کد خبر: ۱۲۱۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

تفاوت‌های موضع چهارشنبه و سه‌شنبه موگرینی!/ وزارت خارجه چرا به توهین پمپئو اعتراض نمی‌کند؟

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان

عضو کارگزاران: رفتار حزب اتحاد ملت در انتخاب شهردار انحصارطلبانه بود

نایب رئیس کمیته سیاسی کارگزاران، احزاب مشارکت و اتحاد ملت را به انحصارطلبی متهم کرد.


محمد قوچانی در روزنامه سازندگی نوشت: پس از انتخاب محمدعلی نجفی با وجود اجماع جبهه اصلاح بر سر او شهرداری تهران همچنان در تعلیق ماند و از همان روز اول صحبت از آن بود که بعید است نجفی بتواند چهار سال شهردار تهران بماند.


... یکی از آسیب‌های جدی شورای پنجم برخوردی بود که با منتخب اول مردم تهران، محسن هاشمی رفسنجانی با بیش از یک میلیون و هفتصد هزار رای صورت گرفت. بی‌شک از دیدگاه بسیاری از کارشناسان شهری و سیاسی انتخاب محسن هاشمی با پایگاه رای قابل توجه، سابقه فعالیت در شهرداری  تهران، دیدگاه معتدل و مصلحانه به مسائل سیاسی و اجتماعی و مقبولیتی که در دولت و حاکمیت داشت می‌توانست به برگ برنده شهرداری تهران و جبهه اصلاحات و دولت و حاکمیت بدل شود. متاسفانه تسری یک تئوری نادرست درباره راه‌یابی اقلیت مطلق اصولگرا (یک نفر)به شورای شهر تهران در ظاهر و نگرانی برخی احزاب رادیکال اصلاح طلب از درخشش محسن هاشمی به عنوان چهره تازه جبهه اصلاحات در باطن سبب شد این ظرفیت و موقعیت در اختیار جبهه اصلاحات قرار نگیرد.


وی می‌افزاید: در درون شورای شهر تهران گونه‌ای فراکسیونیسم شکل گرفته است که در نهایت به ضرر جبهه اصلاحات منجر خواهد شد. ما به صورت جبهه‌ای در انتخابات شوراها پیروز شدیم و به صورت جبهه‌ای هم باید کار کنیم. نمی‌شود جبهه‌ای پیروز شد و حزبی عمل کرد! رفتار نادرستی که سران حزب دوست و برادر، حزب اتحاد ملت، در حذف نامزدهای رقیب و قراردادن سه نامزد از یک حزب در فهرست یک چهارم نهایی انجام دادند به شدت ضد جبهه‌ای بود که در نهایت نتیجه منطقی این چپ‌روی و تک‌روی حذف هر سه نامزد- که در میان آنان افراد مناسبی هم بودند- شد. متاسفانه نظام مشارکت و تهیه فهرست انتخاباتی جبهه اصلاحات در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دارای ایراداتی اساسی است که در فرصت مقتضی به آنها خواهیم پرداخت.


عضو مرکزیت کارگزاران در ادامه خاطرنشان می‌کند: اگر اصلاح‌طلبان نتوانند در این فرصت اندک باقی‌مانده معضلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و بافت‌های فرسوده را حل کنند و چند پروژه عمرانی مانند باغ کتاب، باغ پرندگان، فرهنگسراها و همشهری را که در ادوار شهردارانی چون غلامحسین کرباسچی و محمدباقر قالیباف با اجماع حاکمیت شکل گرفت را به انجام برسانند نه فقط یک حزب که همه جبهه اصلاحات بازنده ماجرا خواهد بود و سرمایه اجتماعی سیدمحمد خاتمی هم برباد خواهد رفت.


متاسفانه یک جریان سیاسی در جبهه اصلاحات از فردای دوم خرداد 1376 کوشید با مصادره رهبری این جریان، خود را مساوی اصلاحات نشان دهد و نه به قبل از خود و نه به بعد از خود بهایی نداد. آنان نه تلاش‌های روحانیون مبارز، مجاهدین انقلاب و کارگزاران سازندگی قبل از دوم خرداد را دیدند و نه به پدیده‌هایی مانند اعتماد ملی یا حتی حزب اعتدال و توسعه فکر می‌کردند و در حالی که امروزه خود را در دفاع از کروبی‌ها و روحانی‌ها پیشتاز می‌دانند از یاد برده‌اند که چه بر سر شیخ دیپلمات‌ آوردند و با شیخ اصلاحات چگونه برخورد کردند و همه همت خود را برای تخریب دیگران به عنوان حداکثر اصلاح‌طلبان محافظه‌کار و ترویج خود به عنوان اصلاح‌طلبان پیشرو! مصروف ساختند.


