کد خبر: ۱۲۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷

پربازدیدترین مسجد ایران کجاست؟ + تصاویر

مساجد همواره یکی از مهمترین اماکن تاریخی و مذهبی برای مراجعه مردم بوده اند.

به گزارش شیرازه، حرم امام رضا (ع) در شهر مشهد قرار گرفته است. این مکان که مدفن امام هشتم شیعیان است، همواره برای مسلمانان سراسر جهان مکانی مقدس به شمار می‌آید.


از مهم‌ترین بنا‌های پیوسته به حرم امام رضا (ع)، می‌توان به مسجد بالاسر و مسجد جامع گوهرشاد اشاره کرد.


پربازدیدترین مسجد ایران کجاست؟ + تصاویر


مسجد بالاسر کهن‌ترین بخش حرم رضوی است. این مسجد در سال ۴۲۵ هجری قمری و در دوران حکومت غزنویان ساخته شده است.

مسجد جامع گوهرشاد نیز در مجموعه حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است. این مسجد تاریخی که به دستور گوهر شاد بیگم، همسر شاهرخ میرزا ساخته شده است، از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مساجد کشورمان به حساب می‌آید؛ به طوری که برخی آن را پربازدیدترین مسجد کشورمان می‌دانند.


پربازدیدترین مسجد ایران کجاست؟ + تصاویر


در اینجا باید گفت؛ شاهرخ میرزا چهارمین پسر تیمور گورکانی بوده است. وی در زمان حکومت، پایتختش را از سمرقند به هرات منتقل کرد و شهر هرات را مرکز هنرمندان و دانشمندان قرار داد و از شکل‌گیری سبک هنری یا مکتب هرات حمایت کرد.

گفتنی است؛ ایوان مقصوره، مهم‌ترین ایوان مسجد گوهرشاد و مساجد ایرانی است و ردپای هنر‌های زیادی در آن دیده می‌شود. کتیبه بایسنقر (فرزند گوهرشاد بیگم) در این ایوان قرار گرفته است. بایسنقرمیرزا یکی از بهترین ثلث نویسان عهد تیموری بوده است و شاهنامه بایسنقری که نسخه کهن نگاره‌دار شاهنامه فردوسی به حساب می‌آید، به سفارش وی تهیه شده است.


پربازدیدترین مسجد ایران کجاست؟ + تصاویر


شایان ذکر است؛ منبر صاحب‌الزمان یکی از اجزای ایوان مقصوره است. این منبر از چوب گردو و گلابی ساخته شده و ردپای هنر منبت‌کاری روی آن دیده می‌شود. این منبر به دست محمد، نجار ناشناس خراسانی که در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار زندگی می‌کرد، ساخته شده است.

خاطرنشان می‌شود؛ از مهم‌ترین وقایعی که در مسجد گوهرشاد رخ داده است می‌توان به کشتار و سرکوب مردم به دستور رضا خان در سال ۱۳۱۴ اشاره کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان