کد خبر: ۱۲۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

معاونت اقتصادی وزارت خارجه هنوز در حد نام مانده/ واکنش دادستان کل کشور به فراخوان بازگشت بهروز وثوقی

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان

غربی‌ها به اندازه کافی فرصت‌سوزی کرده‌اند نباید بیش از این معطل غرب‌ بمانیم

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان می‌گوید نباید بیش از این معطل غربی‌ها در برجام ماند. بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمدرضا عارف فعالیت می‌کند.


به گزارش «امیدنامه»، محمدصادق مشایخ رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان در نشست این کمیسیون گفت:


طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، در بحث برجام، نباید بیش از این معطل اقدامات و نظرات غربی‌ها ماند. به اندازه کافی تاکنون غربی‌ها برای ما فرصت سوزی کرده‌اند، لذا می‌بایست به ویژه از هم اکنون به سرعت به پیشبرد برنامه‌های راهبردی و چشم‌انداز نظام پرداخت.


وی افزود: جهت بهبود شرایط اقتصادی و گذار از شرایط ویژه کشور، می‌بایست با تعامل آگاهانه با کشورهای جهان به ویژه غربی‌ها، به پیشبرد منافع ملی بپردازیم. از آن مهم‌تر جهت شکوفایی اقتصاد کشور، نیاز به عزم راسخ ملی در برخورد با مفاسد اقتصادی، به ویژه قاچاق خانمان‌سوز 30 میلیارد دلاری کالا پرداخت. باید با تمرکز بر واردات قاچاق کالا، افراد شاخص هدایت‌کننده، دست‌اندرکار قاچاق و کسانی‌که از پدیده شوم قاچاق سود می‌برند شناسایی گردند و آنها را به آحاد ملت معرفی و سپس محاکمه کرد.


مشایخ تصریح کرد: در راستای حمایت از اقتصاد داخلی کشور، باید تولید ملی را حمایت و تقویت کنیم و از دانشمندان و متخصصین کشور چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور استقبال شود.


در ادامه این جلسه سید محمد هاشمی‌اصفهانی، مشاور اسبق وزیر نفت گفت:کشورهای غربی دراقتصاد متاثر از آمریکا هستند، از طرفی غربی‌ها با ما فعالیت اقتصادی کلانی هم ندارند، لذا در بحث مذاکرات برجام، ما به اروپایی‌ها نمی‌توانیم دل ببندیم.


محمدمهدی رئیس‌زاده، مشاور امور بانکی و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز در این نشست گفت: برخی از مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور ناشی از بی‌تدبیری و عدم صداقت برخی مسئولین است.


وی افزود: در مسائل اقتصادی و بانکی سال گذشته، به ویژه در بحث ارز، اتفاقی که در دی ماه رخ داد و قیمت دلار 4/200 تومانی، ناگهان افزایش یافت،‌ ناشی از تصمیمات محرمانه و اقدامات بانک مرکزی بود. بانک مرکزی اقدام به پیش‌فروش طلا کرد، اما ارز را حبس کرد، نتیجه آن که با کسب سود14 درصد، نرخ ارز افزایش یافت و از طرف دیگر بانک مرکزی مجبور شد، طلا وارد کند.
عضو سابق هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا تصریح کرد: متحیرانه، از طرفی طبق بخشنامه ابلاغی از سوی بانک مرکزی، صرافی‌ها حق خرید و فروش اسعار را ندارند. از طرفی با ارز متقاضی، بخش عمده‌ای از واردات صورت می‌گیرد، که در اینجا صنایع کوچک و متوسط متضرر می‌شوند. از سوی دیگر دکتر نوبخت اعلام می‌کند ارز 4/200 تومانی به وفور موجود است. از سوی دیگر در بحث نرخ تبادلی، وزارت اقتصاد هنوز دچار ابهام است. همچنین اعلام شده است ما به‌التفاوت نرخ ارز رسمی کشور 4/200 تومانی و نرخ ارز صادراتی 6/400 تومانی، مشمول مالیات است. عملا با یک بخشنامه همه را زیر سوال بردند.


ریزش بیشتر حامیان برجام راز حمله افراطیون به ولایتی


هجمه برخی عناصر دولتی و مدعیان اصلاح‌طلبی به دکتر ولایتی نشان می‌دهد انتقادات ولایتی به برجام و عملکرد آن برای این طیف که با ریزش طرفداران مواجه هستند گران آمده است.