گرچه امروزه نام بردن از مهدی کروبی برای این جریان‌های سیاسی به نمادی از آوانگاردیسم بدل شده اما از یادها نرفته است که در انتخابات مجلس هفتم، انتخابات ریاست جمهوری نهم و ریاست‌جمهوری دهم این برادران و دوستان، کروبی را تخریب می‌کردند.

مردم نگران نیستند شما چرا امتیاز یکطرفه دادید؟!

قائم‌مقام ناکام و مستعفی وزیر راه و شهرسازی می‌گوید مردم نگران نباشند چراکه 40 سال است در تحریم خرید هواپیما هستیم.


اصغر فخریه‌کاشان از متولیان خرید هواپیما در پسابرجام و تبلیغات پیرامون آن بود اما چند هفته پیش استعفا کرد. او اکنون به عنوان مشاور وزیر راه به خبرآنلاین گفته است:


بعد از آمدن ترامپ فضا تغییر کرد. ترامپ سیاستی مبنی بر بلاتکلیف نگه‌داشتن ایران و ایران‌هراسی را دنبال می‌کرد و درنتیجه شرکت‌ها را در وضعیتی قرار داد که بسیاری برای تصمیم‌گیری منتظر می‌ماندند. بعضا هم تامین پیش‌پرداخت‌های هواپیماها به خاطر برخی مسایل داخلی در رابطه با مشخص کردن منابع با تاخیر مواجه شد. همه این‌ها دست به دست هم داد و تغییراتی را در برنامه تحویل هواپیماها ایجاد کرد.


وی می‌افزاید: مردم نباید نگران باشند وتعجب کنند. ما در 40 سال گذشته با انواع تحریم‌ها روبرو بودیم، اما کشور از پس آن‌ها برآمده است. طبیعتا تحمل این تحریم‌ها سخت است. اما در عوض ما از این فرصت‌ استفاده کرده و ظرفیت داخلی را تقویت می‌کنیم.


من شک ندارم که اگر در آینده مشکلی در تامین قطعات بوجود آید، مثل صنعت‌نفت و صنعت حمل‌ونقل ریلی به سازندگان داخلی روی می‌آوریم که البته با استانداردهای بین‌المللی قادر به تامین نیاز ما خواهند بود.


درباره این سخنان باید گفت که بی‌تردید، مردم ما در مقابل تحریم‌ها آبدیده شده و موفقیت‌های بزرگ ملی در اثر همین تحریم‌ها را مشاهده کرده‌اند و بنابراین هراسی از این امر ندارند. اما مسئولان امر باید توضیح بدهند که اگر قرار بود حتی بند حاشیه‌ای از برجام درباره عدم کارشکنی آمریکا درمقابل خرید هواپیما ازسوی ایران عملی نشود، پس چرا آن همه امتیازات سنگین را به دشمن واگذار کردند و بهانه خود را هم عدم تحمل مردم ایران قرار دادند؟!

یک جمله هم به اعتراض بگویید که چرا به دشمن اعتماد کردید؟!

یک عضو مجلس خبرگان نسبت به بیانیه مجلس خبرگان درباره برجام و انتقاد از مواضع منفعلانه رئیس‌جمهور، ابراز ناخرسندی کرد.


هاشم‌زاده هریسی آزمانی که مدیر یکی از نشریات اجاره‌ای متخلف به نام صدای عدالت بوده گفته است: این بیانیه، بیانیه همه اعضا نیست.


او می‌افزاید: درباره برجام، اقتضا می‌کند جوانب کار را در نظر بگیریم و در تنظیم بیانیه‌ها احتیاط کنیم تا حرف و حدیث پیش نیاید. در غیر این صورت دشمن سوء استفاده کرده و خواهد گفت که هم برجام را گرفتیم و هم توانستیم میان آنان اختلاف ایجاد کنیم.


