کد خبر: ۱۲۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان فارس مطرح شد:

عملکرد دو ساله ستاد اقتصاد مقاومتی ارزیابی شود/ فرآیندهایی که برای حمایت از اشتغال تعریف می کنیم قابلیت اجرایی ندارد!

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان فارس با اظهار اینکه در بحث اقتصاد خیلی نتوانسته ایم مقاوم باشیم، گفت: دو سال است که جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی را برگزار می کنیم، لازم است ارزیابی کنیم که چقدر اقتصادمان مقاوم شده است.
عملکرد دو ساله ستاد اقتصاد مقاومتی ارزیابی شود/ اسنادی که خزانه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده را بانک ها قبول ندارند/ فرآیندهایی که برای حمایت از اشتغال تعریف می کنیم قابلیت اجرایی ندارد!/ هر تجمعی درجلوی استانداری نشان دهنده کم توجهی مدیران است
به گزارش شیرازه، دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چهارشنبه (9 خرداد) با ریاست استاندار فارس برگزار شد.

پروژه های اختصاصی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، پروژه های برجسته استان، واگذاری طرح های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، رونق تولید و خروج بنگاه ها از رکود، توسعه صادرات غیرنفتی استان، سرمایه گذاری داخلی و خارجی (جذب شده)، توسعه شرکت های دانش بنیان، اقدامات بهره ورانه و مشارکت های مردمی(بخش خصوصی و خیرین) 8 محور و شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصاد مقاومتی در سال 96 بودند که در این جلسه پیشنهاد و مطرح شد.

لازم به ذکر است که معرفی محورها و شاخص های ارزیابی عملکرد استان ها با سه هدف در دستورکار این جلسه قرار گرفت؛ آگاهی اعضای ستاد از نحوه ارزیابی عملکرد استان ها توسط دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در سال 96، تصمیم گیری ستاد اقتصادی مقاومتی استان در راستای بهبود شاخص های مذکور در استان با تکلیف به دستگاه های اجرایی استان و کارگروه ها و کمیته های مربوطه و تصمیم گیری ستاد اقتصاد مقاومتی استان در راستای پایه گذاری بانک اطلاعاتی مورد نیاز محاسبه شاخص های مذکور در استان با تکلیف به دستگاه های اجرایی استان و کارگروه ها یا کمیته های متولی جهت راهبری امور و ایجاد امکان پاسخگویی به موقع به ستاد اقتصاد مقاومتی کشور هدف های محورهای مذکور هستند.

تعریف بانک اطلاعاتی جامع با هدف ایجاد بستر مناسب برای سیاست گذاری راهبردی محورهای ذکر شده و تهیه و ارائه برنامه های عملیاتی دستگاه های اجرایی به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی از دیگر پیشنهاداتی بود که در این نشست بیان شد.

رئیس سازمان صنعت، تجارت و معدن استان فارس با بیان اینکه اعتبار بودجه ای سال 96 بخش صنعت و معدن بالغ بر 25 میلیارد تومان بود، گفت: بنا بود به سرمایه گذاران یا مجموعه کسانی که تسهیلاتی می خواهند کمک کنیم تا فرآیند اشتغال و موضوعات مربوط به سرمایه گذاری با یک رغبت بیشتری شکل بگیرد.

علی همتی در ادامه با اظهار اینکه بانک ها اسناد خزانه را از ما نپذیرفتند، بر ضرورت همکاری بانک ها در بحث اشتغال و سرمایه گذاری بانک ها تاکید کرد و افزود: متاسفانه اسنادی که خزانه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده را خود بانک های جمهوری اسلامی ایران قبولش ندارند!

وی گفت: این موضوع یکی از نقاط ضعفی است که با آن گریبان گیر هستیم؛ برخلاف صحبت با مسئولان بانک ها به نتیجه ای نرسیدیم و قرار شده که این موضوع از طریق صندوق جهاد که خصوصی است اقدام شود.

رئیس سازمان صنعت، تجارت و معدن استان فارس بیان کرد: فرآیندهایی که برای حمایت از اشتغال تعریف می کنیم قابلیت اجرایی ندارد!

عملکرد دو ساله ستاد اقتصاد مقاومتی ارزیابی شود
مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان فارس اظهار داشت: دو سال است که جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی را برگزار می کنیم، لازم است ارزیابی کنیم که چقدر اقتصادمان مقاوم شده است.

بابک دایی با اعلام اینکه در بحث اقتصاد خیلی نتوانسته ایم مقاوم باشیم، گفت: زحمت های زیادی کشیده شده و در تعدادی از حوزه ها در کشور حائز رتبه برتر هستیم اما لازم است بررسی شود که در راستای سیاست گذاری و اجرا چقدر موفق عمل کرده ایم.