روزنامه صبح نو در گزارشی با اشاره به هجمه‌های برخی مدعیان اصلاح‌طلبی و مشاوران رئیس‌جمهور به علی اکبر ولایتی و طرح این سؤال که چرا مواضع ولایتی بر این طیف خوش نیامده نوشت: علی اکبر ولایتی در همایش تجربه ماندگار انتقادهایی را علیه توافق برجام و کوتاهی صورت گرفته در عدم نگارش این توافق‌نامه به زبان فارسی متوجه دولت کرد. او در بخشی از انتقادهای خود گفته بود: «یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد، حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمنچای هم با آن متن ذلت‌بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد. رهبر انقلاب درباره همه این‌ها بارها تذکر دادند و گفتند از مقامات آمریکایی تضمین مکتوب بگیرید. اما متأسفانه این کار توسط مسئولان کشور انجام نشد. طرف مقابل خیلی از کارها را با جنگ روانی پیش می‌برد. اما یک متخصص جنگ روانی در تیم ما نبود و نقص متخصصان در گروه برجام یک مشکل دیگر بود.»


بلافاصله پس از این اظهارات توپخانه دولتی‌ها علیه ولایتی روشن شد، برخی مشاوران و مدیران ارشد دولتی نظیر آقایان حمید ابوطالبی، حسام آشنا، حمید بعیدی‌نژاد و انبوه رسانه‌ها و سایت‌ها و کانال‌های دولتی با ادبیاتی نامناسب از خجالت ولایتی که اتفاقاً وی عضو هیئت نظارت بر برجام نیز هست، درآمدند.


خوب است برای پی بردن به مواضع یک بام و دو هوایی دولتی‌ها درباره ولایتی به پنج سال قبل یعنی انتخابات ریاست جمهوری 92 برگردیم.


ماندن ولایتی در انتخابات 92 خوشحالی بی‌حدوحصر دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان را به همراه داشت. اما سؤال اساسی اینجاست چه شده است که علی اکبر ولایتی مورد هجمه حسام‌الدین آشنا و رسانه‌های حامی دولت شده است؟


اینکه روزگاری ولایتی شاه مهره پیروزی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری 92 تلقی می‌شد اما الان در ادبیاتی نامناسب جایگاه مشاور بودن او با مباشر تشبیه می‌شود و در ادبیاتی نامناسب‌تر روزنامه جمهوری اسلامی به او می‌تازد و او را اینگونه توصیف می‌کند؛ «حرف توده‌ای‌ها را تکرار می‌کنید آقای دکتر اطفال!» غیر از این است که به روحیه منفعت‌طلبی برخی از این چهره‌ها برمی‌گردد؟


چرا انتقاد از برجام ولو از سوی حامیان سابق‌شان خط قرمز محسوب می‌شود؟ برخی کارشناسان سیاسی در خصوص علت هجمه به آقای ولایتی در دو روز اخیر اینگونه تفسیر می‌کنند که آنچه بر آقای آشنا و دوستان‌شان گران آمده، تشدید ریزش عوام و خواص درباره نگاه خوش‌بینانه به توافق برجام است. برای حامیان پر و پا قرص برجام ناراحت کننده است که ولایتی، وزیر اسبق امور خارجه و حامی مذاکره و توافق در انتخابات 92، اکنون از دایره گفتمانی خوش‌بین به توافق با غرب خارج می‌شود و با جدا کردن مسیر خود از روحانی، ‌در داخل مدار گفتمانی انقلاب بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب می‌ایستد.


گلایه دیرهنگام بعیدی‌نژاد نظمی نیست تا آمریکا را تنبیه کند


عضو تیم مذاکره‌کننده می‌گوید اگر یک نظم قانونمند بین‌المللی وجود داشت اکنون بایستی آمریکا محکوم و تنبیه می‌شد.


حمید بعیدی‌نژاد (مسئول هیئت کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای و سفیر فعلی ایران در لندن) تأکید کرد: آمریکا با نقض برجام در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و اگر یک نظم بین‌الملل قانونمند وجود داشت اکنون بایستی آمریکا به شورای امنیت احضار می‌شد و شورای امنیت آن را محکوم می‌کرد، تنبیه و حتی تحریم می‌کرد.


به گزارش «تابناک» وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پاسخ به سؤالی درباره توان اروپا برای عمل به وعده‌هایش درباره برجام و حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران، اظهار داشت: ما می‌دانیم که اروپا برای ارائه تضمین و حمایت از فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران بسیار مصمم است.


بعیدی‌نژاد افزود: ما واقع‌گرا هستیم و می‌دانیم که برای اروپا محدودیت‌هایی وجود دارد و لذا به‌دنبال راهکارهای عملی هستیم و هر زمان که تضمین‌های اروپا روشن شد مسیر فعالیت عادی این شرکت‌ها در ایران مشخص می‌شود. می‌خواهیم بدانیم اروپا در عمل چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، در واقع دریافت تضمین‌هایی از اروپا را دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم مطمئن شویم که آنها می‌توانند از شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران حمایت کنند.


وی افزود: آمریکا با نقض برجام در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و اگر یک نظم بین‌الملل قانونمند وجود داشت اکنون بایستی آمریکا به شورای امنیت احضار می‌شد و شورای امنیت آن را محکوم می‌کرد، تنبیه و حتی تحریم می‌کرد. متأسفانه واقعیت نظم جهانی متفاوت است.


سخنان اخیر بعیدی‌نژاد در حالی است که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده تا پیش از انعقاد و اجرای برجام می‌گفتند برجام توافق محکمی است که امضای شورای امنیت را هم پای خود دارد و آمریکا نمی‌تواند برجام را به هم بزند. آنها همچنین امضای کری را تضمین می‌دانستند و می‌گفتند وزیر خارجه آمریکا قول داده است. همچنین ادعا می‌شد خروج از برجام مورد بی‌اعتباری آمریکا می‌شود و دارای هزینه‌های حیثیتی است، بنابراین آمریکا قادر نیست از برجام خارج شود.


بعیدی‌نژاد توضیح نداده که آیا درک این که نظم بین‌الملل قانونمندی وجود ندارد، فهم پسابرجامی و عبرت برجام است یا قبل از آن هم می‌دانستند که نظم و قاعده‌ای وجود ندارد؟ اگر پاسخ، گزینه دوم است چرا بدون اخذ تضمین معتبر، تمام امتیازات را یکجا و نقد واگذار کردند و پس از آن 28 ماه به انتظار نشستند که آیا دل آمریکایی‌ها برای عمل به حداقل تعهدات خود نرم می‌شود یا خیر؟!


معاونت اقتصادی وزارت خارجه هنوز در حد نام مانده است


از تحرکات معاونت اقتصادی وزارت خارجه هنوز هم خبری نیست و این درحالی است که بازارهای مهم منطقه در اثر بی‌عملی از دسترس فعالان اقتصادی ایران دور می‌شود.


جهان‌نیوز در این باره نوشت: محمدجواد ظریف پس از اخذ رای اعتماد دوباره از مجلس یکی از برنامه‌های خود برای آینده وزارتخانه‌اش را توسعه اقتصاد بین‌الملل عنوان کرد.


ظریف در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما برنامه ویژه وزارت خارجه کشورمان را افزایش ارتباطات و مناسبات اقتصادی عنوان و اعلام کرد که معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه احیا می‌شود. این صحبت‌های ظریف در حالی بود که تا همین چند سال گذشته هم معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه فعال بود و خدماتی به بازرگانان و فعالان اقتصادی بین‌المللی ارائه می‌داد، اما این معاونت برای مدتی تعطیل شد و دوباره احیا شد.


معاونتی که به نظر می‌رسد می‌تواند دوباره قلب تپنده اقتصاد ایران را تند کند. در این راستا بازارهای بین‌المللی فراوانی در گوشه و اطراف جهان و بخصوص در کشورهای همجوار وجود دارند که دیپلماسی اقتصادی می‌تواند در گشایش آن بسیار موثر افتد. موضوعی که کشورهای دیگر از جمله چین و ترکیه بسیار بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با دیپلماسی اقتصادی به بازارسازی برای کشورهای خود می‌پردازند و یکی از عوامل موفقیت این کشورها در امر اقتصادی همین موضوع است. تا جایی این موضوع برای این کشورها اهمیت دارد که سفرای چین و ترکیه درواقع خود به عنوان یک بازاریاب مجرب فعالیت عمده‌ای در زمینه بازاریابی و بازارسازی برای اقتصاد کشور خود انجام می‌دهند.


در این زمینه تحولات منطقه‌ای به یاری کشورمان آمدند و می‌توانستند برای منافع کشورمان مفید باشند. مثلا در سال گذشته بحران میان عربستان و قطر که به آچمز شدن و محاصره اقتصادی قطر توسط کشورهای عربی منجر شد، فرصتی بود که ایران بخشی از اقتصاد و بازار این کشور را در اختیار بگیرد. چه اینکه مقامات این کشور از کمک ایران که تنها راه ارتباطی این کشور بود سخن گفتند.


اما فعالان اقتصادی می‌گویند که این فرصت را ایران هدر داده و کشور ترکیه با اقتصاد و رایزنی دیپلماتیک بالا توانست این بازار را از آن خود کند. مورد مشابهی هم برای روسیه در زمانی که اروپا این کشور را تحریم کرد بوجود آمد که متاسفانه سیاست خارجی کشورمان متمرکز روی آمریکایی بود که با بدعهدی از برجام خارج شد.


بسیاری بر این باورند که با وجود اینکه برجام نتوانسته نیاز اقتصادی کشور را برآورده سازد، بازاریابی بین‌المللی و استفاده از توان اقتصادی داخلی کشورمان می‌تواند جایگزین خوبی برای برجام باشد. کاری که از قبل باید انجام می‌شد و ابزار فشار آمریکا یعنی تحریم‌ها را می‌توانست از اثر بیندازد. اقتصاد ایران با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد می‌تواند بسیار شکوفا شود.
 

توضیح بانک مرکزی درباره محاسبات نرخ تورم


در پی انتشار خبر ویژه به نقل از روزنامه شرق در تاریخ 97/3/12، بانک مرکزی جوابیه‌ای ارسال کرد.


روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به خبر «شرق: دولت روی کاغذ، نرخ تورم را منجمد کرده است» نوشت براساس تعریف، تورم بیانگر تغییرات قیمتی سبدی از کالاها و خدمات مصرفی خانوار می‌باشد که در قالب شاخص قیمت مصرف‌کننده تهیه می‌شود. با توجه ضریب اهمیت متفاوت اقلام داخل شاخص، تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده متوسط تغییرات اقلام درون شاخص بوده و لذا همواره تورم بخشی از اقلام مذکور بیشتر و برخی دیگر نیز کمتر از تغییرات شاخص کل قیمت می‌باشد. لذا استناد به تحولات قیمتی یک یا دو گروه از 12 گروه اصلی موجود در سبد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، به عنوان شاخص تحولات تورم فاقد پشتوانه کارشناسی می‌باشد.

باید توجه داشت که براساس تعریف، تورم به افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها اطلاق می‌شود و بر همین اساس تورم، تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها در 24 ماه گذشته را پوشش می‌دهد؛ لذا این نرخ از حافظه بلندمدتی برخوردار بوده و تغییرات کوتاه مدت و مقطعی، خود را در قدم نخست در رشد ماهانه شاخص بها (تغییرات شاخص کل در هر ماه نسبت به ماه قبل) و در گام بعدی در رشد نقطه به نقطه (تغییرات شاخص کل در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) نشان داده و بعد از گذشت چند دوره، اثر این تغییرات در نرخ تورم نمایان می‌شود. طی ماه‌های اخیر اثر افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش نرخ ارز و سایر عوامل اقتصادی دیگر، خود را در افزایش رشد ماهانه و رشد نقطه به نقطه شاخص بهاء نشان داده است تا جایی که در اردیبهشت‌ماه سال جاری، رشد ماهانه شاخص کل با افزایش 0/8 واحد درصدی نسبت به فروردین‌ماه به رقم 1/6 درصد را ثبت  با توجه به افزایش 2/5 درصدی رشد ماهانه گروه «خوراکی و آشامیدنی‌ها»، تورم این زیرگروه با گذر از کانال تک رقمی، در اردیبهشت‌ماه به 11/4 درصد رسیده است.

درخصوص تورم این گروه و روند افزایشی آن طی ماه‌های اخیر، باید متذکر شد که با توجه به اهمیت مواد خوراکی در سبد هزینه‌ای خانوار و به ویژه گروه‌های درآمدی پایین، دولت و بانک مرکزی نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته و به منظور به حداقل رساندن اثرات افزایش نرخ ارز، طبق تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران به شماره 8987/ت 55200-ه مورخ 1397/02/02  نسبت به تخصیص 30 هزار میلیارد ریال یارانه به منظور تامین کالاهای اساسی با ارز 3800 تومانی اقدام کرده است.


درخصوص تحلیل ارائه شده درباره افزایش قیمت مسکن در سه‌ماهه پایانی سال 1396 در تهران و شهرهای بزرگ و عدم همخوانی این تحولات با تورم اعلامی در زیرگروه «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها»، توجه به دو نکته ضروری است. اول آن که تحولات قیمتی مورد اشاره در این زیر گروه برای کل مناطق شهری کشور بوده و تنها مختص به تهران و شهرهای بزرگ نمی‌باشد و این در حالی است که تحولات بازار مسکن طی ماه‌های اخیر در شهرهای کوچک و متوسط شبیه به کلان شهرها نبوده است. دوم آن که در شاخص قیمت مصرف‌کننده، تحولات قیمت مسکن براساس استانداردهای بین‌المللی، به صورت نرخ اجاره در دو حالت «اجاره‌بهای مسکن پرداختی توسط مستاجر» برای مستاجرها و همچنین برآورد «ارزش اجاری مسکن شخصی» برای مالکین مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که طی ماه‌های اخیر تحولات قیمت‌ها در بازار اجاره نظیر بازار خرید و فروش مسکن نبوده و با توجه به قرارداد 12 ماهه در بازار مسکن اجاری، انتظار بر آن است که این تعدیل به تدریج طی 12 ماه آتی در شاخص این زیرگروه نمایان شود.


خراسان

طرح جدید دولت برای کمک به بسیج دانش آموزی

طبق درخواست یک مقام مسئول در کابینه که با توجه به ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه به دولت پیشنهاد کرده، مقرر شده درباره اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، سازمان بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی اقدام شود که بر این اساس، قرار است آموزش و پرورش در برخی زمین‌های مازاد خود به احداث ساختمان برای استفاده بسیج با همکاری سپاه‌های استانی اقدام کند.

اخطار مهم بودجه‌ای به مدیران شرکت‌های دولتی

یک مقام مسئول اقتصادی در دولت با ارسال درخواستی به تعدادی از نهادهای نظارتی، به آن‌ها اعلام کرده با توجه به اخطاریه‌ای که به تازگی به مدیران ارشد شرکت‌های دولتی ارسال شده، آن‌ها مکلف شده‌اند تمام درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات را به حساب‌های رسمی معرفی شده از سوی خزانه داری کل کشور واریز کنند و در صورت رعایت نشدن این دستور مهم، ضمن رسیدگی نهادهای نظارتی به تخلف مذکور، موضوع از سوی دولت نیز تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.


ایران

واکنش دادستان کل کشور به فراخوان بازگشت بهروز وثوقی

دادستان کل کشور درباره فراخوان هنرمندان برای بازگشت بهروز وثوقی از بازیگران سینمای قبل از انقلاب، بدون نام بردن از وی، گفت: این اقدام حساب شده‌ای است که ما از پشت پرده آن مطلع هستیم. به‌گزارش ایلنا حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جمع راهپیمایان سالروز قیام ۱۵ خرداد ورامین افزود: اینکه امروز عده‌ای از هنرمندان فراخوانی به راه می‌اندازند و از فردی که فسادش در سینمای ایران علنی بود و پس از پیروزی انقلاب به دامان امریکا فرار کرد حمایت می‌کنند و قصد برگرداندن او به کشور را دارند، اقدام حساب شده‌ای است که از عوامل پنهان آن اطلاع  داریم. منتظری تأکید کرد: هر ایرانی حق دارد به کشور خود بازگردد و هیچ مقامی نمی‌تواند مانع او شود، اما اگر کسی کارهای خلاف و جرم مرتکب شده باید بر اساس قانون با او برخورد کرد و این‌طور نیست که هر کس بخواهد به ایران باز گردد برای او فرش قرمز پهن کنند.

توضیح درباره کشته شدن یک ایرانی عضو داعش

در روزهای اخیر، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه فردی به‌نام «حاتم مرمضی»، که از او به‌عنوان فعال حقوق بشر یاد می‌شود و سال گذشته در سوسنگرد خوزستان بازداشت شده بود، در زندان کشته شده است.

به‌گزارش تسنیم، این در حالی است که روز دوشنبه هفته گذشته در ادلب سوریه از سوی هیأت تحریرالشام به سرکردگی ابومحمد الجولانی به یکی از مراکز آموزشی داعش حمله شده و در این درگیری تعدادی از عناصر طرفین کشته می‌شوند.

