کد خبر: ۱۲۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
رئیس میراث‌فرهنگی نی‌ریز:

تنها موزه تخصصی خط و کتاب جنوب کشور در نی‌ریز نیازمند استقبال مردم است

رئیس میراث‌فرهنگی نی‌ریز گفت: موزه خط و کتابت نی‌ریز به عنوان اولین و تنها موزه تخصصی جنوب کشور نیازمند حمایت فرهنگی مردم است.

به گزارش شیرازه، محمدرضا هادی  اظهار داشت: نی‌ریز یکی از خواستگاه‌های هنر خوشنویسی جهان است که نام میرزا احمدنی‌ریزی نسخ نویس بزرگ جهان را به یدک می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه موزه خط و کتابت احمدنی‌ریزی اولین و تنها موزه تخصصی جنوب کشور است که سال 94 با حضور مسوولین استانی و شهرستانی افتتاح شد، گفت: این پروژه با اعتبار نزدیک به 4 و نیم میلیارد تومان و با حمایت سازمان میراث فرهنگی در زمینی به وسعت 7هزار و 462 هزار مترمربع و زیربنای هزار و 100 مترمربع ساخته شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نی‌ریز ادامه داد: در موزه تخصصی خط و کتابت احمدنی‌ریزی اسنادخطی، معرقات خوشنویسی و اشیاء قیمتی نگهداری و به نمایش گذاشته شده است.

وی در خصوص حمایت و بازدید مردم از این موزه افزود: متاسفانه حمایت‌های فرهنگی مردم آنگونه که باید باشد، نبوده است که شاید یکی از دلایل آن تخصصی بودن این موزه بوده و بیشتر افرادی که اهل فن و خط فکری خوشنویسی هستند از این موزه استقبال می‌کنند.

هادی گفت: به دنبال گرفتن مجوز موزه مردم شناسی هستیم تا بتوانیم بخشی از این موزه را به ان اختصاص دهیم چرا که عام‌پسندتر بوده و بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

رئیس میراث فرهنگی نی‌ریز عنوان کرد: تاکنون چندین فراخوان در شهرستان داشته‌ایم تا مردم اشیاء قیمتی، اسناد خطی و کتب قدیمی خود را به طور موقت یا دائمی در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند.

وی افزود: وظیفه ما است با توجه به رسالتمان این آثار را با نام خود شخص در موزه نگهداری کنیم که نمونه بارز آن اسناد خطی خاندان ابطحی و هندی‌زاده است که این اسناد با نام خودشان در موزه نگهداری می‌شود.

هادی گفت: بعداز اشباع شدن آثار موزه و بازدید تقریبی تمامی مردم شهرستان از این موزه می‌توان مبادله کالا به کالا با دیگر موزه‌ها داشت و محتوای آن را تغییر داد.

برچسب ها: نی ریز ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان