کد خبر: ۱۲۲۲۰۷
«خرمشهر» در اوایل قرن سیزدهم هجری، شهری بسیار کوچک و دور افتاده بود که به مرور به دلیل قرار داشتن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق و ایجاد اسکله‌های متعدد، کشف نفت، ایجاد نیروگاه، اتصال به خط راه آهن سراسری کشور از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه خود به بندری بسیار مهم تبدیل شد.
تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
به گزارش شیرازه، «خرمشهر» در اوایل قرن سیزدهم هجری، شهری بسیار کوچک و دور افتاده بود که به مرور به دلیل قرار داشتن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق و ایجاد اسکله‌های متعدد، کشف نفت، ایجاد نیروگاه، اتصال به خط راه آهن سراسری کشور از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه خود به بندری بسیار مهم تبدیل شد.
این منطقه با وجود این ثروت عظیم و موقعیت خاص همیشه مورد توجه بیگانگان و غارتگران بوده و بارها مورد تجاوز و اشغال نیروهای خارجی همچون انگلیسی‎ها در ۱۸۵۷م، عثمانی‌ها در ۱۸۸۳م و بعثی‌های عراق در ۱۳۵۹ه.ش درآمده است.
در جنگ تحمیلی ۸ ساله عراق علیه ایران با حماسه رزمندگان اسلام و مقاومت مردمی، خرمشهر پس از ۵۷۸ روز در ۳ خرداد ۱۳۶۱ از اشغال نیروهای بعثی درآمد.
بعد از پایان جنگ و بازگشت مردم به خرمشهر ویران، مردمی که زندگی‎شان در آتش جنگ سوخته بود، صبورانه و بی سر و صدا در تمام این سال‌ها با همه محرومیت‎ها کنار آمدند و زندگی را از سر گرفتند. هر چند که خرمشهر هرگز به خرمی سابقش نشد، اما مردمش دوباره خانه‎ها و خیابان‌ها را درست کردند، بازارهایشان راه افتاد، با لنج‌هایشان دوباره به آب زدند، مدرسه ساختند و بچه‎هایی که جنگ را ندیده بودند در میانه ویرانه‎های باقیمانده از جنگ، درس خواندند و بزرگ شدند و هر سال سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر در تقویم ایران، روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام گرفت تا تمامی نسل‌ها با یادآوری این روز آنچه که بر غیرت مردمان این خطه قهرمان گذشت و می‏گذرد را پاس بدارند ...
نظرات بینندگان