کد خبر: ۱۲۲۴۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
طرح درمانی در بافت فرسوده شیراز:

۱۸۰۰ هکتار فرسوده در شیراز/ نوبت به «بازآفرینی» رسید

یک هزار و۸۰۰ هکتار بافت فرسوده شیراز هیچگاه مورد توجه جدی قرار نگرفته است، هر دوره طرح هایی برای بافت پی ریزی می شود اما نتیجه خاصی ندارد و حالا نوبت به برنامه بازآفرینی رسیده است.
به گزارش شیرازه، حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری شیراز در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. بافتی که هر دوره ای برایش خوابی می بینند اما در نهایت بافت با همان شکل قبلی سر جای خودش باقی مانده و عملا خانه های موجود در آن به شکل موثری نوسازی نمی شوند.

دفاتر  تسهیل گیری بافت فرسوده که طی مدت اخیر فعالیت می کرده همچنان نتوانسته چهره این پهنه ها را به صورت جدی متحول کند و اکنون نوبت به طرح «بازآفرینی» رسیده تا شاید این طرح بتواند قدم جدی برای نوسازی بافت فرسوده در شیراز بردارد.

عضو شورای شهر شیراز در خصوص وضعیت بافت فرسوده این شهر گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی و شهرسازی و معماری سال ۸۵ یک هزار و ۶۹۲ هکتار و بر اساس کمیسیون ماده ۵ سال ۹۳ نیز  ۱۰۸ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که جمعا یک هزار و ۸۰۰ هکتار را شامل می شود. 

علی ناصری افزود: طی چند مدت اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی به این بافتها در شهر شیراز انجام شده که به عنوان نمونه می توان به راه اندازی دفاتر تسهیل گری بافت فرسوده اشاره کرد البته در دیگر بافتها نیز دفاتر ماده ۳۳ نیز فعال است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده، مساحت این بافت هشت درصد مساحت شهر شیراز است و جمعیت ساکن در این بافتها ۱۹.۳ درصد از کل جمعیت شهر شیراز است.

این عضو شورای شهر شیراز جمعیت ساکن در بافت فرسوده شیراز را ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: مجموع سکونتگاه های غیر رسمی شهر شیراز ۹۷۵.۵ هکتار است که نسبت سکونتگاه غیر رسمی به مجموع مساحت کل شهر شیراز ۴.۳۴ درصد است و جمعیت این سکونتگاه ها ۱۹۲ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت ساکن در سکونتگاه های غیررسمی ۱۲.۴ درصد است، بیان کرد: طرح بازآفرینی شهری به طور عمده در سه قسمت محدوده بافت تاریخی- فرهنگی، محدوده بافت فرسوده و میانی و سکونتگاه های غیررسمی است و در سال ۸۶ سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز برای احیا و نوسازی بافتهای فرسوده شکل گرفته است.

ناصری در خصوص بازسازی این بافتها بیان کرد: از اقدامات موثر برای بازسازی بافتهای فرسوده نهادسازی در دستگاه های خدمات رسان، آموزش ساکنان، همکاری با راه و شهرسازی برای ساخت خانه محله و مانند آن و  تشکیل هیات امنای خانه محله ها و  جلب مشارکت ساکنان در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی است.

وی ناپایداری سازه ای و فرسودگی کالبدی را از جمله مشکلات بافتهای فرسوده شیراز عنوان کرد و گفت: در صورت بروز حادثه ای از جمله زلزله و ... خدمات رسانی به مردم با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.

این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: دسترسی به این بافتها، ریزدانگی پلاکها، موادمخدر، مشکلات مهاجرت، مسائل اقتصادی و مشکلات اجتماعی - امنیتی از دیگر مشکلات بافتهای فرسوده شهر شیراز است.

وی از کمبود سرانه خدماتی به عنوان یکی دیگر از مشکلات این بافتها اشاره کرد و گفت: تاخیر مکرر در اختصاص وام به بافت فرسوده و حمایتهای دولتی و عدم پرداخت وام ودیعه، نبود مدیریت واحد شهری و تداخل اقدامات دستگاه ها، دفع آبهای سطحی و عدم وجود شبکه فاضلاب شهری و... نیز از دیگر مشکلاتی است که  بافت فرسوده گرفتار آنهاست.

ناصری با تاکید بر اینکه برای برون رفت بافت فرسوده از این وضعیت باید تدابیری اتخاذ شود، اظهار کرد: در این راستا باید بانک اطلاعاتی محلات تهیه شود همچنین شناخت خوبی در ابعاد مختلف محله از جمله اقتصادی و اجتماعی فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت تهیه سند چشم انداز محله بیان کرد: علاوه بر این باید ارائه آموزش، توانمندسازی، تهیه ساماندهی محله و مستندسازی تمامی اقدامات نیز در دستور کار قرار گیرد.

ناصری افزود: باید تلاش کنیم با توجه به بحران‌هایی مثل زلزله و سیل به سمت مقاوم سازی بافت تاریخی و بافت‌های فرسوده، مکانهای عمومی و برخی مدارس شهر حرکت کنیم و باید راهکارهایی پیش بینی شود قبل از اینکه با بحرانی روبرو شویم.

وی خواستار اجرای طرح آمادگی در مقابله با زلزله شد و  گفت: البته بارها نسبت به خطرات آن در مواقع بحران و آسیب‌های اجتماعی متمرکز شده در این بافت‌ها هشدار داده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در رابطه با وضعیت بافتهای فرسوده شیراز گفت: طرح بازآفرینی بافتهای فرسوده در سه قسمت شهر شیراز شامل بافت حاشیه ای، بافت میانی و تاریخی در حال پیگیری است.

عنایت الله رحیمی با بیان اینکه یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در شیراز است، بیان کرد:  طرح بازآفرینی بافت فرسوده به تناسب توسط مردم در حال انجام است البته قسمتهایی از این طرح نیز توسط شرکت عمران و بهسازی و توسعه و عمران که نیمه خصوصی هستند نیز پیگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه بازسازی تمام بافتهای فرسوده در دستور کار است، ادامه داد:  البته طرح نوسازی این بافتها توسط مشاوران ذی صلاح و تسهیل گری تهیه می شود و کسانی که درخواست ساخت و ساز دارند بر مبنای این طرحها اقدام می کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به عدم سرزندگی در بافتهای فرسوده افزود: متاسفانه مشکلات مختلف از جمله مشکلات اجتماعی، اقتصادی، بیکاری و آلودگی زیست محیطی در بافت فرسوده نگران کننده است از این رو باید بازآفرینی این بافتها در دستور کار قرار گیرد.

عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز در این رابطه گفت: بازسازی این بافتها به صورت برنامه های کلان از سوی دولت دیده شده که در شیراز نیز در حال انجام است.

مهدی حاجاتی با تاکید بر اینکه تمامی نهادهای ذی ربط باید به صورت هماهنگ برای احیای این بافتها اقدام کنند، افزود: اگر کوچکترین حادثه و مسئله ای رخ دهد سرویس دهی به مردم به طور حتم با مشکلات زیادی روبه رو می شود. 

به گزارش مهر، به هر حال بافت فرسوده شهر شیراز طی این سالها نیازمند رسیدگی ویژه  و همه جانبه بوده که تاکنون مورد غفلت واقع شده است. طرح بازآفرینی امید جدیدی است که شاید این بافت ها دوباره احیاء شوند.

مهر

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
0
کلی مطلب خواندم ولی نفهمیدم منظور از طرح با افرینی چیست؟