کد خبر: ۱۲۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

پای ترامپ در کفش بازیکنان ایران/ستاره های ایران اجازه پوشیدن نایکی را ندارند

نیویورک تایمز فاش کرد که کمپانی نایکی قصد دارد مانع استفاده از کفش های این کمپانی توسط بازیکنان ایران در جام جهانی شود.
به گزارش شیرازه با خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران، کمپانی های آمریکایی برای جلوگیری از اقدامات دولت این کشور، در حال قطع همکاری با ایران هستند و در این بین، بعضی از این کمپانی ها تصمیمات عجیبی هم اتخاذ می کنند. از جمله کمپانی نایکی که قصد دارد استفاده از کفش های این کمپانی توسط بازیکنان ایران را ممنوع کند.


در چنین شرایطی، کمپانی آلمانی آدیداس می تواند خود را از حالا و قبل از آغاز رقابت های جام جهانی برنده جدال با رقیب خود یعنی نایک بداند چرا که آدیداس امسال البسه تیم های بیشتری را تولید کرده است.


البته این کمپانی آلمانی که اسپانسر رسمی تورنمنت نیز هست، احتمالا انتظار تاثیر مالی اندکی را دارد به این دلیل که رقابت های امسال در کشور روسیه برگزار می شود؛ کشوری که اقتصاد در آن افت کرده است.

 

کسپر رورستد، مدیرعامل آدیداس در اوایل ماه می گفت: جام جهانی روسیه فرصت های مالی کمتری را نسبت به دوره قبلی آن در برزیل به همراه خواهد داشت. اما در عین حال ما به آن نگاه ویژه ای داریم چون راه جذابی برای رساندن برند ما به زندگی در سطح جهانی است.

 

- آدیداس، اصلی ترین اسپانسر در جام جهانی

 

از زمان جام جهانی 2014 به بعد، آدیداس خیلی سریع در زمینه های غیر فوتبالی فروش خود را رشد داده است و به ویژه در بازار آمریکا برای بیرون راندن نایک از رقابت خیلی تلاش کرده است.


با این حال، فوتبال کماکان باری باقی ماندن تصویر آدیداس در ذهن ها، حائز اهمیت است؛ با اشاره به اینکه این کمپانی از سال 1970 تولید کننده توپ جام جهانی است و تا سال 2030 برای اسپانسرینگ این رقابت ها قرارداد دارد.

 

همچنین هفته گذشته اعلام شد که همکاری آدیداس و رقابت های لیگ قهرمانان اروپا تا سال 2021 تمدید خواهد شد.


پس از اینکه نایک در جام جهانی 2014 برای اولین بار توانست لباس تیم های بیشتری از آدیداس را تولید کند، کمپانی آلمانی به رقابت برگشت و امسال برای 12 تیم لباس تولید کرد که قدرتمندانی چون آلمان و اسپانیا و همچنین روسیه ی میزبان از جمله آنها هستند.

 

 

- نایک و تولید لباس 10 تیم جام جهانی

 

نایک در این دوره از جام جهانی تولید کننده لباس 10 تیم است که از برزیل، فرانسه و انگلیس به عنوان مهم ترین آنها می توان یاد کرد.


مارک پارکر، مدیر اجرایی نایک 2 ماه پیش گفت: جام جهانی اتفاق بسیار مهمی در ورزش است و ما به دنبال تقویت انرژی آن هستیم.


در حالی که بستن قرارداد با تیم ها برای فروش لباس مهم است، یک اتفاق مهم تر برای کمپانی ها، در اختیار گرفتن اسپانسرینگ کفش های ستاره های فوتبال مانند کریستیانو رونالدو(نایک) و لیونل مسی(آدیداس) است.

 

نایک انتظار دارد که 60 درصد کل بازیکنانی که در جام جهانی روسیه بازی می کنند، کفش های این کمپانی را بپوشند که حدود نیمی از بازیکنان آلمان و اسپانیا و سه چهارم روس ها در این آمار قرار دارند، با وجود اینکه لباس های آدیداس را به تن می کنند.

 

- ایران، استثنای نایک در جام جهانی 2018

 

یک استثنا برای این موضوع، ایران است. این کشور با تحریم های آمریکا و دونالد ترامپ روبرو است. به همین دلیل نایک اعلام کرده که هیچکدام از بازیکنان این تیم نمی توانند کفش های نایک بپوشند و این در حالی است که لباس های آن ها را نیز آدیداس تامین کرده است.

 

 

- پوما در رده سوم، پشت سر غول ها

 

سومین کمپانی، پوما است که اسپانسر تنها 4 کشور تقریبا متوسط در جام جهانی است. پوما در جام جهانی قبلی اسپانسر 8 تیم بود و با صعود نکردن مهم ترین تیم تحت قراردادش یعنی ایتالیا، شکست بزرگی در این دوره متحمل شده است.

 

کمپانی آدیداس در سال 2014 فروش محصولات فوتبالی خود را 2.1 میلیارد یورو اعلام کرد. در آن سال 14 میلیون توپ رسمی رقابت ها و 8 میلیون لباس فروخته شد که 3 میلیون متعلق به تیم قهرمان یعنی آلمان بود.


در سال 2016 هم این آمار به 2.5 میلیارد یورو افزایش یافت ولی به عنوان یک درصد از درآمد کل آدیداس کم شده بود و از 14.5 درصد به 13.5 درصد رسیده بود.


نظرات بینندگان