کد خبر: ۱۲۲۲۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
یک تشکل دانشجویی خطاب به امام جمعه جدید شیراز:

جوانگرائی، ماموریت مهمی است که بر عهده شما گذاشته شده است/ اعضای دفترتان را از انسانهای امین، انقلابی و دوراندیش انتخاب کنید

مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز در نامه ای خطاب به آیت الله دژکام نوشت:نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی یک شهر، باید پاسخگوی نیازهای فکری نسل جوان جامعه باشد.
به گزارش شیرازه، مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز طی نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله دژکام نوشت: در حالی که رهبر انقلاب در سخنرانی های خود کراراً به معرفی کتاب، رمان، شخصیت های فکری- فرهنگی و فیلم خوب پرداخته اند، متاسفانه محصولات فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی تقریبا هیچ بازخوردی در نماز های جمعه نداشته اند. مسئله ای که امیدواریم در خطبه های حضرتعالی نمود بارزی پیدا کند.

متن نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای آیت الله لطف اله دژکام نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز سلام علیکم  ضمن عرض تسلیت درگذشت امام جمعه فقید، حضرت آیت الله اسدالله ایمانی و عرض تبریک به سبب انتصاب جنابعالی به این سمت خطیر و مهم، بر خود فرض می دانیم نکانی چند از مسائل و مشکلات شهر و استان، و نیز پیشنهاداتی جهت حل این مشکلات را خدمتتان مطرح نمائیم.

همانطور که مستحضرید فارس را ایران کوچک می نامند. به تعبیر دیگر اگر هر استانی مشکلاتی دارد، فارس آلبوم مشکلات استان هاست. از نابرابری تا رانت خواری. از خشکسالی تا نزاع های زرگری جناحی از مسائل قومی تا مسائل مذهبی و ...

از اصلی ترین دلایل موفقیت نهضت اسلامی از آغاز تا به امروز نقش و جایگاه فعالانه مردم بوده است. در یک نگاه جریان شناسانه هرگاه نظام اسلامی کار را به مردم سپرد، موفق شد. حال اگر به نقش و جایگاه مردم در نماز جمعه های کشور نگاهی بیندازیم، مردم را جز مستمعِ صِرف نمی یابیم.

لازم است نقش و جایگاه مردم از وضعیت منفعلانه کنونی به موقعیتی فعال تبدیل شود. اگر استاندار، فرماندار، شهردار یا مسولین دیگر، حق دارند سخنران پیش از خطبه ها باشند، چرا گروههای مختلف مردم چنین حقی نداشته باشند؟ جوانان، کارگران، دانشجویان، زنان، حاشیه نشینان و ... برای طرح دیدگاه ها و مطالبات خود حقی ندارند؟ اگر این حقوق به رسمیت شناخته شود و ظرفیت توده های مردم در نماز جمعه فعال شود همه خواهند دید که روزهای جمعه باید خیابان های اطراف هم فرش شود.  از آنجا که ترکیب سنی نمازگزاران اهمیت بسیاری دارد لازم به ذکر است که اگر به دنبال جذب جوانان در نمازهای جمعه هستید باید به آنها میدان دهید. اگر برای مسئولین، فضائی مهیا می شود تا عملکرد خود را مطرح کنند، برای مردم هم محیطی تامین شود تا مطالبات خود را در نماز جمعه دنبال کنند. صحن و سرای نمازهای جمعه باید مردمی باشد و نه اداری و رسمی.

  2- جوانگرائی، ماموریت مهمی است که بر عهده شما گذاشته شده است و این به کردار است و نه به گفتار. همان عواملی که در صدر انقلاب، جوانان را مجذوب خود کرد امروز نیز به قوت خود باقی است. آرمان خواهی، عدالتخواهی، ساده زیستی، مبارزه با ظلم، حمایت از محرومین و مستضعفین، دفاع از آزادی و استقلال کشور همچنان مثل روزهای ابتدایی انقلاب، جوانان را مجذوب خود می کند.
مردم منتظرند ببینند امام جمعه جدید، کجا و در چه محله ای از شهر مسکن خواهد گزید؟ با چه کسانی نشست و برخواست خواهد نمود؟ حامیان و اطرافیان او چه کسانی خواهند بود؟ مردم با تیز بینی فعل مسئولان را می بینند و نه قول آنان را.

