کد خبر: ۱۲۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

کم آبی بحرانی در فارس نیازمند مدیریت/کشاورزان در انتظار کشت جایگزین

استان فارس با ۷۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۴۰۷ هزار هکتار باغ، یکی از قطب‌های کشاورزی و باغی کشور محسوب می‌شود و به همین سبب حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب این استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باد مدیریت شود.
کم آبی بحرانی در فارس نیازمند مدیریت  / کشاورزان در انتظار کشت جایگزینبه گزارش شیرازه، خشکسالی، برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی و در نهایت فرونشست زمین، از جمله بحران‌ های جدی این روزهای استان فارس است؛ تا آنجا که فارس با فرونشست سالانه 56 سانتی‌ متر اکنون رکورددار فرونشست زمین در جهان به شمار می‌رود.

استان فارس با ۷۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۴۰۷ هزار هکتار باغ، یکی از قطب‌های کشاورزی و باغی کشور محسوب می‌شود و به همین سبب حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب این استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اگر همین امروز تصمیمات قاطع اتخاذ نگردید و جلوی استفاده بی‌رویه و نامطلوب از آن گرفته نشود،این سرزمین در آینده وضع خطرناکی خواهد داشت.

با توجه به شرایط بحرانی آب در سال جاری، کارگروهی در دولت، مشتمل بر وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان محیط زیست و رییس سازمان برنامه و بودجه، برای مدیریت کم آبی تشکیل شده که از مصوبات اصلی این کارگروه کاهش ۷۰۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت برنج و ممنوعیت کشت آن در استان های اصفهان و فارس است.

اینکه دست اندرکاران،مسئولان ، کارشناسان و سیاستگذاران حوزه آب و کشاورزی در استان فارس قانع شوند و به این نتیجه برسند که زمان کشت های آب بر به سر آمده و زمان تولید برنج و ذرت با آب چاه سپری شده و باید کشت های جایگزین به کشاورزان معرفی کرد کافی نیست ، باید روی تک تک کشاورزان و روستاییان و کسانی که تاکنون از کشت برنج و ذرت و محصولات آب بر ارتزاق می کرده اند کار فرهنگی و اقناعی انجام شود.

نکته مهم و اساسی این است که کشاورزان که در خاکریز اصلی اجرای سیاست های دولت و حاکمیت قرار دارند چقدر به این توصیه ها و تاکیدات توجه دارند.

به گفته استاندار فارس در 17 اردیبهشت؛ کشت برنج به طور قطع نباید در استان فارس انجام شود اما وقتی کشاورزی را الزام به عدم کاشت برنج می‌کنیم باید کشت جایگزین برای آن در نظر بگیریم که معیشت‌اش در معرض خطر نیفتد.

وی در جلسه شورای کشاورزی استان فارس با بیان اینکه هر فعالیت که در بخش کشاوری انجام می‌شود باید با نگاه آب محور دنبال شود و اعضای شورای کشاورزی استان باید بالا بردن بهره‌وری آب را در دستور کار قرار دهند، گفت: اقداماتی مانند توسعه آبیاری تحت فشار و توسعه کشت گلخانه‌ای نیز باید آسیب‌شناسی‌شود و مشخص شود که این فعالیت‌ها چه میزان در صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی تاثیر داشته‌اند.

با شروع فصل گرما و کم آبی در فارس باید دید مسئولان استان چه اقداماتی در این راستا انجام داده اند تا این بحران را مدیریت کنند پیش از آن که غیر قابل مدیریت شود.

همراهان و مخاطبین محترم سایت خبری تحلیلی شیرازه، شما می توانید سوژه های خبری خود را اعم از معرفی جاذبه های شهری و مشکلات و معظلات پیرامون خود را برای انتشار و پیگیری در این رسانه از طریق تماس و یا پیام رسانها با شماره  0917062939‎ با ما در میان بگذارید.

*زهرا جاوید
برچسب ها: فارس ، کم ابی ، برنج
نظرات بینندگان