کد خبر: ۱۲۱۸۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
یادداشت؛

سهم لاریجانی و مجلس در خسارت محض

کاش نمایندگان بجای اینکه امروز برجام را در مجلس آتش بزنند، دیروز منافع حزبی شان را آتش میزنند و با واقع بینی بیشتری به مسئله مهمی مانند برجام نگاه می کردند.

به گزارش شیرازه؛ یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در قضیه برجام، نظارت قانونی مجلس بر روند تأیید و اجرای برجام بود که نتیجه آن تصویب 20 دقیقه ای طرحی شد که قرار بود ماحصل بیش از 10 سال مذاکره ایران با طرف غربی باشد.

تصویب «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان برجام، به شکل عجیبی در مجلس دنبال شد و در اقدامی نادر، علی لاریجانی رئیس مجلس به عنوان موافق در صحن علنی سخنرانی کرد.

لاریجانی در سخنان خود تأکید داشت که تأخیر در تصویب طرح هسته ای به ضرر ایران است و گفت: هر انسانی که صحنه ی بین المللی را ببیند متوجه می شود که نباید در تصویب این موضوع تأخیر داشت.

بروجردی رئیس کمسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس نیز در سخنانی گفت: ما در این مصاف نابرابر برنده شدیم زیرا خروجی تمام تلاش ها در ژنو، لوزان، وین و توافقات در برجام به عنوان یک سند رسمی، حق ما را به رسمیت شناختند و حق ما تثبیت شد.

اما عجیب ترین اقدام مجلس این بود که کمیسیون برجام که توسط خودشان انتخاب شده بود را نادیده گرفتند و حتی حاضر نشدند طرح مشترک کمیسیون برجام و شورای عالی امنیت ملی که دارای اشکالاتی بود را به کمیسیون ارجاع دهند و به قول معروف «سر و تهش را به هم آوردند» تا به فرموده آقای لاریجانی جوّ مجلس متشنج نشود و مردمی که به این طرح دل بسته اند ناامید نشوند. لاریجانی از ارائه طرح پیشنهادی برای جایگزینی طرح قبلی نیز جلوگیری کرد تا روند تصویب به تأخیر نیوفتد!

البته در این کارزار سیاسی نمایندگانی هم بودند که با تشریح نواقص برجام سعی کردند که از خسارت های احتمالی جلوگیری کنند اما با کمال تعجب عده ای میگفتند با بررسی جزئیات طرح و آشکار شدن نواقص، آمریکا از همین روزنه ها سوء استفاده می کند و منتقدان برجام در راستای منافع آمریکا قدم برمیدارند!

امروز با گذشت چند سال از این ماجرا به صورت شفاف برای همه روشن شده که نقایص این طرح حتی بیش از آن چیزی است که به اصطلاح دلواپسان می گفتند، نقایص بزرگی که باعث شده با خروج آمریکا از برجام آب از آب تکان نخورد و هیچ اقدام قابل توجهی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت نپذیرد.

به نظر میرسد تصویب کنندگان برجام در مجلس خصوصاً کسانی که نگذاشتند نقایص برجام با دقت بیشتری پیگیری شود، در تاریخ سیاسی ایران هرگز فراموش نشوند و با انتشار جزئیات بیشتر از این سهل انگاری ها، در آینده بهتر بدانیم که سهم مجلس در نواقص برجام چقدر بوده است.

تا اینجای کار به نظر میرسد نقش مجلس شورای اسلامی در برجام بیش از آنکه در راستای منافع مردم باشد، در راستای منافع حزبی بوده و این تصمیم سیاست زده مجلس باعث شده تا امروز چیزی جز خسارت محض عایدمان نشود.

کاش نمایندگان بجای اینکه امروز برجام را در مجلس آتش بزنند، دیروز منافع حزبی شان را آتش میزنند و با واقع بینی بیشتری به مسئله مهمی مانند برجام نگاه می کردند.

وقت آن رسیده است که رئیس مجلس به همراه رئیس جمهور بابت خوش بینی به آمریکا، عدم اخذ ضمانت کافی از طرف مقابل و بخاطر نقش کلیدی که در تصویب برجام ایفا کردند، یک بار برای همیشه و با شجاعت از ملت عذرخواهی کنند.

*عمّار فاطمی


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
0
از مجلس فرمایشی آنهم به ریاست علی لاریجانی جز این هم انتظاری نبوده و نیست . لاریجانی با این کار خود خواست هم دستاوردهای دولت خدمتگذار احمدی نژاد را به باد فنا دهد و هم برای ریاست جمهوری خود در سال 1400 لابی کرده باشد به نفع روحانی کار کند تا آینده از ایشان استفاده کند. بحر حال خیانت ایشان و اصلاح طلبان و دولت در این قرارداد ننگین در تاریخ ثبت خواهد شد و آینده گان بهتر این خیانت را خواهند شکافت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
0
دراین کار ننگ مجلسیان کمترازنافرمانی کردندولت نا امید وبی عدالت اقای روحانی در برابر فرمایشات مقام عظمای ولایت نبوده وسربازان سیدعلی هرگز فراموش نخواهند کرد این ننگهای پی در پی را