کد خبر: ۱۲۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
انصراف اتریش از ساخت بیمارستان‌ تأمین اجتماعی:

عاقبت اعتماد به وعده‌های اروپا/ تبعات برجام به شیراز هم رسید

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های بسیار، شرکت اتریشی از ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی شیراز انصراف داد و دست مسؤولان را در پوست گردو گذاشت!
به گزارش شیرازه، سال 1386 بود که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران در قالب سفرهای استانی به شیراز آمد و خبر از ساخت بیمارستان 320 تخت‌خوابی تامین اجتماعی در مرکز استان فارس داد.

این تصمیم از آنجا در هیئت دولت به تصویب رسید که استان فارس با وجود آنکه قطب پزشکی جنوب کشور به شمار رفته و بیش از 2 میلیون نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی دارد، اما تنها دارای یک بیمارستان مِلکی است و بیمه‌شدگان مجبور هستند خدمات خود را با هزینه‌های بالاتر از بیمارستان‌های طرف قرارداد دریافت کنند.

اما این پروژه تا رنگ‌وبوی عملیاتی به خود بگیرد چندسالی گذشت تا آنکه در سال 90 زمینی به مساحت 25 هکتار در بلوار حسینی‌الهاشمی برای اجرای این پروژه در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت و در سال 91 هم عملیات تسطیح زمین انجام شد. اما یک سال بعد محمود احمدی‌نژاد جای خود را به حسن روحانی داد تا توپ در زمین دولت تدبیر و امید بیفتد.

*وعده یک‌هفته‌ای!

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که حالا با آمدن رئیس‌جمهور جدید تازه‌نفس شده بود، از آنجا که ساخت این بیمارستان برای استان فارسی‌ها بسیار حائزاهمیت بود و مردم می‌توانستند تمام خدمات درمانی را در این بیمارستان مِلکی به صورت کاملاً رایگان دریافت کنند، از همان ابتدا بر وعده احداث بیمارستان تامین اجتماعی تاکید کرد. علی ربیعی که در اردیبهشت‌ماه 93 برای معارفه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس به شیراز سفر کرده بود، حتی وعده یک‌هفته‌ای داد و گفت: «موضوع تامین و پرداخت هزینه و اعتبار این پروژه را با همراهی هیات مدیره تامین اجتماعی همین هفته به سرانجام رسانده و تصویب خواهیم کرد.»

اما 5 سال گذشت و در عمل هیچ اتفاقی صورت نگرفت تا آنکه در فرودین‌ماه 1395 برای نخستین‌بار نام شرکت اروپایی وامِد (VAMED) در رسانه‌های ایران ضریب پیدا کرد؛ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران که متولی احداث بیمارستان‌های تامین اجتماعی است راهی کشور اتریش شده و خبر از انعقاد تفاهم‌نامه برای ساخت بیمارستان تامین اجتماعی شیراز با شرکت «وامد» به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر بیمارستان‌ساز جهان داد.

 

محمدعلی مقدس‌زاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت اتریشی وامد گفته بود: «این تفاهم‌نامه به منظور ساخت دو بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی در شهرهای شیراز و تبریز میان شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران و شرکت وامد اتریش به ارزش تقریبی دویست میلیون یورو به امضا رسیده و هر دو پروژه با استفاده از فاینانس خارجی اجرا خواهد شد.»

*نقطه عطفی که جوش نخورد

10 ماه بعد و در بهمن‌ماه سال 95، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی یک گام جلوتر گذاشت و با تعریف و تمجید از شرکت وامد به‌عنوان یکی از بزرگترین سازندگان بیمارستان در کشورهای مختلف جهان که تاکنون بیش از ٧٢٠ بیمارستان و مرکز درمانی را در اروپا احداث کرده است، همکاری با شرکت وامد را «نقطه عطف» عنوان کرد و گفت: «انعقاد این قرارداد نقطه عطفی در تاریخ بیمارستان‌سازی کشور و تامین اجتماعی به شمار رفته و این اقدام شروع همکاری با طرف خارجی تلقی می‌شود.» 

مقامات ارشد سازمان تامین اجتماعی رفته‌رفته به وعده اروپایی‌ها بیشتر دل‌خوش کردند و کم‌کم از کلیدواژه‌هایی همچون «اولین بیمارستان هوشمند ایران» و «نخستین بیمارستان نسل پنجم کشور» استفاده کردند تا اهمیت بیمارستان تامین اجتماعی شیراز را بیش از پیش یادآور شوند.

