کد خبر: ۱۲۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷

بارهای بر زمین‌مانده کشاورزان و پاسخ رانندگان جاده به آنها

پس از یک سالِ کم‌آب و سخت و ریختن عَرَق جَبین، حالا تازه زحماتش به ثمر نشسته، اما هیچکس حاضر به انتقال محصولاتش نیست و دسترنج یک‌ساله خود را در معرض نابودی می‌بیند.
به گزارش شیرازه، استان فارس از آنجا که فاقد صنایع مادر و سنگین است، اغلب مردمش از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند. بحران خشک‌سالی و کم‌آبی که کار این مردمان زحمتکش را سخت کرده بود هیچ، این روزها به دلیل اعتراضات کامیون‌داران چرخ زندگی آن‌ها سخت‌تر از قبل می‌چرخد.

این درحالی است که این قشر مولّد جامعه، اغلب در ابتدای سال زراعی با گرفتن تسهیلات و قرض کردن از این و آن، امیدوار بودند بتوانند با فروش محصولات خود بدهی‌شان را صاف کنند؛ اما حالا خود را در آستانه ورشکستگی می‌بینند.

*بر باد رفتن زحمات کشاورزان

 

یکی از کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در منطقه‌ی ما 20 کشاورز هستیم که همه بلاتکلیف ماندیم و نمی‌دانیم با محصولاتمان چه‌ کنیم؟ البته این بلاتکلیفی برای همه‌ی کشاورزان استان فارس است.

هاشمی بابیان اینکه کشاورزان بدلیل خشک‌سالی 10 سال سخت را پشت سر گذاشتند که امسال از همه‌ی آن‌ها سخت‌تر بوده است، ادامه می‌دهد: یک سال زحمت کشیدیم که تلاش‌مان به بار بنشیند، اما الآن تمام دسترنج ما در معرض نابودی است.

این کشاورز که با وجود اوج خشک‌سالی هندوانه کاشته و حالا که محصولش به بار نشسته، بلاتکلیف مانده است، تصریح می‌کند: با 200 راننده کامیون‌ تماس گرفتیم، اما همه آن‌ها می‌گویند به دلیل اینکه در جاده‌ها به ماشین‌های حمل‌ونقل سنگ می‌زنند، حاضر به انتقال بار نیستیم.

 

هاشمی با بیان اینکه کامیون‌دارها هم مثل کشاورزان انواع و اقسام قسط دارند و باید برای خانواده خود نان شب بیاورند، می‌گوید: با وجود اینکه خیلی از آن‌ها مشتاق به کار کردن هستند، اما از ترس اینکه در جاده‌ها جلوی آن‌ها را گرفته و کتکشان بزنند، حاضر به کار کردن در این شرایط نیستند.

وی معتقد است تامین امنیت وظیفه دولت است که در این زمینه ضعیف عمل شده و در ادامه می‌گوید: همه حواس مسئولان به اغتشاش‌های کازرون جلب شده و کسی توجهی به این وضعیت کشاورزان ندارد. 

این کشاورز با اشاره به نامعلوم بودن هویت افراد برهم زننده‌ی امنیت در جاده‌ها خاطرنشان می‌کند: با ادامه این روند و از بین رفتن محصولات، امسال کشاورزان هزاران میلیارد تومان ضرر می‌کنند.

*راننده‌ها را اذیت می‌کنند

برای آنکه صحت و سُقم گفته‌های کشاورزان را بیشتر بررسی کنم، به سراغ کامیون‌داران می‌روم. 

جعفری که یکی از رانندگان باسابقه کامیون است و در یکی از شهرستان‌های شرقی استان فارس مشغول زندگی است، صحبت‌های این کشاورز را تایید می‌کند و می‌گوید: افرادی که از قضا خیلی از آن‌ها راننده‌ هم نیستند در جاده‌ها با موتور و ماشین‌های سواری جلوی راننده‌های کامیون و وانت‌بار را می‌گیرند و آن‌ها را کتک می‌زنند یا در کنار جاده‌ها می‌ایستند و به ماشین‌ها سنگ می‌زنند.

جعفری بابیان اینکه در این شرایط کامیون‌داران جرئت کار کردن ندارند، ادامه می‌دهد: بااینکه نیروهای انتظامی در بعضی جاده‌ها حضور دارد، اما این افراد پایین‌تر از مأموران به ماشین‌ها حمله می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: از صبح تا حدود 12 شب در مناطقی که نیروی انتظامی حضور نداشته باشد راننده‌ها را اذیت می‌کنند و این اتفاق بیش‌تر در محورهای مرودشت، آباده و ابرقو می‌افتد.

*بازگشت شرایط عادی

در حالی که کشاورزان و کامیون‌داران می‌گویند در انتقال محصولات خود با مشکل جدی مواجه هستند، اما مسئول امور شهرستان‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز می‌گوید: در حال حاضر در بخش صیفی‌جات، محصولات در حال انتقال است و امروز نسبت به‌روز گذشته 30 درصد افزایش انتقال بار داشته‌ایم.

 

عبدالحسن صمدنژاد با بیان اینکه شرایط عادی است، تصریح می‌کند: البته شرایط به حالت کاملاً طبیعی برنگشته و همچنان مشکلاتی وجود دارد، اما در حال پیگیری هستیم و امنیت نیز در جاده‌ها هم‌اکنون برقرار است.

*امنیت جاده‌ها هیچ مشکلی ندارد

پلیس فارس پیش از این از شناسایی چند نفر از اراذل‌واوباش و اخلالگران نظم و امنیت در جاده‌ها خبر داده بود. در ادامه پیگیری‌های خود به سراغ معاون اجتماعی فرمانده انتظامی فارس رفتم تا آخرین اخبار را از او جویا شوم.

سرهنگ کاووس محمدی در پاسخ به سوالم درخصوص حمله برخی افراد ناشناس به کامیون‌داران  گفت: اکنون دیگر چنین موردی به پلیس گزارش نشده؛ امنیت جاده‌ها هیچ مشکلی ندارد و التهاب اعتصاب راننده‌های کامیون از بین رفته است.

وی بابیان اینکه نبود امنیت در جاده‌ها را بعضی‌ها بهانه کرده‌اند، افزود: امنیت جاده‌ها توسط گروه‌های گشت‌زنی ناجا تأمین‌ شده و گشت‌های نیروی انتظامی در تمام جاده‌ها حضور دارند.

*تردد ایمن در جاده‌های فارس

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل استان فارس گفت: با توجه به تصاویر دوربین‌های نظارت تصویری مرکز مدیریت راه‌های استان فارس، سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای و بر اساس گزارش‌های دریافتی از همکاران راهداری مستقر در محورهای جاده‌ای، در حال حاضر در تمام محورهای استان فارس امنیت حاکم بوده و تردد به‌صورت عادی برقرار است.

علیرضا سیاهپور ادامه داد: مردم می‌توانند جهت آگاهی و اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها از طریق تماس با تلفن گویای 141 یا مراجعه به سایت www.141.ir اقدام کنند.

*بی‌اعتمادی، مادر تمام مشکلات

به گزارش فارس، هرچند طی روزهای گذشته مشکلاتی در عبورومرور جاده‌های فارس گزارش شده و صحبت‌های کشاورزان و کامیون‌داران نیز موید همین مطلب است، اما اکنون طبق گفته مسئولان مختلف ازجمله پلیس، سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان جهاد کشاورزی شرایط به حالت عادی بازگشته است. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد هزاران راننده کامیون چرخ خود را بر روی جاده‌ها به حرکت درآورده تا هم بتوانند پاسخی برای نگاه معصومانه کشاورزان داشته و دسترنج یک‌ساله آن‌ها را به مقصد برسانند و هم امرار معاش خود را که چند روزی مُختل شده بود، از سر گیرند. آن دسته از کامیون‌دارانی هم که به شایعات فضای مجازی اعتماد کرده‌اند، اگر دل به جاده‌ها بسپرند امنیت را از نزدیک لمس خواهند کرد.

 

مسؤولان استان فارس هم باید برای جلوگیری از سلب اعتماد عمومی نسبت به مقوله مهم امنیت تلاش خود را مضاعف کنند؛ چراکه «احساس امنیت» مؤلفه‌ای است که اگر خدشه‌دار شود، اولین قربانی‌اش اقتصاد و معیشت مردم است.

فارس

نظرات بینندگان