کد خبر: ۱۲۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

تجربه برجام و مذاکره با اروپا

آیا با این همه توطئه و بدعهدی غربی‌ها می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؟ یا اینکه نباید به تروئیکای اروپا در راستای منافع ملی خوشبین بود؟
به گزارش شیرازه، غلامرضا سفر پور استاد دانشگاه طی یادداشتی نوشت:

خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام که با ضمانت قطعنامه2231 شوای امنیت سازمان ملل و امضاء وزیر امور خارجه کشورش همراه بود، علاوه بر نشان‌دهنده خوی زیاده‌خواهی نظام سلطه، از سویی دیگر نشانگر این است که استکبارستیزی ملت بصیر و انقلابی ایران و مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری در بی‌اعتمادی به غرب کاملاً صحیح و هوشمندانه بوده است.

امید است که این تجربه تلخ از این خسارت محض عبرتی باشد برای دولتمردان که دیگر به تروئیکای اروپا (فرانسه، انگلیس، آلمان) اعتماد نکرده و فریب رفتار منافقانه آن‌ها که به‌دنبال خواسته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و مهار سپر دفاعی و جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا هستند را نخورند. 

شواهد و قرائن نشان می‌دهد که باز هم برخی دولتمردان و همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی (با تصویب برجام بانکیFATF) به‌جای ضمانت گرفتن از اروپا، در حال چراغ سبز نشان دادن به آن‌ها هستند تا فرصت‌سوزی چندساله، این‌بار با نوچه‌های کدخدا تکرار شود تا بدعهدی آنان برای چندمین بار برای عده‌ای که خود را به خواب غفلت زده‌اند، معلوم شود. 

باید از اینها پرسید مگر همین اروپایی‌ها نبودند که رژیم بعث عراق را بر علیه ملت ایران مجهز کرده و در جریان حادثه میگونوس خواستار محاکمه رئیس‌جمهور وقت ایران شدند و علاوه بر پذیرش سازمان منافقین که دستشان به خون هزاران ایرانی آغشته است از آن‌ها حمایت همه‌جانبه به عمل می‌آوردند و مگر همین‌ها نبودند که اخیراً با همدستی آمریکا ملت سوریه را موشک‌باران کردند؟ ملت ایران به‌خوبی بدعهدی اروپایی‌ها در نشست‌های بروکسل و تهران در زمان دولت اصلاحات که روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌کننده بود را به یاد دارند که چگونه منجر به دو سال تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای شد.

آیا با این همه توطئه و بدعهدی غربی‌ها می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؟ یا اینکه نباید به تروئیکای اروپا در راستای منافع ملی خوشبین بود؟
مبادا حوادث برجام هسته‌ای دوباره تکرار شود. در جریان مذاکره با آمریکا تیم مذاکره‌کننده از خطوط قرمز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری عبور کرد و پس از امضای برجام، شروط شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و شروط 9 گانه رهبری در اجرایی شدن برجام نادیده گرفته شد.
نکند در همکاری با اروپایی‌ها هم شروط رهبری نادیده گرفته شود. انتظار می‌رود که قوای مجریه و مقننه فرصت را از دست نداده و برای جلوگیری از بدعهدی اروپایی‌ها با جدیت تمام شروط 6 گانه مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در حضور قوای سه‌گانه را پیگیری و از آنان ضمانت کتبی گرفته شود، در غیر این‌صورت بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی مقابله‌به‌مثل شود. 

و نکته آخر اینکه با عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی و نگاه به درون و با روحیه انقلابی و مدیریت جهادی همانطور که در صنعت دفاعی، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و... با همت جوانان انقلابی کشور را نه در  منطقه بلکه در جهان به جایگاه ویژه‌ای رسانده‌ایم و این چالش را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، لازم است از توطئه جدیدی که در صدد ناکارآمد نشان دادن نظام است و از سوی نظام سلطه به همراهی پادوهای داخلی آنان با سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی در حال تئوریزه شدن است برحذر بوده و با اقدام جهادی و انقلابی شاهد رونق اقتصادی کشور باشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان