کد خبر: ۱۲۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
محیط زیست با چه توجیهی مجوز شکار در فصل زاد و ولد حیوانات را صادر کرده است؟

جولان شکارچیان خارجی در ایران با مجوز محیط زیست

با صدور ۱۰۵ پروانه شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش برای اتباع خارجی از سوی سازمان محیط زیست، شاهد جولان اتباع خارجی برای شکار در عرصه‌های طبیعی کشور هستیم.

به گزارش شیرازه، صبح روز گذشته خبر شکار یک رأس قوچ ۱۴ ساله با افتخار بر روی پرتال رسمی اداره محیط زیست یزد قرار گرفت.

اداره محیط زیست یزد در صفحه پرتال رسمی این سازمان اعلام کرده است: «یک شکارچی موفق به شکار یک رأس قوچ با سن 14 سال و طول شاخ 92 سانتی متر در استان یزد شد».

خبر باعث تعجب اهالی رسانه و دوستداران حیات وحش و محیط زیست شد زیرا در فصل زادآوری حیات وحش یک شکارچی که با مجوزهای رسمی سازمان محیط زیست وارد مناطق حفاظت شده، ماشه اسلحه خود را به سمت یک قوچ ۱۴ ساله کشیده است؛ اما در کنار این شوک خبری از شکار (بخوانید کشتار) قوچ زمانی باعث نگرانی و تاسف می‌شود که در ادامه این خبر آمده است، شکار این حیوان بخت برگشته از سوی یک شکارچی خارجی صورت گرفته است.

اداره محیط زیست یزد در توجیه این شکار می‌نویسد: شکار این قوچ بر اساس تفاهم نامه منعقده بین معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست بوده است.

این صندوق در سال ۱۳۹۳ در زمان ریاست معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست شروع فعالیت کرده است و در تعریف اهداف آن آمده است که برای کمک به کاهش آلاینده های محیط زیستی، جلوگیری از تخریب، حفاظت از منابع طبیعی و احیاء و بهره برداری پایدار از منابع پایه و محیط زیست و تنوع زیستی تأسیس شده است.

آنطور که در سایت رسمی این صندوق بیان شده است: صندوق ملی محیط زیست یک نهاد عمومی غیردولتی است که ضمن تجهیز منابع پولی از محل و در آمار ناشی از گردش مالی و فعالیت های صندوق و سایر درآمدها به استفاده از این منابع در راستای سرمایه گذاری های حافظ محیط زیست و پرداخت تسهیلات در راستای اهداف صندوق بپردازد.

اما برای تامین منابع مالی این صندوق گویا سازمان محیط زیست چوب حراج به محیط زیست کشور زده است و با صدور پروانه ویژه شکار چهارپا برای شکارچیان خارجی و داخلی در داخل مناطق تحت مدیریت (مناطق چهارگانه) و مناطق آزاد و همزمان با فصل زاد و ولد حیات وحش اقدام کرده است.

*صدور پروانه ها و انجام شکارها به صورت کاملا غیر کارشناسی از تاریخ پنجم خردادماه همزمان با فصل زاد و ولد حیات وحش آغاز شده است.

همزمان با صدور این مجوزها شاهد حضور پرشمار اتباع خارجی برای شکار در عرصه های طبیعی کشور هستیم.گفته می‌شود ۱۰۵ پروانه جهت شکار قوچ، کل و آهو در ده منطقه واقع در هفت استان کشور صادر و تنها یکی از این موارد شکار از سوی اداره محیط زیست یزد اطلاع رسانی شده است و  تعداد دیگری از شکارچیان خارجی نیز طی روزهای اخیر اقدام به شکار کرده اند.

این تفاهم نامه چهارم بهمن سال گذشته امضا شده است و مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در آن زمان گفته بود هدف از این تفاهم نامه  بهره‌برداری پایدار از اجزای تنوع زیستی مبتنی بر برنامه‌ریزی مناسب و کارشناسانه، شناسایی دقیق منابع قابل بهره‌برداری، توسعه اقدامات متنوع حفاظتی و تدوین راهکارهای لازم برای بهره مندسازی جوامع بومی و محلی از منابع حاصله است.

خبرنگار فارس به منظور چرایی صدور مجوز شکار در فصل زاد ولد حیات وحش  به اتباع خارجی  با مدیر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست تماس گرفت اما موفق به مصاحبه در این زمینه نشد.

فارس

نظرات بینندگان