کد خبر: ۱۲۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
مديرعامل سازمان قطار شهري شيراز خبر داد؛

کلنگ ساخت خط 3 مترو تا آخر خرداد به زمین می خورد

مدير عامل سازمان قطار شهري شيراز افزود: اين پروژه از پل بصيرت آغاز و بخشي از آن در زير زمين اجرا مي شود، مابقي آن در روي زمين و ارتفاع 6 متري ادامه خواهد يافت و تا ايستگاه راه آهن امتداد دارد و از آن سو به سمت صدرا متصل خواهد شد.
به گزارش شیرازه، مترو سال هاست به عنوان یکی از مدل های جذاب حمل و نقل به ویژه در شهرهای بزرگ مطرح است، وسیله ای که علاوه بر سرعت بخشی و تسهیل در سیستم حمل و نقل عمومی به عنوان یک حمل و نقل پاک نیز مطرح است.

در شيراز كه سومين شهر برخوردار از مترو در كشور است، از حدود 3 سال قبل فاز يك خط يك قطار شهري كار خود را آغاز كرد و سال گذشته بود كه 24 و نیم كيلومتر خط يك مترو شيراز به طور كامل به بهره برداري رسيد البته به جز چند ايستگاه آن كه با توجه به گفته هاي مدير عامل سازمان قطار شهري شيراز تا پايان سال 4 ايستگاه باقي مانده خط يك نيز به طور كامل به بهره برداري خواهد رسيد.
اسد ا... حاج زماني به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر عمليات اجرايي 2 ايستگاه باقي مانده در بولوار مدرس يعني ايستگاه فرصت شيرازي و فضل آباد به اتمام رسيده و آماده بهره برداري است كه اميدواريم تا پايان خرداد شاهد بهره برداري از اين پروژه ها باشيم.
وي در خصوص اصلي ترين ايستگاه مترو شيراز يعني ايستگاه ميدان امام حسين (ع) نيز اظهار كرد: ايستگاه ميدان امام حسين (ع) تا شهريور ماه براي مسافران خط يك مترو به بهره برداري مي رسد اما در ايستگاه بازار نيازمند تملك 2 پلاك هستيم كه به محض انجام تملك، اين ايستگاه ظرف مدت 4 ماه به بهره برداري مي رسد و تا پايان سال شاهد بهره برداري از اين پروژه خواهيم بود.
حاج زماني ادامه داد: در حال حاضر تعدادي بسته سرمايه گذاري براي مترو تعريف شده كه برخي از آن ها از جمله برج تجاري 19 طبقه د رمیدان احسان با 5 طبقه زيرزمين و يك زمين ديگر در ابتداي خيابان معالي آباد به سرمايه گذار واگذار شده است. در كنار آن تعداد ديگري بسته سرمايه گذاري از جمله بسته سرمايه گذاري قهرمانان تعريف شده كه سرمايه گذار، بسته به نوع محل سرمايه گذاري، پروژه مورد نظر خود را در آن جا اجرا مي كند.
وي افزود: در حال حاضر 65 واگن در خط يك مترو هر روز از ساعت 6 و 20 دقيقه صبح تا 22 به مردم خدمات رساني مي كند و مدت زمان توقف در ايستگاه هاي خط يك به 15 دقيقه كاهش يافته است.
حاج زماني گفت: براي رسيدن مدت توقف مسافران در هر ايستگاه به زمان هدف گذاري شده به 180 واگن نياز داريم كه تا پايان سال با اضافه شدن 15 واگن مدت زمان توقف در ايستگاه ها به 10 دقيقه كاهش مي يابد.
حاج زماني درخ صوص خط 2 مترو شيراز هم گفت: خط 2 مترو شيراز به طول 15 كيلومتر از ميانرود آغاز شده كه داراي 13 ايستگاه است و تا كلبه سعدي ادامه دارد. فاز يك آن هم با 8 ايستگاه هم اكنون در حال اجراست و تنها عمليات اجرايي ايستگاه تقاطع 15 خرداد (پارامونت) هنوز اجرا نشده كه به دنبال زمينی براي راه اندازي كارگاه آن هستيم.
وي افزود: بر اساس برنامه زمان بندي، فاز اول اين پروژه سال 99 به بهره برداري مي رسد و پس از آن به دنبال اجراي فاز دوم آن هستيم اما اگر منابع جداگانه اي داده شود مي توانيم فاز دوم پروژه از ميدان امام حسين (ع) تا كلبه سعدي را نيز همزمان اجرا كنيم.
مدير عامل سازمان قطار شهري شيراز اضافه كرد: در خصوص خط 3 مترو نيز عمليات اجرايي اين پروژه تا پايان خرداد ماه آغاز و كلنگ آن به زمين زده خواهد شد.
وي افزود: اين پروژه از پل بصيرت آغاز و بخشي از آن در زير زمين اجرا مي شود، مابقي آن در روي زمين و ارتفاع 6 متري ادامه خواهد يافت و تا ايستگاه راه آهن امتداد دارد و از آن سو به سمت صدرا متصل خواهد شد.
حاج زماني درباره مصوبه افزايش كرايه مترو در شوراي شهر شيراز هم گفت: در حال حاضر انتقال هر مسافر توسط مترو براي ما 4 هزار تومان هزينه دارد كه اين نرخ براي كساني كه از كارت شهروندي استفاده مي كنند به 700 تومان و آن هايي كه به صورت نقدي و از توكن استفاده مي كنند به يك هزار تومان افزايش مي يابد البته اين مصوبه هنوز اجرايي نشده و پس از تاييد فرمانداري شيراز و ابلاغ به اجرا در مي آيد.

خبرجنوب

نظرات بینندگان