرممکن خواند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی "ترزا می" نخست وزیر بریتانیا با وی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به برجام، تامین منافع ملی خود را دنبال می کند گرچه متاسفانه طرفهای مقابل در اجرای تعهدات خود، عملکرد رضایت بخشی نداشته اند.

روحانی بااشاره به نقش بریتانیا در مذاکرات هسته ای از سال ۲۰۰۳ تا تصویب برجام به عنوان یک توافق برد – برد، اقدام آمریکا را مبنی بر خروج از برجام، غیرقانونی، غیرمسوولانه و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

رئیس جمهور با بیان اینکه زمان اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و تضمین منافع ایران، محدود است، اظهارداشت: منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی و سرمایه گذاری باید به طور شفاف مشخص و تضمین شود.

روحانی نشست هیات های کارشناسی و جلسه روز سه شنبه وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد این جلسه بتواند منافع تهران را با حفظ برجام، تامین کند.

رئیس جمهور، نقش برجام را در تقویت صلح و امنیت در منطقه بسیار مهم برشمرد و در عین حال تاکید کرد که مسوولیت عواقب هر وضعیتی که در قبال برجام پیش آید، برعهده آمریکا است.

روحانی اظهارداشت: در برجام دو طرف تعهداتی دارند و این پذیرفتنی نیست که تنها یک طرف به تعهداتش عمل کند.

وی با اشاره به نقش تعیین کننده سه کشور اروپایی در حفظ برجام، مقاومت اروپا را در برابر تحریمهای ثانویه آمریکا، حرکتی شجاعانه و موجب حفظ جایگاه و اعتبار جهانی اروپا برشمرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه حفظ امنیت خاورمیانه برای ایران و جهان بسیار مهم است، تاکید کرد: برای حفظ امنیت این منطقه، همه کشورها باید تلاش کنند.

روحانی در ادامه به وضعیت غمبار ملت یمن اشاره کرد و با بیان آمادگی ایران برای همکاری با سازمان ملل و کشورهای اروپایی جهت تامین صلح و امنیت این کشور تصریح کرد: بحران یمن راهکار نظامی ندارد و وظیفه همگان است که برای جلوگیری از کشتار مردم بیگناه در این کشور تلاش کنند.

الف