جانبداری این عضو خبرگان از انفعال دولت در ماجرای برجام و تخطئه بیانیه مجلس خبرگان در حالی است که هیئت رئیسه و رئیس مجلس خبرگان از سوی اعضا انتخاب می‌شود و حق موضع‌گیری در مسائل مهم را دارد ولو اینکه مثلاً یک یا چند عضو از 86 عضو مجلس خبرگان موافق همه مفاد بیانیه نباشند.


اما مهم‌تر از این موضوع، طرح این سؤال است که آیا آقای هاشم‌زاده هریسی با وجود مشاهده 2 سال و نیم بدعهدی آمریکا و اجرای یکطرفه برجام توسط دولت روحانی و سپس بازگشت همه تحریم‌ها، نمی‌خواهد یک تذکر لطیف و رقیق هم به دولت بدهد که چرا به دشمن اعتماد کردند و در مقابل واگذاری یکجای امتیازات نقد، وعده‌های نسیه گرفتند و هنوز هم به حرف و قول حریف اعتماد می‌کنند و از موضع حکیمانه، صریح، مستدل و عزتمندانه رهبر انقلاب تمکین نمی‌کنند؟! البته شاید چنین توقعی از ایشان که روزنامه خود را هم به عناصر نفوذی و ضد انقلاب واگذار کرده بود و نظارت و اشراف کافی بر آن نداشت، توقع بیجایی باشد!

زیباکلام: 14 میلیون رأی‌دهنده به روحانی حس می‌کنند سرشان کلاه رفته است

صادق زیباکلام می‌گوید اگر فردا انتخابات برگزار شود روحانی 10 میلیون رأی هم نمی‌آورد.


زیباکلام در روزنامه شرق تصریح کرد: هنوز یک سال هم از انتخابات 29اردیبهشت 96 که روحانی 24 میلیون رای کسب کرد، نگذشته اما تعداد قابل توجهی را می‌توان یافت که دچار یک احساس تلخ پشیمانی از رای دادن شده‌اند. وی می‌افزاید: پشیمانی از رای به روحانی، آن قدر در سطح جامعه بالا گرفته که شاید اگر همین فردا انتخابات مجددی برگزار شود، رئیس‌جمهور 10 میلیون رأی هم نیاورد. مخالفان از ایجاد چنین حالتی، حق دارند حس موفقیت داشته باشند مدت‌هاست در هر جمع دانشگاهی و غیردانشگاهی که حضور دارم، با انتقادات بسیاری مواجه می‌شوم و به‌خاطر تلاش در دوران انتخابات، مورد شماتت قرار می‌گیرم. نمی‌خواهم گناه پشیمان شدن رأی‌دهندگان به روحانی را بر گردن مخالفان اصولگرا بیندازم، قطعا عملکرد دولت دوازدهم نیز بی‌نقش نبوده است؛ اما جان کلام اینجاست که مخالفان او متوجه نیستند این فقط رقیب آنها نیست که بی‌اعتبار می‌شود.


زیباکلام به جای آن که به ناکارآمدی‌های دولت و وعده‌های خلاف واقع مشخص روحانی بپردازد، می‌نویسد: مخالفان فقط رئیس‌جمهور را زیر سوال نبرده‌اند، بلکه در حقیقت، آب به آسیاب جریاناتی می‌ریزند که شرکت در انتخابات را بی‌فایده و عبث می‌پندارند. آنها این پرسش خیلی ساده را رواج می‌دهند که به راستی  فایده حضور پای صندوق‌های رای چیست؟


ادعای زیباکلام در حالی است که مردم همواره منتخبان خود را با کارنامه و عملکردشان سنجیده و گاه از آنها گله‌مند یا بیزار هم شده‌اند اما هرگز این ناراحتی و گلایه از اشخاص موجب نشده که قید انتخابات و تعیین سرنوشت خود را بزنند. این اتفاق در سال‌های 76 و 84 و 92 قابل مشاهده است.