3- امام روح الله فرمود «اگر این انقلاب اسلامی جز این نماز جمعه به ما چیز دیگری نداده بود برای ملت ما و مسلمین‏ کافی بود.» این کلام نشانه اهمیت این جایگاه است. جایگاهی که متاسفانه در برخی مواقع، محتوای خطبه های آن به جای جریان سازی برای انقلاب و ارزش های آن به بیان تقویم هفته تقلیل یافته است. نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی یک شهر، باید پاسخگوی نیازهای فکری نسل جوان جامعه باشد. در حالی که رهبر انقلاب در سخنرانی های خود کراراً به معرفی کتاب، رمان، شخصیت های فکری- فرهنگی و فیلم خوب پرداخته اند، متاسفانه محصولات فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی تقریبا هیچ بازخوردی در نماز های جمعه نداشته اند. مسئله ای که امیدواریم در خطبه های حضرتعالی نمود بارزی پیدا کند.

  4- شیراز، از زخم های فرهنگی به جای مانده از دوران طاغوت همچنان در رنج است. رهبری حکیم انقلاب در نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، خط بطلانی بر برنامه ریزی های فرهنگیِ غلطِ بعد از جنگ در این شهر کشیدند. از لوازم تحقق سومین حرم اهل بیت(ع)، تقویت حوزه های علمیه شیراز و تربیت طلاب نخبه و خوش فکری است که به همت آنان، معادله فرهنگی شهر تغییر یابد. اگر چه با همت و تلاش امام جمعه فقید شهر، حضرت آیت ا... ایمانی حوزه های علمیه متعددی دایر گشته است، لکن عمق و گستره نیازهای نسل جوان، همچنان بسیار بیشتر از ظرفیت های فعال شده است.

 5- دفتر و دستگاه های منسوب به امام جمعه بسیار مهم اند. مراقبت کنید دفتر و اعضای دفترتان وارد هیچ فعالیت اقتصادی در هیچ سطحی نشوند. اعضای دفتر را از انسانهای مومن، امین، متعهد، انقلابی، خردمند و دوراندیش انتخاب کنید. افرادی که امین باشند و  اخبار و اطلاعات را همانگونه که هست به سمع و نظر شما برسانند نه آنگونه که خود میخواهند. افرادی انتخاب کنید که از حداقل های خرد حکمرانی برخوردار بوده باشند و با طرح موضوعات کودکانه ای هم چون شکایت دفتر امام جمعه از دانشجویان، باعث وهن جایگاه رفیع امامت جمعه نشوند.  

6- زیبنده ی نظام اسلامی نیست که پس از گذشت 40سال از انقلاب، در پنجمین کلانشهر کشور، چنین شکاف دهشتناکی بین قله های ثروت و دره های فقر وجود داشته باشد. محصول برنامه ریزی ِ برنامه ریزانی که اعتقادی به برقراری عدالت اجتماعی نداشته و ندارند، بی عدالتی های متراکم در شهری است که عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) را نیز یدک می کشد. حل مسائل و مشکلات محرومان این شهر، نیازمند عزمی جهاد گونه است که بحمدالله حضرتعالی از آن برخوردارید. امید است که با تلاش ها و پیگیری های حضرتعالی زندگی اجتماعی ولی نعمتان انقلاب اسلامی بهبود محسوسی یابد.

حضرت آیت ا... دژکام
تردید نکنید که تداوم سلوک امامین انقلاب شما را کفایت می کند. مرام مردم سالاری، ساده زیستی، تیزبینی و ظلم ستیزی چنان مردم را مجذوب می کند که نیازی به حمایت جناح های مختلف سیاسی نیست، کما اینکه در موضوع انتخاب امام جمعه جدید شیراز نیز دعواهای قبیله های سیاسی بی نتیجه ماند.

انقلاب هم چنان از حمایت عمیق توده های مردم برخوردار است. حامیان انقلاب تنها در یک جریان سیاسی نیستند. اگر اسلام ناب و انقلاب اسلامی به درستی تبیین شود، چنان خواهد شد که کسی یارای بیرون ماندن از مغناطیس آن را نخواهد داشت. امید داریم که چنین روزهایی را به زودی در شهر شیراز و استان فارس ببینیم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
0
در مورد محل سکنای امام جمعه خانه فعلی برای اینکار خریداری شده و ملاحظات مختلفی در نظر گرفته شده
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
0
مطالب مهمی متذکر شده اند
انشاءالله شاهد شکوفایی هر چه بیشتر نماز جمعه باشیم