وی اظهار داشت: باید نگاه هایمان به اقتصاد مقاومتی در عمل نیز محقق بشود یعنی اگر سرمایه گذاری از اولویت های استان است و می خواهیم از اشتغال و تولید حمایت کنیم باید در اشتغال فراگیر و در اشتغال روستایی کمک کنیم.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان فارس تصریح کرد: بررسی کنید که در طول شش ماهی که مرکز خدمات سرمایه گذاری داخلی و خارجی قرار است حمایت شود چرا نماینده برخی از دستگاه ها برای حضور در جلسات، کوتاهی کرده اند و شاهدیم بعضی از ارگانها حتی یک بار هم حضور نداشته اند.

دایی طبق درخواست استاندار فارس اسامی اداراتی که در جلسات فرودین و اردیبهشت ماه 97 در کارگروه مذکور حضور پیدا نکردند را به تریتب روزهای حاضری در فروردین و سپس اردیبهشت را قرائت کرد؛ سازمان صنعت و معدن کاملا حضور داشته، اداره کل منابع طبیعی 7 و 13 روز، جهاد کشاورزی  15 و 26 روز، راه و شهرسای 15 و 25 روز، شرکت شهرک های صنعتی 9 و 22 روز، شرکت گاز 4 و 3 روز، آبفای روستایی فروردین غایب و اریبهشت 6 روز، شرکت آب منطقه ای 10 و 12 روز حاضر بوده اند و محیط زیست، میراث فرهنگی، ثبت اسناد املاک، شرکت برق منطقه ای، امور مالیاتی و شورای هماهنگی بافت ها کل دو ماه را غائب بوده اند.

رئیس سازمان صنعت، تجارت و معدن استان فارس پیرو صحبت های مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان فارس گفت: رشد و پیشرفت های فعلی استان در حوزه های مختلفی چون اشتغال، افزایش صادرات و تزریق پول به بخش کشاورزی و غیره حاصل زحمت همه دستگاه های استان فارس است.

همتی با اعلام اینکه به بیش از 23 کشور صادرات داشته ایم، بیان کرد: این صادرات بالغ بر هزار و 303 میلیون دلار بوده است که با رشد 25 درصدی مواجه بودیم؛ همچنین هزار میلیارد تومان به مجموعه پولی در بخش کشاورزی و صنعت تزریق شد.

وی افزود: در سال 92 یک شرکت دانش بنیان داشته ایم که این شرکت در سال 94 به 36 عدد ارتقا پیدا کرده است و اکنون نیز 123 شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند.

مغفول ماندن شرایط نابسامان کارخانه شیراز نایلون/ برخی از بانک ها نگاه دلال مآبانه ای دارند
به گزارش شیرازه، مغفول ماندن شرایط نابسامان کارخانه شیراز نایلون از جمله مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد و در این خصوص اعلام شد: باید ببینیم که بانک ها چه بر سر این کارخانه آورده اند، متاسفانه برخی از بانک ها نگاه دلال مآبانه ای دارند.

برتر بودن استان فارس در جلب سرمایه گذاری نیز در میان جمع مسئولان استانی و اصحاب رسانه مطرح و بر ضعیف بودن در جذب سرمایه گذاری انتقاد شد!

انتقاد از جای خالی گفتمان سازی و فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی
رئیس کل صدا و سیمای استان فارس از جای خالی شاخص گفتمان سازی و فرهنگ سازی در لیست ارزیابی ها سخن گفت و پیشنهاد خود را درخصوص افزودن این موضوع در جدول ارزیابی مطرح کرد.

سهرابی با تاکید بر اینکه رسانه ملی حاضر است عملکردهای شایسته مسئولان استان را اطلاع رسانی کند، گفت: لازم است مسئولان  موضع سکوت نداشته باشند چرا که اطلاع رسانی به مردم درخصوص عملکردهای مناسب و ممتاز در جامعه حرکت آفرین است و رسانه ها از این موضوع استقبال می کنند.

جلب سرمایه گذار لازمه جذب اوست
استاندار فارس با بیان اینکه امروزه دغدغه عمومی مربوط به بحث اقتصادی است، به دشمنی کشورهای دیگر و تلاششان جهت راه اندازی جنگ اقتصادی در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: در تنگنایی قرار داریم که ضمن تلاش بیشتر باید برجستگی مدیریتی را در دستورکارهایمان قرار دهیم.

اسماعیل تبادار با تاکید بر اهمیت وحدت و پرهیز از هر نوع اختلاف در ابعاد مختلف اداره جامعه، گفت: با همت، مدیریت برجسته و تجربه باید این تنگناها را هم پشت سر بگذاریم.

وی با اعلام اینکه اگر سمت جلب سرمایه گذاری نرویم جذبی اتفاق نخواهد افتاد، بیان کرد: لازم است طرح های مرتبط برای این موضوع در اختیار بانک ها قرار بگیرد و راهکار مناسب داشته باشیم.