زیباکلام در مصاحبه با روزنامه آرمان نیز گفته است: «دولت آقای روحانی ظرف 10 ماه گذشته به شدت اعتبار و احترامش را از دست داده. البته دوست ندارم که لغت «محبوبیت» را به کار ببرم. لغت اعتبار را از نظر سیاسی و اجتماعی درست‌تر می‌دانم که در مورد ایشان به کار ببریم بله، ایشان اعتبارشان را به شکل باور نکردنی‌ای از دست دادند. من هر کجا که می‌روم با این انتقاد مواجه می‌شوم در سخنرانی‌هایی که در دانشگاه و غیره انجام می‌دهم با این انتقاد مواجه می‌شوم که مردم به خصوص جوانان، دانشجویان ابراز پشیمانی می‌کنند از اینکه به روحانی رای دادند و به من هم حمله، گله و انتقاد می‌کنند که خب، شما و افراد دیگری مثل شما در طیف اصلاح‌طلب، باعث شدید که خیلی‌ها به اعتبار شما به روحانی آمدند و رای دادند. یک جوری بنده را به‌خاطر اینکه این کار را کردم، گناهکار می‌دانند.


زیباکلام سرعت پشیمانی و ریزش و سقوط آرای روحانی را حیرت‌انگیز توصیف کرد و گفت: دولت آقای روحانی ظرف 6، 7 ماه گذشته به شدت اعتبارش را از دست داده و کسر قابل توجهی از آن 24 میلیون احساس می‌کنند که سرشان کلاه رفته و از اینکه به آقای روحانی رای دادند پشیمانند.

تفاوت‌های موضع چهارشنبه و سه‌شنبه موگرینی!

مقایسه بیانیه سه‌شنبه گذشته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیانیه او به نمایندگی از اتحادیه اروپا، از عقب‌نشینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مواضع اولیه موگرینی حکایت دارد.


مقایسه بیانیه سه‌شنبه موگرینی با بیانیه چهارشنبه او از طرف اتحادیه اروپا نشان از عقب‌نشینی یا تغییر لحن درخصوص برخی مسائل مهم دارد که ممکن است ناشی از فشارهای آمریکا یا ترفندی برای چانه‌زنی بیشتر با ایران باشد.
موگرینی سه‌شنبه‌شب دقایقی پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر خبرنگاران در رم حاضر شد و ضمن قرائت بیانیه‌ای گفت: توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت منطقه، اروپا و کل جهان حیاتی است و اتحادیه اروپا مصمم است که مطابق با منافع امنیتی خود و برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی خود عمل کند.


اما در بیانیه روز چهارشنبه، او از طرف اتحادیه اروپا تنها ذکر شده که برجام برای امنیت منطقه حیاتی است.


در بیانیه مذکور موگرینی همچنین عبارت «مزایای مهم برجام برای مردم ایران» حذف شده و جمله «برداشتن تحریم‌ها تاثیر مثبتی بر تجارت و روابط اقتصادی با ایران دارد» باقی مانده است.


پیش از این نیز سران سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترکی گفتند: «ایران باید به اجرای تعهدات خود در برجام ادامه دهد و به‌طور کامل و سر وقت با بازرسان آژانس همکاری کند.»

وزارت خارجه چرا به توهین پمپئو اعتراض نمی‌کند؟

دولت و وزارت‌ خارجه در مقابل اظهارات توهین‌آمیز وزیرخارجه آمریکا سکوت کرده‌اند.


مایک پمپئو در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس اظهار داشت: امیدوار است روحانی که «خود را غربی می‌پندارد» زندانی‌های آمریکا را آزاد بکند.


پمپئو که به تازگی همراه با سه آمریکایی آزاد شده از کره‌ شمالی بازگشته، گفت؛ «او ]روحانی[ می‌گوید که روابط تجاری اروپایی‌ها را می‌خواهد. این کار، آزادی زندانی‌هایی که کشورش  نگه داشته، حداقل کاری است که می‌تواند انجام بدهد.»


اشاره پمپئو ظاهرا به زندانی شدن سیامک و باقر نمازی، ژیائو وانگ مدرس دانشگاه، و نزار زکا شهروند لبنانی دارای کارت سبز اقامت آمریکا است، که به جرم جاسوسی در بازداشت به سر می‌برند.

خراسان

آغاز فروش املاک توقیفی از دانشجویان خارج از کشور


طبق گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران ارشد ریاست جمهوری، اعلام شده با توجه به مجوزهای قانون مصوب سال 1380 و اجازه ای که نهادهای نظارتی به دولت داده اند، قرار است پس از تملک چندین فقره ملک به رهن گذاشته شده در قبال عدم انجام تعهدات دانشجویان خارج از کشور و دریافت سند به نام دولت در شهرهایی چون مشهد، شیراز و کرمان، برای فروش آن ها با تایید فهرست توسط هیئت وزیران اقدام و بهای حاصل از فروش این املاک توقیفی به حساب درآمد عمومی کشور واریز شود.


