کد خبر: ۱۲۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
یادداشت؛

خرمشهری که فتح شد و خرمشهرهایی که فتح نشد

نتیجه اعتماد به غرب و وادادگی مقابل 5+1 چیزی جز گرانی دلار، رکود بی سابقه، تحقیر بی سابقه ملت ایران توسط آمریکا، تحریم های جدید و در نهایت پاره کردن برجام توسط ترامپ در بر نداشت.
خرمشهری که فتح شد و خرمشهرهایی که فتح نشد
به گزارش شیرازه؛ رهبر انقلاب در 3 خرداد 95 به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در سخنانی تاریخی پیرامون مسائل مختلف از جمله آینده ی پیش روی ایران نکاتی را متذکر شدند.

ایشان ضمن توصیه به جوانان برای مطالعه کتابهای منتشر شده از فتح خرمشهر، این پیروزی را مبتنی بر سه فاکتور انجام همه تلاش ها و مجاهدت ها، به میدان آوردن همه توان و در نهایت توکل به خدا دانستند.

رهبر انقلاب راز آزادسازی همه دنیا از سلطه استکبار، آزادسازی فلسطین و از بین بردن ضعف در میان ملتها را پیروی از همان منطق فتح خرمشهر بیان کردند.

امّا شاید مهمترین جمله ایشان در آن روز و شاید بتوان گفت مهمترین جمله در سال 95 این بود که فرمودند: خرمشهر ها در پیش است، نه در میدان نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت تر است.

با اتفاقاتی که این روزها در حال وقوع است، شاید بازخوانی این سخنان بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر برسد، چراکه در یک رویارویی نامتقارن این دولت مردان ایران بودند که با سست شدن اراده هایشان انگیزه ای برای مقابله با مستکبرین نداشتند.

در قضیه برجام، دولت یازدهم و دوازدهم بارها و بارها امتیازاتی را به طرف های غربی و آمریکایی واگذار کرد و هیچ گاه در مقابل بدعهدی ها و نقض پیمان هایشان عکس العملی که شایسته ملت بزرگ ایران باشد را انجام نداد.

این سطح از وادادگی تنها به مذاکرات و رودرروی کشورهای غربی ختم نشد و دولت تمام تلاشش را برای تزریق باورهایش به توده مردم ایران بکار برد و یک روز آب شرب و ادامه حیات مردم را به مذاکره و صلح با آمریکا گره زد، و روز دیگر مردم را از بمب های آمریکایی که می تواند تمام سیستم دفاعی ایران را نابود کند ترساند.

دولت دوازدهم بجای پیروی از الگوهایی مثل فتح خرمشهر، ترجیح داد راه اعتماد به غرب و آمریکا را پیش بگیرد، راهی که قبلاً کشورهایی مانند عراق، لیبی و مانند اینها رفتند و نتیجه آن را همه میدانند.

نتیجه اعتماد به غرب و وادادگی مقابل 5+1 چیزی جز گرانی دلار، رکود بی سابقه، تحقیر بی سابقه ملت ایران توسط آمریکا، تحریم های جدید و در نهایت پاره کردن برجام توسط ترامپ در بر نداشت.

یقیناً اگر دولت دوازدهم این هجم از انرژی و منابعی که خرج برجام کرد را در راه مقاوم سازی اقتصاد داخلی هزینه کرده بود، امروز شاهد آن بودیم که خرمشهرهای اقتصادی، علمی، تکنولوژی و حتی سیاست خارجی یکی پس از دیگر فتح میشد.

البته این مذاکرات هرچند هزینه های گزافی مانند عقبگرد در فناوری هسته ای برای ایران در برداشت، امّا به تجربه تاریخی برای مردم و دولت مردان تبدیل شد تا باور کنند آمریکا و غرب برای ضربه زدن به مردم و نظام اسلامی هیچگاه تردیدی نخواهند داشت و از هر فرصتی برای تحقق آن استفاده می کنند.

بار دیگر منطق فنح خرمشهر را تکرار می کنیم تا برای بکارگیری در خرمشهرهایی که پیش رو داریم از این منطق الگو برداری شود: 1. همه تلاش ها و مجاهدت ها انجام شود. 2. همه توان به میدان آورده شود. 3. و در نهایت به خدا توکل شود.

خرمشهر با همین منطق از دست دشمنِ تا بُن دندان مسلّح آزاد شد و هنوز همپیمانان صدام آن را باورنکردنی میدانند، پس این منطق می تواند گره گشای اقتصاد، خودکفایی و دیگر مشکلات کشور شود.
*عمار فاطمی
نظرات بینندگان