استاندار فارس پیرو صحب های مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان فارس مبنی بر حضور کمرنگ و عدم حضور نمایندگان ادارات مختلف استان در جلسات مربوط به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، صحبت های انتقادی اش را مطرح کرد و تاکید داشت: علیرغم اینکه سرمایه گذاری و اشتغال مباحث اصلی استان هستند عده ای حضور ندارند که لازم است در اسرع وقت مدیران طی مکاتباتی توضیحات خود را در این خصوص ارائه بدهند؛ باید بررسی شود که کوتاهی از سوی نمایندگان بوده است یا مدیران سازمان ها، تا تکلیفمان در استان معلوم شود.

اعتباراتی که به سر منزل مقصود نرسید!
مدیر ارشد استان فارس بر فوریت در دستورکار قرار دادن پروژه های ناقص که 9 سال است با سرمایه گذاری دولت همچنان بی بهره هستند تاکید داشت و گفت: لازم است مشکلات بررسی شود و سپس گروه عملیاتی تعریف و بر اساس رصدهای موضوعی، عمل کرد تا شاهد نتایج ملموس باشیم.

تبادار در ادامه به بیان نکاتی درخصوص اعتبارات توسعه روستایی پرداخت و بیان کرد: باید تا پایان تیرماه پرونده این موضوع بسته شود تا بتوانیم مبلغ دیگری برای اشتغال تعریف کنیم.

وی با اعلام اینکه روز یکشنبه در جلسه ای با رئیس جمهور و معاون اول او به ارائه گزارش عملکرد درخصوص اعتبارات روستایی و فراگیر خواهم پرداخت، تصریح کرد: چگونه در این جلسه بگویم که تا پایان تیرماه نتوانستم اعتبارات روستایی و فراگیر را به سرمنزل مقصود برسانم؟

استاندار فارس گفت: من باید به نیابت از شما بروم و پاسخ بدهم، به من بگویید که دلیل اینکه نتوانستید این کار را انجام دهید چه بوده است؟

تبادار بیان کرد: رئیس جمهور دنبال این است که این اعتبار چه تعداد شغل ایجاد کرده، دنبال این نیست که چند پرونده تحویل بانک شده است.

مقام عالی استان فارس در ادامه اعلام کرد: کسی که کارشناس نیست، نمی تواند تولید داشته باشد و بازاریابی را بلد نیست نباید تسهیلات دریافت کند.

وی همچنین با بیان اینکه قرار بوده در ورود به بانک ها تمام این آیتم ها در نظر گرفته شود، اظهار داشت: دنبال مقصر نمی گردم اما انتظار دارم همه مدیران و بانک ها کمک کنند تا بتوانیم این اعتبارات را در استان تهیه و زمینه حداقل های اشتغال را فراهم کنیم.

تبادار با تاکید بر اینکه ما دنبال این نیستیم که با یک کلمه بانک را مقصر کنیم یا نه، تصریح کرد: دستگاههای اجرایی نیز لازم است طرح هایی که برای تمامی حوزه ها ارائه می دهند را پیگیری کنند تا به نتیجه برسد.

استاندار فارس گفت: این نباشد که نشستیم، گفتیم، برخاستیم و برویم برای جلسه بعدی؛ در نشست بعدی صحبتی از اینکه چه کسی مقصر است و نیست مطرح نباشد، باید قبل از جلسه بعدی این ها بررسی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر مدیریت با نگاه رو به جلو تاکید کرد و گفت: بارها پدیده ای برای برپا کردن اعتراضات و توفان مهیا شده و شاهد تجمع ها و اعتراض ها بوده ایم.

تبادار اظهار داشت: انتظار دارم موضوع ها و مسائل پیش بینی و پیشگیری شود و از همان ابتدا حل و فصل شود نه اینکه پس از تجمع و اعتراض تازه برویم و مشکلات را با هزینه سنگین تری حل کنیم.

استاندار فارس: اولین شعار مرگ یا درودی که جلوی استانداری سر داده می شود را می شنوم/ هر تجمعی در استانداری است نشان دهنده کم توجهی مدیران است
استاندار فارس با اعلام اینکه پنجره اتاقم در استانداری رو به خیابان است و اولین شعار مرگ یا درودی که سر داده می شود را می شنوم، بیان کرد: هر دفعه برای موضوعی اعتراض در جلوی استانداری است؛ هر تجمعی در استانداری است نشان دهنده کم توجهی مدیران است، خب چرا این مسائل در سریع ترین زمان و قبل از هرگونه اعتراضی حل نمی شود؟

وی با اشاره به تجمع کامیون دارها گفت: اگر مدیران یکماه قبل جمع می شدند و مشکل این افراد را حل می کردند اینگونه نمی شد؛ ما اول باید تلنگری به خودمان بزنیم چرا که با کمترین درصد و هزینه هم می توانستیم مشکل این افراد را حل کنیم اما آمدیم یک گرفتاری برای خودمان ایجاد کردیم، حالا کامیون داران با 20 درصد افزایش کرایه و غیره هم راضی نمی شوند.

تبادار در انتها بیان کرد: برخی از تجمع ها نیز با برنامه و حساب شده است.
نظرات بینندگان