در بین کشته شدگان و اسرای داعش به دست تحریرالشام چند ایرانی نیز حضور دارند که «حاتم مرمضی» یکی از آن کشته شدگان است.

بنا بر این گزارش، حاتم مرمضی از سال گذشته که ناپدید شده به عناصر داعش پیوسته بود و این روزها در ادلب سوریه مشغول آموزش نظامی بود که به‌دست عناصر تحریرالشام کشته شد.

همین‌طور فردی به نام امیر ساعدی نیز که چندی پیش به داعش پیوسته بود در بین اسرای تحریرالشام در حمله روز دوشنبه است.

ادعای ترامپ درباره تلاش دولت اوباما برای دسترسی ایران به سیستم مالی امریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا، دولت پیشین این کشور به رهبری باراک اوباما را متهم کرد که در فرایندی «غیرقانونی» و مخفیانه به ایران اجازه داده است به نظام مالی ایالات متحده دسترسی داشته باشد. این اتهام به‌دنبال گزارش روز چهارشنبه کمیته‌ای در مجلس سنای امریکا مطرح می‌شود که ادعا می‌کند دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ برای جمهوری اسلامی «جواز محرمانه» تبدیل ارز صادر کرده است.

در این گزارش آمده که جواز مورد اشاره پس از توافق هسته‌ای با ایران صادر شده که به تهران اجازه می‌داد حدود شش میلیارد دلار پول خود را که در یکی از بانک‌های مسقط، پایتخت عمان، نگه داشته بود به دلار امریکا تبدیل کند. دونالد ترامپ در توئیتی که روز پنجشنبه ۱۷ خرداد منتشر کرد با اشاره به این گزارش، اقدام دولت باراک اوباما را «کاملاً غیرقانونی» نامید و خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شد.

پرونده عبدالفتاح سلطانی روی میز دادستان تهران

وکیل عبدالفتاح سلطانی خبر داد که پرونده موکلش با دو محور آزادی مشروط و اعطای مرخصی در ایام ماه رمضان، جهت تصمیم‌گیری در اختیار جعفری دولت آبادی دادستان تهران است. به گزارش ایسنا، سعید دهقان ادامه داد: با توجه به اینکه آقای سلطانی بیش از ٧ سال از محکومیت حبس ١٠ ساله خود را گذرانده، مدت‌هاست که مشمول آزادی مشروط است، اما با وجود نظر مساعد زندان و وجود کلیه شرایط قانونی حاکم بر ماده ٥٨ قانون مجازات اسلامی، این تصمیم هر بار به دلایلی به تعویق می‌افتد و من نگران اعتصاب غذای مجدد موکلم هستم.

ادعای توافق رژیم صهیونیستی با سه کشور اروپایی برای خروج ایران از سوریه

یک مقام ارشد صهیونیست مدعی شده است که نتانیاهو توانسته با سران سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه به توافق برسد. به گزارش ایسنا به نقل از تایمز اسرائیل این مقام صهیونیست همچنین مدعی شد که آنگلا مرکل، ترزا می‌و امانوئل مکرون برای خروج کامل ایران از سوریه توافق کامل دارند.

مرخصی بقایی از اوین

ارگان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد از مرخصی حمید بقایی از زندان اوین خبر داد. به‌گزارش «دولت بهار» بقایی ساعت ۲۳ روز یکشنبه به‌طور موقت از زندان ترخیص شده و باید روز شنبه (امروز) به زندان مراجعت کرد.

صدور حکم اعدام در عربستان برای ۴ نفر به اتهام ارتباط با ایران

دادگاه جنایی عربستان سعودی مدعی است چهار نفر را که تروریست توصیف کرده و بنا بر ادعای آن «اعضای باند وابسته به ایران» بودند بازداشت و حکم اعدام آنها را صادر کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ عربستان سعودی ادعا کرده این چهار شهروند سعودی طرح ترور شخصیت‌های مهمی را داشتند و در ایران برای این کار آموزش دیده بودند.


آرمان

اعدام ۴ نفر در عربستان برای ارتباط با ایران

شنیده شد که چهار نفر در عربستان به اتهام «فعالیت برای ایران» به اعدام محکوم شدند. عربستان سعودی چند نفر را به تشکیل هسته تروریستی برای ایران و برنامه‌ریزی ترور شخصیت‌های برجسته متهم و برای آنها حکم اعدام صادر کرد.

