کد خبر: ۱۲۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷

زولبیا و بامیه بدون فایده و بسیار مضر است

پژوهشگر و متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه زولبیا بامیه مواد مفیدی برای روزه داران ندارد از شهروندان خواست تا در مصرف آن جوانب احتیاط را مراعات کنند و گفت : زولبیا و بامیه مخلوطی از آرد سفید و شکر غوطه ور در روغن است و برای سلامتی بسیار مضر است.
به گزارش شیرازه، دکتر موسی صالحی اظهار داشت: اگر در تاریخ غذاهای چرب و سرخ کردنی ها بگردید خطرناک تر از زولبیا و بامیه چیزی یافت نمی شود، من بارها در رسانه ها در آغاز ماه رمضان این موارد را تذکر داده ام.

وی با بیان اینکه زولبیا و بامیه آرد سفید و شکر جزغاله در روغن قنادی است گفت: بخش عمده این روغن همان روغن پالم است، آرد و شکر دراین روغن که بارها جوشانده شده جزغاله می شود و تولید مقدار زیادی آکریل آمید می کند که زمینه ساز سرطانی شدن سلولهاست.

این متخصص علوم تغذیه ادامه داد:این نوع شیرینی به اندازه سر سوزنی برای بدن انسان سود و منفعت ندارد و به کلی فاقد ویتامین های گروه B است و در بدن مطلقا انرژی تولید نمی کند و همه آن تبدیل به چاقی و چربی خون و در نهایت به فشار خون، دیابت و کبد چرب می شود.

صالحی ادامه داد: این در حالی است که آموزه های علمی و ادب و فرهنگ ما می گوید مردم که در طول سال چرب و شیرین زیادی می خورند در رمضان مبارک رمضان از چرب و شیرین فاصله بگیرند.

متخصص رژیم درمانی و پژوهشگر دانشگاه اضافه کرد: این که مردم در رمضان نباید چرب و شیرین بخورند، در همین ماه تولید و مصرف زولبیا و بامیه بیشتر می شود نشان می دهد آنها از آموزه های علمی و ادبی و معنوی فاصله گرفته اند، همگان باید ضررهای بی شمار زولبیا و بامیه را برای فرزندان و نزدیکان خود توضیح دهند وپولی را که صرف خریداین جرثومه بیماری زا می کنند در ماه مبارک رمضان به فقرا و مساکینی انفاق کنند که هر روز در زباله ها به دنبال لقمه نانی می گردند.
متخصصان توصیه می کنند روزه‌ داران این شیرینی سنتی را کمتر مصرف کنند و حتی از این شیرینی چشم بپوشند و شیرینی‌های طبیعی را جایگزین کنند.

همچنین گفته شده کالری بالای زولبیا و بامیه منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌های متعاقب آن می‌شود، با توجه به اینکه قندهای ساده دراین نوع شیرینی بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین سایر افراد مصرف زولبیا و بامیه توصیه نمی شود چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شود.

هر دانه بامیه 80 کالری انرژی دارد و 100 گرم زولبیا 450 کالری دارد. مصرف زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند در حالی که جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد 2 تا 3 ساعت زمان می برد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان