کد خبر: ۱۲۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
نگاهی به خروج کارخانه ها از شیراز

خروج های زمان بر؛ کارخانه هایی که از شیراز نرفتند

کارخانه های شیراز که قرار بود روزگاری به خارج از شهر منتقل شوند هنوز در کشاکش رفتن و نرفتن هستند تا جایی که گفته شده زمزمه هایی است که یکی از آنها کلا از استان فارس برود.
به گزارش شیرازه، روغن نباتی، پشم شیشه، کارخانه سیمان و... از جمله کارخانه هایی هستند که در دل شهر شیراز واقع شده و  طی چند سال گذشته همواره موضوعات مختلفی برای انتقال این کارخانه ها به خارج از شهر عنوان شده است.

برخی بر این باورند دست کم این کارخانه ها و کارگاه ها به اندازه یک «بمب» می توانند ویرانگر باشند.سالهاست از بحث انتقال این کارخانه ها به خارج از شهر می گذرد و هنوز این موضوع  داغ است اما به رغم تلاش های بسیار، هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.

کارخانه تولید روغن نباتینرگس شیراز طی این سالها چنیدن بار آتش گرفته و آخرین آتش سوزی آن مربوط به سه سال قبل است.در زمان بروز این حوادث در مواردی حتی خانه های اطراف را تخلیه کرده اند. برخی واحدهای آن هم به خاطر پرخطر بودن، تعطیل شده اند.

قرار بود این کارخانه نهایتا تا پایان شهریور سال قبل از شهر خارج شود ولی کارخانه هنوز سرجای خودش است؛ در دل شهر شیراز.وضع کارخانه های پشم شیشه و سیمان نیز بهتر از کارخانه روغن نباتی نرگس نیست.

این در حالیست که کارخانه روغن نباتی این روزها فعالیت چندانی ندارد و پیش از این نیز کارگرانش خواستار پرداخت مطالباتشان شدند.

شاید اثرگذار ترین دستگاه در بحث خروج کارخانه ها و کارگاه های مزاحم از شیراز، اداره کل محیط زیست باشد.محیط زیست طی  سال های اخیر مخزن آمونیاک کارخانه روغن نباتی را تعطیل کرده؛ مخزنی که به باور کارشناسان محیط زیست انسانی، «می تواند مانند یک بمب عمل کند».

البته آنچه پای اداره کل محیط زیست را به میان می کشد، آلودگی هوا است. برای نمونه این طور که معلوم است کارخانه سیمان، فیلترهایش فعال است که به صورت آنلاین، کارکرد آنها در اداره کل محیط زیست پایش می شود.

با این حال بحث خروج دو کارخانه در شیراز داغ است؛ یکی پشم شیشه که قرار بود تا پایان سال گذشته از شهر خارج شود و دیگری روغن نباتی.بر این اساس آخرین وضعیت انتقال این کارخانه ها به خارج از شهر پیگیری شده و بازهم وعده هاییداده اند که به زودی این کارخانه ها به خارج از شهر منتقل می شوند.

نائب رئیس شورای شهر شیراز در خصوص آخرین وضعیت انتقال کارخانه ها به خارج از شهر  گفت: خروج این کارخانه ها از شهر بیش از همه به خاطر امنیت شهروندان اهمیت دارد در این میان البته مسئله این است که برخی از این کارخانه ها، برای توجیه حضور خود در شیراز استدلال هایی دارند.

ابراهیم صبوری افزود: برای انتقال کارخانه پشم  شیشه به خارج از شهر اقداماتی انجام شده و حتی زمینی در منطقه ویژه برای آن در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تاسیس این کارخانه به زمان زیادی نیازمند است، گففت: نمی توان تا احداث آن در منطقه ویژه کارخانه را تعطیل کرد چراکه تعداد زیادی بیکار می شوند باید کارخانه تمام و به آنجا منتقل شود.

این عضو شورای شهر شیراز پیرامون وضعیت کارخانه روغن نباتی شیراز نیز بیان کرد: این کارخانه تاکنون اقدامی انجام نداده و مالکین آن به دنبال این هستند که کارخانه را به استان دیگری که اگر اشتباه نکنم کرمان است منتقل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت انتقال این کارخانه به استان دیگری تعدادی بیکار می شوند، اظهار کرد: البته ما به دنبال این هستیم که کارخانه به خارج از شهر شیراز منتقل شود نه اینکه به استان دیگری برود.

صبوری ادامه داد: یکی دیگر از کارخانه هایی که باید به خارج از شهر منتقل شود کارخانه سیمان است انتقال این کارخانه به بودجه ملی نیازمند است اما با این وجود زمینی در جاده خرامه برای آن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: موضوع انتقال این کارخانه ها به خارج از شهر سالیان سال است که مطرح است اما تاکنون اقدام مناسبی صورت نگرفته و شورای شهر درخواستشان از مسئولان استانی و ملی این است که شرایط انتقال آنها به خارج از شهر را تسریع کنند.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: انتقال این کارخانه ها به خارج از شهر هم به نفع شهر و هم به نفع خود کارخانه هاست زیرا در صورت بروز حادثه ای خساراتهای جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

صبوری گفت: در رابطه با کارخانه سیمان شیراز موضوعی که مدنظر است بحث آلودگی هواست که البته محیط زیست این مسئله را در دستور کار دارد.

وی بیان کرد: کارخانه روغن نباتی شیراز مانند یک بمب در دل شهر است که در صورت وقوع حادثه ای خسارات جبران ناپذیر انسانی و مالی برجای می گذارد.

نائب رئیس شورای شهر شیرازگفت: با وجود این کارخانه ها، هر لحظه ممکن است اتفاقی در شیراز رخ دهد که جبران ناپذیر باشد؛ مگر نه اینکه آتش سوزی های متعدد در کارخانه نرگس باعث شد خانه های اطراف را تخلیه کنند به همین خاطر باید برای امنیت مردم هم که شده، همه مسئولان تلاش خود را بکنند تا این کارخانه ها از شیراز خارج شوند که این البته افزون بر تلاش مسئولان پیگیری مداوم مردم را هم می خواهد.

 صبوری گفت: راهکارهای قهری مانند تعطیلی کارخانه ها نمی تواند راهگشا باشد. به نظر او بهتر است که نخست امتیازهایی به صاحبان این صنایع داده شود و ساختمان جایگزین برای آنها در خارج از شهر ساخته شود و سپس کارخانه ها را تعطیل کنند.

 معاون پایش و نظارت محیط زیست فارس نیز در این رابطه گفت: بحث انتقال این کارخانه ها به خارج از شهر از سالیان سال مطرح است اما تاکنون این امر محقق نشده است.

لیلا تاجگردون افزود: کارخانه سیمان و پشم شیشه در حال حاضر استانداردهای لازم را رعایت می کنند و در موضوع آلودگی هوا مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه ها سیسم پایش آنلاین دارند، بیان کرد: البته هر سه ماه یک بار خوداظهاری از آنها گرفته می شود و سرکشی های محیط زیست مدام است و قرار است که تا پایان سال ۹۸ به خارج از شهر منتقل شوند.

معاون پایش و نظارت محیط زیست فارس گفت: کارخانه روغن نباتی هم در حال حاضر از خط تولید خارج است و بوی نامطبوع هم در اطراف این کارخانه وجود ندارد اما تلاش بر این است که روغن نباتی هم به خارج از شهر منتقل شود.

مهر

نظرات بینندگان