هشدار به مدیران دولتی درباره نحوه برخورد با غیبت کارمندان


بر اساس ابلاغیه جدید یک نهاد دولتی به تعدادی از سازمان ها و ادارات، با تشریح جرایم در نظر گرفته شده برای حضور نیافتن کارمند در محل خدمت بدون داشتن عذر موجه، تاکید شده است با توجه به اختیارات ناشی از قانون رسیدگی به تخلفات اداری، اگرچه بابت ایام غیبت غیرموجه، هیچ گونه حقوقی قابل پرداخت نخواهد بود، اما در صورتی که کارمند خاطی حین رسیدگی به اتهامش، به محل خدمت بازگردد، دستگاه دولتی موظف به به کارگیری وی و برقراری مجدد حقوق از زمان شروع به کار تا زمان تعیین تکلیف این غیبت در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری خواهد بود.

ایران

تکذیب دیدار خرازی با جان کری

رایزن مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس تأکید کرد: خبر برخی رسانه‌ها در خصوص دیدار دکتر کمال خرازی با جان کری در پاریس کذب محض است و در ادامه شانتاژهای تبلیغاتی علیه تهران ارزیابی می‌شود.

به‌گزارش ایرنا، حمید مرادخانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمال خرازی یکشنبه ٢٣اردیبهشت ماه جهت شرکت در جلسات «بنیاد رهبران برای صلح »به پاریس سفر کرده است. وی در ادامه بیانیه افزود: بنیاد مذکور به ابتکار «ژان- پی یر رافارن» نخست‌وزیر سابق فرانسه تأسیس شده است و این جلسه نخست و شروع کار بنیاد رهبران برای صلح محسوب می‌شود و دکتر خرازی نماینده ثابت ایران در کلیه جلساتی خواهد بود که از سوی این بنیاد به تناوب تشکیل خواهد شد. برخی رسانه‌های امریکایی به نقل از یکی از مشاوران سابق دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، در یک شیطنت رسانه‌ای مدعی شدند که کمال خرازی به همراه دو مقام ایرانی دیگر در پاریس با جان کری دیدار کرده است.

نیویورک تایمز: تکیه به ترامپ احمقانه است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره خروج امریکا از برجام نوشت: دونالد ترامپ با اعلام خروج امریکا از برجام در یک صف‌بندی مشترک با اسرائیل بر این تأکید کرد که باید برای محدود کردن نقش ایران در خاورمیانه فشار بیشتری به این کشور وارد کنیم.

به‌گزارش انتخاب در بخشی از این یادداشت آمده است: اگر کشورهای اروپایی و چین و روسیه به حمایت از توافق هسته‌ای ادامه دهند و ایران هم در این توافق باقی بماند امریکا قدرت نفوذ خود را از دست می‌دهد و اسرائیل هم هیچ چیزی را به دست نمی‌آورد و تنها بین امریکا و نزدیک‌ترین متحدان اروپایی‌اش شکاف ایجاد می‌شود. اما اگر ایران برجام را ترک کند و برنامه هسته‌ای خودرا مجدداً از سر بگیرد امریکا و متحدانش برای توقف ایران همکاری می‌کنند یا اینکه اثبات می‌گردد که توافق هسته‌ای ایران بهترین توافق موجود بوده است. بنابراین تکیه به ترامپ اقدامی احمقانه است.


اصلاح عنوان بیانیه منتشر شده در سایت مجلس خبرگان

سایت رسمی مجلس خبرگان رهبری عنوان بیانیه منتسب به این مجلس را اصلاح کرد. به‌گزارش «ایران» پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس خبرگان رهبری روز یکشنبه بیانیه‌ای را با عنوان «واکنش مجلس خبرگان رهبری به خروج امریکا از برجام» منتشر کرده بود که تنها امضای آیت‌الله جنتی رئیس مجلس را داشت.

