کد خبر: ۱۲۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷

سرنوشت منطقه ویژه اقتصادی لار در دست کمیسیون اقتصادی مجلس

منطقه ویژه اقتصادی لارستان از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۷ است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال در حال طی مراحل قانونی در کمیسیون اقتصادی مجلس است.
به گزارش شیرازه، منطقه ویژه اقتصادی لارستان یکی از مطالبات مردم این شهرستان است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی لارستان دارد و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 87 به این شهر است، با این وجود این موضوع هنوز روی کاغذ است و وارد مرحله عملیاتی نشده است. 

مناطق ویژه اقتصادی بر اساس مصوبه سال 1384 مجلس تاسیس می‌شوند. معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی، صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان از مزایای اصلی مناطق ویژه اقتصادی است. با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی تخفیف‌هایی هم به سرمایه‌گذاران در این مناطق اختصاص یافته در نتیجه علاقه برای کار و فعالیت در آن برای متقاضیان افزایش می‌یابد.

لایحه منطقه ویژه اقتصادی لارستان یک بار در دولت دهم برای مجلس نهم ارسال شده بود که با شروع به کار دولت یازدهم، لایحه از مجلس بازپس گرفته شد تا دوباره مراحل کارشناسی و تایید و تصویب آن در دولت جدید انجام شود. 15 تیرماه 1395 لایحه 12 منطقه ویژه اقتصادی به مجلس فرستاده شد. 

22 تیرماه 1396 نیز حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی نامه‌ای برای طی تشریفات قانونی این لایحه را برای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. در ماده واحده این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در استان فارس منطقه ویژه اقتصادی لار را در محدوده‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، ایجاد کند.

در مقدمه توجیهی این لایحه نیز آمده است: یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور، کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تاسیس مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی میسر است. لذا به منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در استان فارس، این لایحه برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

اما پس از گذشت تقریبا یک سال از تصویب و ارسال لایحه دولت هنوز تغییری برای عملیاتی شدن این مصوبه رخ نداده است به گونه‌ای که امام جمعه شهر لار در خطبه‌های نماز جمعه 28 اردیبهشت ماه بر اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی لارستان  تاکید کرده و گفته است « این طرح تاکنون اجرایی نشده و مسئولان پاسخگوی این موضوع باشند که علت عدم تحقق این پروژه چیست؟!»

به گفته وی این طرح می‌تواند موجب رونق اقتصادی، فراهم‌سازی زمینه استفاده از سرمایه‌های انباشته شده در بانک‌ها و ایجاد اشتغال شود و جذب سرمایه‌های لارستانی‌های خارج از کشور را به دنبال داشته باشد. امام جمعه لارستان معتقد است علت سرمایه‌گذاری مردم این شهرستان در بانک‌ها فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در لارستان است. 

جلیل حسنی، فرماندار لارستان می‌گوید: طرح هنوز در مجلس است و باید در کمیسیون اقتصادی شرایط لازم برای اجرا را طی کند. 

وی به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تحقق این موضوع اشاره می‌کند از جمله اختصاص یک میلیارد تومان برای آبرسانی از سد سلمان فارسی که در حال پیگیری است. حسنی همچنین از راه‌اندازی ایستگاه 400 کیلوواتی برق در این شهرستان خبر می‌دهد که می‌تواند برق منطقه ویژه اقتصادی را تامین کند. 

فرماندار لارستان با اشاره به موقعیت این شهرستان در زمینه سرمایه‌گذاری و وجود فرودگاه بین‌المللی و گمرک فعال معتقد است که اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند معادلات تجاری و اقتصادی لارستان را سرعت بخشد و زمینه کسب و کار بیشتر را در این شهر فراهم کند. 

به گفته وی مجموعه شرایط و ظرفیت‌های لارستان اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی را توجیه‌پذیر می‌کند و امید است که روند تشریفات قانونی برای اجرای این مصوبه طی شود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: لارستان ، فارس ، اقتصادی
نظرات بینندگان