کمیته امداد پولی در خارج هزینه نمی‌کند

شنیده شد که سیدپرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با بیان اینکه قول داده‌ایم که همچون گذشته هیچ ‌پولی از کمک‌های مردم در خارج از مرزهای ایران اسلامی مصرف نشود و بر این وعده خود صادق بوده‌ایم و خواهیم ماند، تصریح کرد: افزایش میزان مشارکت مردم در طرح‌های مختلف کمیته امداد در سال‌های اخیر نیز موید این موضوع است که از این بابت قدردان مردم نیکوکار ایرانیم.

کشف ۶ نفر از لابه‌لای محموله بار تریلی!

ماموران گمرک در تازه‌ترین عملیات از لابه‌لای تریلی‌های خروجی شش تبعه کشورهای همسایه را کشف کردند که با کشف آنها مجموع قاچاق‌های انسان کشف‌شده به 95 نفر رسید. با الکترونیکی‌شدن گمرک و تجهیز این سازمان به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته، کشفیات قاچاق انسان رشد قابل توجهی داشته به‌طوری که ماموران گمرک در سال 96 تعداد 550 مورد قاچاق انسان را کشف کردند. گمرک ایران در سال 2017 موفق شد رتبه نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با انواع کالای قاچاق کسب کند.

3 هزار روستا فاقد شبکه آب شرب در بلوچستان

شنیده شد که نماینده ایرانشهر در مجلس گفت: تامین منابع آبی 1200 روستا در بلوچستان با تانکر عملیاتی می‌شود.محمدنعیم امینی‌فرد افزود: 50‌درصد سیستم آبیاری در منطقه ایرانشهر در تنش است. وی در ادامه تصریح کرد: 3000 روستای بلوچستان فاقد سیستم شبکه آب شرب است. نماینده ایرانشهر در مجلس درباره وضعیت منابع آب شرب در استان اظهار کرد: بحران آب شرب در شمال استان وجود ندارد، اما در آینده احتمال ایجاد تنش‌های آبی در بلوچستان وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از منافع ملی کشور نباید منابع آب شرب ما وابسته به یک منبع خارجی باشد.

شعارهای توهین آمیز تندروها علیه صالحی

شنیده شد که عده‌ای انگشت شمار در زمان حضور علی اکبر صالحی در میان مردم حاضر در راهپیمایی روز قدس، علیه او شعار دادند. این تعداد اندک شمار، شعارهای تندی از جمله «وطن فروش» و «مرگ بر منافق» علیه رئیس سازمان انرژی اتمی سر دادند. در این میان یکی از این افراد خطاب به صالحی گفت «وا... با... دروغگویی» که این سخن با واکنش صالحی مواجه شد. رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنشی صریح به فردی که او را «دروغگو» خطاب کرده بود، گفت «ادب داشته باش».

دستگیری سارق امامزاده در گیلان

شنیده شد که رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: در پی وقوع سرقت حدود 80 میلیون ریال وجه نقد از بقعه متبرکه امام زاده هاشم در منطقه سراوان شهرستان رشت، دستگیری سارق یا سارقان در دستورکار کارآگاهان آگاهی قرار گرفت. سرهنگ رحیم شعبانی افزود: با سرعت عمل کارآگاهان، متهم اصلی پرونده در مخفی‌گاهش در منطقه سراوان رشت دستگیر شد. وی با اعلام اینکه همدست متهم نیز در عملیاتی جداگانه در شهرستان رشت دستگیر شد، بیان کرد: هر دو متهم 33 و 51 ساله در تحقیقات پلیس به سرقت بقعه متبرکه امام زاده هاشم و تقسیم مبلغ سرقتی در فرصتی مناسب اعتراف کردند.


آخرین خبر از وضعیت بقایی

شنیده شد که حمید بقایی که ساعت 23 روز یکشنبه گذشته به‌طور موقت از زندان ترخیص شده بود، در منزل تحت مراقبت بسر می‌برد. با توجه به شرایط بحرانی جسمانی آقای بقایی پس از 84 روز اعتصاب غذا، وی باید برای آغاز دوره درمان در بیمارستان بستری شود. از آنجا که دادستانی تهران به بقایی تکلیف کرده است تا روز شنبه به زندان مراجعت کند، امکان بستری‌کردن وی در بیمارستان به‌دلیل نیمه‌کاره‌ماندن دوره درمان فراهم نشده است. بقایی در شرایطی برای مدت شش روز از زندان ترخیص شده است که وزن او به 41کیلوگرم کاهش یافته و فشار خون وی نیز از 12 به 8 تنزل یافته است.