برخی از خبرگزاری‌های کشور هم با استناد به همین خبر بیانیه یاد شده - که در آن تیم مذاکره‌کننده متهم به عبور از خط قرمزها شده و از رئیس جمهوری هم خواسته شده بود که بابت خسارات برجام از ملت عذرخواهی کند- آن را موضع کلیت مجلس خبرگان قلمداد کردند. اگر چه آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان در یادداشت خود برای «ایران »تأکید کرد که آنچه در بیانیه آمده حداکثر می‌تواند موضع هیأت رئیسه خبرگان باشد نه کلیت اعضا. این قبیل انتقادات سبب شد تا سایت مجلس خبرگان روز گذشته عنوان بیانیه مذکور را اصلاح کند و بنویسد«واکنش رئیس مجلس خبرگان به خروج غیر قانونی امریکا از برجام».

آرمان

تصویب اصول حاکم بر توسعه اینترنت اشیا

اصول حاکم بر توسعه اینترنت اشیا در کشور در جلسه عصر دوشنبه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. در این جلسه شورای عالی فضای مجازی که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور تشکیل شد ، با توجه به ضرورت توسعه اینترنت اشیاء در کشور که موجب افزایش بهره‌وری اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود، اصول حاکم بر توسعه آن مورد تصویب قرار گرفت. بر این اساس مقرر شد کلیه وزارتخانه‌ها نسبت به تهیه برنامه‌های خود در این حوزه ظرف 6 ماه اقدام نمایند.

تکذیب لغو کل فاینانس‌های برجامی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد طی اطلاعیه ای با اشاره به مطالب یکی از رسانه‌ها به نقل از منبع مطلع در وزارت اقتصاد!، مبنی بر لغو کل فاینانس‌های برجامی پس از خروج آمریکا از این توافقنامه، این خبر را کذب محض و عاری از واقعیت خواند.

بر اساس استعلام صورت گرفته از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مبتنی بر بررسی ها و اطلاعات موجود، تاکنون هیچ نشانه یا علامتی مبنی بر تغییر تصمیم کشورهای طرف قرارداد با ایران در موضوع فاینانس‌ها مشاهده نشده است.

یقه‌گیری به کشور ضربه می‌زند

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی با تاکید بر اینکه اختلاف‌افکنی و یقه‌گیری در شرایط فعلی می‌تواند به روند کار ما در برجام آسیب برساند، گفت: باید همه یکصدا با حفظ انسجام ملی در کنار هم باشیم، از آن طرف دولت نیز موظف است نشاط اقتصادی را در کشور به وجود آورد.

کاظم جلالی اظهار کرد: در حال حاضر انسجام ملی بیشترین نیاز کشور است. اینکه سخن واحد از کشورمان منعکس شود و همه یکصدا در کنار هم باشیم. وی با تاکید بر اینکه اختلاف نظر در شرایط فعلی و در موضوع سیاست خارجی می‌تواند آسیب‌زننده باشد، گفت: قطعا یقه‌گیری به روند کارمان آسیب می‌زند به همین دلیل باید همه انسجام ملی داشته باشیم. از آن طرف دولتمردان نیز تئوری واحد اقتصادی برای اداره کشور داشته باشند.

بیانیه سفارت ایران در بغداد درباره انتخابات

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از موفقیت‌آمیز بودن انتخابات پارلمانی عراق استقبال کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی جمهوری عراق در فضای آرام و امن استقبال می‌کند و آن را در ادامه پیروزی‌های بزرگ بر تروریسم و رشد و پیشرفت و شکوفایی ملت عراق در تعیین سرنوشت خود می‌داند. در این بیانیه آمده است: انتظار می‌رود که بعد از تشکیل پارلمان و به دنبال آن دولت جدید این شکوفایی و پیشرفت ادامه یابد و روابط برادرانه میان دو کشور هر چه بیشتر تحکیم شود.

انتقال سفارت آمریکا به قدس غیرقانونی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف با تقبیح و محکومیت شدید این اقدام غیرقانونی و مغایر حقوق مردم فلسطین گفت: ترامپ با خطاهای راهبردی که در حمایت از تروریسم، نقض برجام و قوانین و پیمان های بین المللی وهمچنین زیر پا گذاشتن حقوق مردم فلسطین مرتکب شده است به نماد هرج و مرج‌گرایی وخشونت‌افزایی در عرصه جهانی تبدیل شده است.

علی شمخانی با بیان اینکه انتقال پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی به قدس شریف، ضمن تقویت اراده جهان اسلام برای دفاع از آرمان فلسطین، نتیجه‌ای معکوس برای طراحان این توطئه به همراه خواهد داشت تصریح کرد: اولین پیامد این اقدام فاجعه بار، انسجام بیشتر و وحدت مسلمانان عالم برای دفاع از مقدسات خود و تسریع در روند اضمحلال رژیم جعلی صهیونیستی است.

