کد خبر: ۱۲۲۳۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
به بهانه 7 خرداد سالروز تشکیل مجلس یکم

کارنامه مجلس در دست چپ/ امروز روز حساب نمایندگان شیراز است!

نمایندگان محترم برای تنویر افکار عمومی، و جهت احترام به مردمی که آنها را راهی بهارستان کرده اند، گزارش مستند و مشروحی از عملکرد دو ساله خود در مجلس دهم ارائه دهند.
کارنامه مجلس در دست چپ/ امروز روز حساب نمایندگان شیراز است!به گزارش شیرازه؛ نخستین دوره مجلس در ایران تحت عنوان شورای ملّی در سال 1300 به دستور احمد شاه قاجار تشکیل جلسه داد و 24 دوره این شورا برگزار شد. آخرین دوره شورای ملّی در 21 بهمن 57 و با پیروزی انقلاب مردم ایران به کار خود پایان داد.

پس از پیروزی انقلاب، اولین انتخابات مجلس اسفند 58 برگزار شد و نخستین جلسه آن 7 خرداد 59 برگزار گردید.
پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب، مجلس شورای اسلامی دهمین دوره خود را تجربه می کند و انتخابات آن در طول این سالها با قدرت و بدون حتی یک روز تأخیر برگزار گردیده است.

مهمترین وظیفه ای که برای مجلس و نمایندگان آن تعریف شده، قانونگذاری و نظارت است. وظیفه ای که این روزها بازخوانی آن بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.
با نگاهی به تصمیمات نمایندگان در برخی از اتفاقات مهم و سرنوشت ساز مانند تصویب برجام، استیضاح وزرا و حتی سؤال از رئیس جمهور، ردپای منفعت طلبی و تبانی های سیاسی به چشم میخورد.

این روزها صحبت های مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دلایل پس گرفتن امضای نمایندگان جهت سؤال از رئیس جمهور نُقل محافل سیاسی شده است، صحبت هایی که به نظر میرسد از همان منفعت طلبی ها و تبانی های سیاسی پرده برداری میکند.

ذوالنور می گوید بسیاری از نمایندگان بر اثر فشار، تهدید یا تطمیع دولت اقدام به پس گرفتن امضایشان کرده اند.
هرچند حرفهای ضد و نقیض زیادی در اینباره زده می شود که صحت و یا کذب آنها نیاز به بررسی بیشتری دارد، اما به همین اندازه که اصل موضوع را کسی انکار نمی کند باید به حال مجلس، نمایندگان و این مردم گریست.

نقش نظارتی مجلس می توانست کارایی خود را در قضیه برجام اثبات کند، اما معلوم نیست چه دلیلی سبب شد تا این توافق سرنوشت ساز را در بیست دقیقه به تصویب برسانند تا در خسارت محض برجام سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهند.
استیضاح وزیر راه و شهرسازی از دیگر مصادیق است. حتی عباس آخوندی هم فکرش را نمی کرد بتواند دوباره از مجلس رأی اعتماد بگیرد، چونکه عملکرد ضعیف این وزارتخانه در سالهای اخیر بیشترین انتقاد ها را در پی داشته است. اما در اوج ناباوری بازهم نمایندگان به وی رأی اعتماد دادند!

اگر پیگیری منافع ملی، نظارت بر عملکرد دستگاه های دولتی، برخورد با ناکارآمدی وزرا جای خود را به منفعت طلبی، تبانی، ترس از جایگاه، قدرت طلبی و مانند اینها بدهد و این امر در میان نمایندگان نهادینه شود، باید فاتحه انقلاب را بخوانیم. انقلابی که مردم و خصوصاً کوخ نشینان ولی نعمتان آن بودند.

نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در آستانه شروع سومین سال فعالیتشان قرار دارند. به نظر میرسد اکنون بهترین زمان برای ارائه عملکرد دوساله آقایان است تا روشن شود مطالبات مردم حوزه انتخابیه، تحقق وعده های انتخاباتی و پیگیری امور حوزه استحفاظیه چند درصد از فعالیت این نمایندگان در مجلس را به خود اختصاص داده است.

آنچه ما از برخی نماینده های استان سراغ داریم، پیگیری جدّی دغدغه های حزبی است نه مطالبات مردم، این موارد را می توان از سخنرانی ها در نطق های پیش از دستور، مصاحبه ها و طرح های ارئه شده به کمیسون ها فهمید.

پس لازم است نمایندگان محترم برای تنویر افکار عمومی، و جهت احترام به مردمی که آنها را راهی بهارستان کرده اند، گزارش مستند و مشروحی از عملکرد دو ساله خود در مجلس دهم ارائه دهند که این موضوع می تواند در قالب یک نشست خبری با حضور هرچهار نماینده لیست امید باشد تا ضمن ارائه گزارش، پاسخگوی رسانه ها و افکار عمومی نیز باشند.

لازم به ذکر است که بسیاری از چهره های حاضر در مجلس از جمله نمایندگان شیراز، موقعیت فعلیشان را مدیون لیست امید و حمایت جریان اصلاحات هستند و عملاً در دورانی قرار گرفته ایم که دولت، اکثریت مجلس و حتی اکثریت شوراهای اسلامی شهرها از طیف اصلاح طلب تشکیل شده اند. پس ناگفته معلوم است که کارنامه آقایان در  این سالها به پای این جریان سیاسی نیز نوشته خواهد شد.
*عمار فاطمی

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
1
انشالله نامه عملشان در اخرت هم به دست چ÷شان بدهند که فقط شایسته همین هستند با این کارها که انجام می دهند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
1
عجب پس به جز امیر المومنین ع شیرازه هم تقسیم کننده بهشت و جهنم هست