هک نمایشگرهای فرودگاه تبریز

شنیده شد که مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: نمایشگرهای فرودگاه بین‌المللی تبریز، هک و برای دقایقی خاموش شدند. مصطفی صفایی افزود: این اتفاق ساعت 21:30 دقیقه شب روی داد و نمایشگرها سه، چهار دقیقه خاموش شدند. وی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش کارشناسان این مشکل حل شد و نمایشگرها در زمان حاضر فعال هستند. وی ادامه داد: علت و منشأ وقوع این اتفاق از سوی نهادهای مسئول در دست بررسی است. دو هفته قبل نیز نمایشگرهای فرودگاه مشهد توسط فرد یا افرادی هک شد. فرودگاه بین‌المللی شهیدمدنی تبریز پس از فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی تهران، فرودگاه‌های مشهد، اصفهان و شیراز از نظر تعداد پرواز و حجم مسافر در رده ششم فرودگاه‌های کشور قرار دارد.

روایتی از علت دستگیری سیدامامی

شنیده شد که دادستان‌کل کشور در ورامین درخصوص موضوع سیدامامی، استاد دانشگاه محیط‌زیست گفت: دشمنان برای به‌دست‌آوردن اطلاعات مهم کشور به‌ویژه در حوزه دفاعی هر کاری می‌کنند که نمونه آن را می‌توان در جریان نفوذ یکی از استادان دانشگاه در حوزه حفاظت از محیط‌زیست مشاهده کرد. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری افزود: این فرد با ورود به مراکز حساس کشور، اقدام به تهیه فیلم و ارسال آن به آمریکا و اسرائیل می‌کرد؛ کسی که به‌گفته رئیس دانشگاه با رفتار مناسب خود حتی احتمال چنین اقدامی را از خود دور کرده بود. دادستان کل کشور افزود: پس از آنکه مسئولان به هویت اصلی وی پی بردند، در نخستین جلسه بازجویی با گرفتن فرصت، اقدام به خودکشی کرد و اطلاعات زیادی را با خود برد.

کربلایی‌زاده از یک قدمی مرگ بازگشت

شنیده شد که امیر کربلایی‌زاده از سانحه تصادف مرگبار جان سالم به در برد. او هم اکنون در بیمارستان بستری است. کربلایی زاده به تازگی تصویری از سر شکسته خود در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: بالاخره پراید انتقامش رو ازم گرفت.سوار اسنپ بودم راننده اسنپ خودش رد شد من موندم و اتوبوس و ایربکی که اصلا وجود نداشت.نگران نیستم، چون ایمان دارم با دعای شما خیلی زود دوباره سراپا میشم. قابل توجه اون‌هایی که الان میگن آخی یه مدت تو خندوانه نبینیمش هم باید عرض کنم چندتا استندآپ ضبط شده دارم تا اونا پخش بشه برمی گردم ایشالا. برای همه مریض‌های دنیا دعا کنید واقعا سخته دوستتون دارم وبرای شماست که زنده‌ام.

پرونده عبدالفتاح سلطانی روی میز دادستان

شنیده شد که وکیل عبدالفتاح سلطانی خبر داد که پرونده موکلش با دو محور آزادی مشروط و اعطای مرخصی در ایام ماه رمضان، جهت تصمیم‌گیری در اختیار جعفری دولت آبادی دادستان تهران است. سعید دهقان با اشاره به نتیجه پیگیری‌های تازه‌اش از طریق کانون وکلا در دفتر هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری تهران گفت: سرانجام با نظر مثبت این هیات و متعاقبا ارجاع نامه از سوی رئیس دادگستری استان تهران به دادستان تهران، اکنون باید منتظر تصمیم آقای جعفری دولت آبادی باشیم. وی با اظهار بی اطلاعی از نتیجه پیگیری‌ها در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه آقای سلطانی بیش از هفت سال از محکومیت حبس ١0ساله خود را گذرانده، مدت‌هاست که مشمول آزادی مشروط است، اما با وجود نظر مساعد زندان و وجود کلیه شرایط قانونی حاکم بر ماده 5٨ قانون مجازات اسلامی، این تصمیم هر بار به دلایلی به تعویق می‌افتد و من نگران اعتصاب غذای مجدد موکلم هستم.

نظرات بینندگان