احتمال بازسازی ویلای جنجالی در ساوجبلاغ

دو روز پیش خبری منتشر شد که حکایت از تخریب ویلای یکی از وزیران در استان البرز توسط دادستانی ساوجبلاغ حکایت داشت، دادستان این شهر تایید کرد که این ویلا متعلق به رحمانی‌فضلی بوده است. حیدر جعفری دادستان ساوجبلاغ این مطلب را اعلام کرد. «خراسان» نوشت؛ وی در پاسخ به این سوال که آیا ویلایی که به تازگی در شهرستان ساوجبلاغ تخریب شد متعلق به وزیر کشور بوده یا نه، گفت: «بله، بوده اما هرچه بوده، گذشته و تمام شده است.» این خبر را روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کرد و نوشت: «تلاش استاندار البرز و فرماندار ساوجبلاغ برای جلوگیری از تخریب ویلای غیرمجاز بی‌نتیجه ماند».

براساس این گزارش معاون دادستان ساوجبلاغ دراین باره تاکید کرده بود: تخریب بیش از 100 ویلای غیرمجاز به منظور آزادسازی اراضی کشاورزی صورت گرفت و طبق قانون هیچ تبعیضی قائل نمی‌شویم. «آرمان» نیز دراین باره در یادداشتی با عنوان«ضرورت حاکمیت قانون درکشور» نوشت؛ «در خبرها بود که ویلای وزیر محترم کشور در شهرستان ساوجبلاغ به‌علت تخلف و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تخریب شد و قاضی اصغری، معاون محترم دادستان شهرستان، علت تخریب را اعتراض مردم به ناعدالتی در تخریب‌های صدگانه اخیر در آن شهرستان ذکر کردند.» اما با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که ظاهرا فرماندار دستور بازسازی این ویلا را داده است و احتمال شکایت صاحب ویلا هم وجود دارد البته هنوز از سوی مجلس اظهارنظری دراین باره صورت نگرفته است.

کنایه حسام‌الدین آشنا به دلواپسان داخلی برجام

مشاور رئیس‌جمهور با استناد به حرف‌های ترامپ به دلواپسان داخلی کنایه زد و گفت: در داخل کشور هم شاهد پدیده عجیبی هستیم که برخی که فریاد استکبارستیزی آنها گوش فلک را کر کرده است از سر خودباختگی یا خودکم‌بینی نمی‌توانند تصور کنند که ایرانی‌ها بتوانند در عالی‌ترین سطوح جهانی وارد مذاکره شده و حقوق ملی خود را به دست آورند.

حسام‌الدین آشنا در مطلبی نوشت؛ آقای ترامپ بارها برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا و مایه ننگ کشورش دانسته و آن را یک توافق هولناک توصیف کرده است. حرف او که اخیرا هم در نشست کابینه خود به شکل واضح و عریان بیان کرده این است که من به محض تماشای برنامه‌ای با حضور ظریف گفتم که ایرانی‌ها مذاکره‌کننده‌های کارکشته‌ای هستند و ما بازنده خواهیم بود. این سخن به خوبی خوی استکباری ترامپ و در عین حال عجز او از فهم بازی برد-برد را نشان می‌دهد. برای او چیزی تحت عنوان مذاکره با حقوق برابر معنا ندارد. اگرچه رئیس سابق اف‌بی‌آی و برخی از پژوهشگران دیگر روانشناسی ترامپ را به دقت تحلیل کرده‌اند اما شناخت ریشه‌های روانشناختی عصبانیت ترامپ از برجام نیاز به پژوهش جداگانه دارد. برای او قابل قبول نیست که ایرانی‌ها بتوانند از راه مذاکره به حقوق مسلم خود برسند. متاسفانه در داخل کشور هم شاهد پدیده عجیبی هستیم که برخی که فریاد استکبارستیزی آنها گوش فلک را کر کرده است از سر خودباختگی یا خودکم‌بینی نمی‌توانند تصور کنند که ایرانی‌ها بتوانند در عالی‌ترین سطوح جهانی وارد مذاکره شده و حقوق ملی خود را به دست آورند.

نظرات بینندگان