سعید موثقی گفت: بارها شاهد بوده‌ایم که به دلیل وجود اشکال در دستگاه‌های اندازه‌گیری، شخصی پس از خرید یا اجاره‌ی یک واحد مسکونی، تجاری یا خدماتی، با حجم بالای بدهی یا جرائم ناشی از دستکاری کنتور برق، مواجه شده‌اند.

وی با تصریح اینکه شرکت توزیع نیروی برق در صورت وجود مشکل در دستگاه‌های اندازه‌گیری مشترکان برق، آخرین مالک و بهره‌بردار را مسئول پرداخت بدهی‌ها و جرائم می‌داند، گفت: بروز اشکال در لوازم اندازه‌گیری ممکن است به دلایل فنی یا به واسطه‌ی دستکاری در این لوازم ایجاد شده و موجب افزایش هزینه‌ها و سایر اشکالات فنی و ایمنی در سیستم برق‌رسانی شود.

مدیر دفتر بازرسی توزیع برق شیرازبا بیان اینکه توزیع برق شیراز با طراحی نرم افزار هوشمند قادر به شناسایی مشترکینی است که اقدام به دستکاری لوازم اندازه گیری یا استفاده غیر مجاز از برق می‌کنند، گفت: با شناسایی این مشترکین به‌عنوان مشترکان مشکوک، گروه‌های اجرایی گشت ویژه بازرسی برای بازدید و حذف برق های غیر مجاز نامشهود آنان اقدام می‌کنند.

موثقی با اشاره به قانون جدید مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص مجازات استفاده کنندگان غیر مجاز از برق، گفت: هر شخصی که مبادرت به استفاده غیر مجاز از برق کند علاوه بر الزام به پرداخت بهای برق خدمات مصرفی و جبران خسارت وارده به شرکت‌های توزیع برق، متناسب با رای دادگاه جریمه می‌شود .

وی با تاکید براینکه در سیستم جدید طراحی شده، به یقین تخلفات سهوی یا عمدی مشترکان شناسایی و با متخلف برابر قانون برخورد می‌شود، به مشترکان توصیه کرد که از دستکاری لوازم اندازه‌گیری یا استفاده غیرمجاز از برق امتناع کنند.

مدیر دفتر بازرسی توزیع برق شیراز در ادامه گفت: شرکت توزیع نیروی برق شیراز با اجرای طرح فهام ( فرا سامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی مشترکین) و نصب کنتورهای هوشمند با قابلیت قرائت، کنترل و تست لوازم اندازه‌گیری مشترکین از راه دور، امکان بررسی هر گونه دستکاری در کنتور برق و اخذ برق غیر مجاز به صورت نرم افزاری را دارا است.

موثقی گفت: امکان درخواست تست کنتور و دریافت برق آزاد کوتاه مدت از طریق مراجعه سایت شرکت به نشانی   www.shirazedc.co.ir  به شکل غیر حضوری فراهم شده است؛ شهروندان می‌توانند علاوه بر موارد فوق گزارش‌های خود در خصوص تخلف را از طریق سایت یاد شده یا سامانه پیامکی 3000121000 به دفتر بازرسی شرکت توزیع نیروی برق شیراز اطلاع دهند.

وی  یکی از معضلات شیراز را استفاده غیرمجاز دست‌فروشان و فروشندگان سیار از برق عنوان و اضافه کرد: برای مقابله تاثیرگذار با وانت‌های عرضه‌کننده میوه و تره‌بار و یا سایر کالاها که از برق‌غیرمجاز استفاده می‌کنند، ضمن هماهنگی با دستگاه قضایی، شماره پلاک این خودروها را اعلام و زمینه توقیف خودرو فراهم می‌شود .

مدیر دفتر بازرسی و کنترل لوازم اندازه گیری با برشمردن سرمایه فرهنگی به عنوان مهمترین سرمایه جامعه، خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع مشترکین به دلیل نداشتن اطلاعات لازم ناخواسته و ندانسته از برق غیر مجاز استفاده می کنند که با اطلاع رسانی مستمر و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه بخش قابل ملاحضه ای از برق‌های غیر مجاز کاسته می‌شود.