کد خبر: ۱۲۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

حمایت از کشاورزان با خرید محصول مازاد/ فارس رتبه چهارم کشت کلزا در کشور

کشت محصولات کشاورزی با دغدغه‌هایی برای کشاورزان همراه بوده و جهاد کشاورزی فارس با خرید تضمینی محصولات از کشاورزان استان حمایت می‌کند.
به گزارش شیرازه، کشت محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه با دغدغه‌های همچون آبیاری موثر، جلوگیری از بروز آفات و ... همراه است، فروش محصول را به صورت موثر برای کشاورزان به همراه دارد و جهاد کشاورزی فارس با خرید تضمینی محصولات کشاورزی از کشاورزان استان حمایت می‌کند.

کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به کشت مطلوب کلزا در استان می‌گوید: فارس بیش از ۱۹ هزار هکتار اراضی زیر کشت کلزا در سال جاری داشته و رتبه چهارم سطح زیرکشت این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

منصور رشیدی می‌افزاید: از این سطح حدود 30 هزار تن کلزا برداشت می‌شود که در لامرد و مهر برداشت این محصول از فروردین ماه آغاز و در مناطق سردتر استان تا مردادماه نیز ادامه دارد.

 

نظارت بر کشت کلزا

وی با تاکید بر اهمیت نظارت کارشناسانه بر روی محصولات کشاورزی بیان می‌کند: کارشناسان فرانسوی و آلمانی در بازدیدهایی که در سال جاری از کشت کلزای استان داشتند، این کشت را در سطح استانداردهای جهانی دارای عملکرد مطلوب و قابل توجه دانسته‌اند.

 رشیدی ادامه می‌دهد: امسال 23 نوع کلزای هیبریدی وارد چرخه تولید شده و بیش از 154 تن از این ارقام با یارانه دولتی در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب در کشت این محصول اظهار می‌کند: 95 درصد کشت در فارس به صورت مکانیزه انجام و در 2 هزار و 500 هکتار از اراضی از آبیاری تیپ استفاده شد.

رشیدی با ابراز رضایت از کشت قابل توجه کلزا در فیروزآباد، فسا و رستم بیان می‌کند: کشت این محصول در این مناطق قابل توجه است و در آینده نیز سیر صعودی برای آنها نیز در این حوزه پیش بینی می‌شود.

 

خرید تضمینی از کشاورزان فارس

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز از خرید بیش از 244 هزار تن  گندم مازاد برمصرف از کشاورزان فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: تا کنون بیش از 79 هزار هکتار از اراضی گندم فارس برداشت شده است که از این سطح بیش از 244 هزار تن گندم مازاد بر مصرف با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم 13 هزار ریال از کشاورزان خریداری شده است.

هدایت‌الله رحیمی ادامه می‌دهد: تا کنون بیش از 95 درصد گندم از شهرستان‌های لار، کازرون، قیروکارزین و ممسنی برداشت شده و در شیراز و ارسنجان نیز شروع می‌شود.

وی با ابراز رضایت از میزان برداشت کلزا در فارس بیان می‌کند: تا کنون بیش از 21 هزار تن کلزا از کشاورزان با قیمت تضمینی به ازای هر کیلوگرم 2 هزار و 860 تومان خریداری شده است.

رحیمی با اشاره به برداشت جو در استان عنوان می‌کند: بیش از 13 هکتار از اراضی استان، محصول جو برداشت شده و با قیمت تضمینی هزار و 30 تومان به ازای هر کیلوگرم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است.

این مقام مسوول تاکید می‌کند: بیش از 650 دستگاه کمباین، عملیات برداشت گندم و جو را در استان انجام می‌دهد و بیش از 120 دستگاه کمباین مجهز به هد مخصوص برداشت کلزا عملیات برداشت این محصول را به عهده دارد.

فارس

نظرات بینندگان