 

ازجمله مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران که از خبرنگاران دعوت کرد و با بیان اینکه برجام اتفاق خوبی بود که نه فقط در حوزه سیاسی، بلکه در حوزه اقتصادی هم دستاوردهایی داشت، به انعقاد قرارداد با شرکت اتریشی وامد اشاره کرد و گفت: «اکنون به سوی ساخت بیمارستان‌های نسل پنجم می‌رویم. بیمارستان شیراز از نسل این بیمارستان‌ها است که به لحاظ مصرف بهینه انرژی و موادی که در ساخت به کار رفته می‌شود متفاوت بوده و ارایه خدمات در این بیمارستان‌ها با سهولت بیشتری انجام می‌شود.» 

*دل‌خوش به وعده چشم‌آبی‌ها

حالا صفحات تقویم ورق خورده و از فرودین 95 که خبر انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت اتریشی منتشر شد دو سال می‌گذرد، اما مسئولان دولت بجای آنکه از تعلل و تاخیر دوساله در اجرای پروژه کمی تردید کنند، همچنان به وعده‌های اروپایی‌ها خوش‌بین هستند.

 

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در فرودین‌ماه 97 به استان فارس سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «عملیات اجرایی بیمارستان ٣٢٠ تخت‌خوابی تامین اجتماعی شیراز امسال آغاز می‌شود» و سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور هم که در این سفر وزیر کار را همراهی می‌کرد، این خبر را تایید کرد و افزود: «با ساخت این بیمارستان خدمات بستری سازمان تامین اجتماعی در استان فارس به ۲ برابر افزایش می‌یابد.»

جالب آنکه نه فقط مسئولین دولتی، بلکه برخی نمایندگان مجلس هم از ساخت بیمارستان‌های تامین اجتماعی اطمینان خاطر داشتند. از جمله عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که اردیبهشت‌ماه امسال با اشاره به سفر خود به کشور اتریش گفت: «اتریش برای ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی شیراز هیچ مشکلی ندارد و کاملاً آماده ساخت این بیمارستان است. اگر سازمان تأمین اجتماعی به این نتیجه رسیده باشد که منافعش از قِبَل ساخت این بیمارستان در شیراز تأمین می‌شود، شرکت خارجی آماده کار است.»

*عاقبت اعتماد به اروپا

اما تنها یک ماه پس از این گفته‌های رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در خانه ملت و عضو همین کمیسیون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از کنار کشیدن شرکت اتریشی از ساخت این بیمارستان خبر داد!

مسعود رضایی گفت: پس از لغو برجام توسط آمریکا و تعللی که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد، شرکت اتریشی از ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی شیراز خود را کنار کشید.

 

وی در خصوص دلایل این انصراف افزود: متأسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی شیراز کوتاهی کرد و با از دست دادن زمان و به درازا کشیدن کار، با مطرح‌شدن بحث لغو برجام توسط آمریکا، این شرکت نیز از ساخت بیمارستان امتناع کرد.

رضایی بار دیگر بر بدعهدی اروپایی‌ها تأکید کرد و گفت: همان‌گونه که قبلاً نیز گفتم اروپا هرگز منافع بی‌شمار خود با آمریکا را فدای رابطه با ایران نخواهد کرد و این قضیه در مورد بیمارستان تأمین اجتماعی شیراز نیز صدق می‌کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن‌قدر تعلل کرد که قضیه لغو برجام توسط ترامپ پیش آمد و پس‌ازآن شرکت اتریشی نیز خود را کنار کشید.

*دریافت خدمات رایگان، شاید وقتی دیگر

به گزارش فارس، اهمیت ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی شیراز ازآنجاست که تمام خدمات درمانی این بیمارستان برای افرادی که دارای دفترچه بیمه تامین اجتماعی باشند رایگان است و این مهم برای قشر ضعیف جامعه که از پس هزینه‌های سنگین درمان و اعمال جراحی برنمی‌آید، یک فرصت بی‌نظیر به شمار می‌رود که متأسفانه تا به امروز در ساخت آن تعلل شده است.

حال باید دید با توجه به بدعهدی آمریکایی‌ها در برجام و پیدا شدن نشانه‌های بدقولی رفقای آمریکا که نمونه بارز آن در ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی شیراز هویدا شد، آیا بازهم مسؤولان امر ساخت این بیمارستان را به شرکت‌های خارجی می‌سپارند یا با درس گرفتن از گذشته، شرکت‌های توانمند داخلی را برای این گزینه انتخاب می‌کنند؟

فارس

نظرات بینندگان