کد خبر: ۱۲۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس:

قارچ‌های پرورشی سمی نیست ؛مردم با اطمینان مصرف کنند

با انتشار خبر‌های مسمومیت عده‌ای از هموطنان در استان‌های غربی کشور با قارچ‌های کوهی، بازار خرید قارچ‌های پرورشی هم از رونق افتاده است.
به گزارش شیرازه، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: قارچ‌های کوهی سمی همزمان با فصل بهار و به صورت خود رو در باغ ها، جنگل‌ها و کوهستان‌ها رشد می کنند و تشخیص سمی بودن آن‌ها بسیار دشوار و تنها در آزمایشگاه‌های مجهز امکان پذیر است.
مجید پاکاری با بیان اینکه قارچ‌های پرورشی به صورت مکانیزه تولید و بسته بندی می‌شوند، افزود: مراحل تولید قارچ شامل پاستوریزه کردن سالن ها، بستر‌های کشت، پوشش و برداشت است و در شرایط کاملا بهداشتی و در دما، نور و رطوبت استاندارد انجام می‌شود.
وی با اشاره به نظارت کارشناسان بهداشت و جهاد کشاورزی بر مراحل پرورش، برداشت و بسته بندی قارچ‌های صنعتی خاطر نشان کرد: ماهیت این قارچ‌ها در هیچ شرایطی از خوراکی به سمی تغییر نمی کند و شهروندان می توانند با اطمینان از سلامت این قارچ ها، آن‌ها را استفاده کنند.
وی گفت: در حال حاضر استان فارس با ۳۰۸ واحد تولید قارچ و تولید سالانه بیش از ۱۱ هزار تن قارچ خوراکی، ۱۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.
پاکاری با بیان اینکه ۹۶ درصد واحد‌های تولید قارچ فارس بر پرورش قارچ دکمه‌ای متمرکز شده اند، افزود: این واحد‌ها قارچ‌های تولیدی خود را علاوه بر بازار داخلی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند.
قارچ ماده غذایی سالم و سرشار از انواع ویتامین ها، املاح، فیبر و پروتئین است که در صورت اطمینان از سلامت و بهداشتی بودن آن، می تواند جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده داشته باشد.
نظرات بینندگان