کد خبر: ۱۲۲۶۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
مطالبات صنفی پزشکان:

6 سال پٌرنقص در پرونده «پزشک خانواده»/ دادگستری فارس به داد مردم و پزشکان برسد

روز گذشته جمعی از پزشکان خانواده استان فارس در اعتراض به عدم اجرای صحیح طرح پزشک خانواده که موجب بروز مشکلات مالی برای آنان و به خطر افتادن سلامت بیماران شده است، تجمع کردند.
به گزارش شیرازه، «طرح پزشک خانواده» نامی آشنا برای مردم استان فارس است؛ طرحی که 6 سال پیش به‌طور آزمایشی در استان‌ فارس آغاز به‌کار کرد و قرار بود تا پایان سال 1394 در تمام کشور اجرایی شود، اما این استان فارس هست که از 6 سال گذشته تاکنون همچنان در مقام یک «آزمایشگاه» در حال تِست شدن است و هنوز نه خبری از ملی شدن طرح به گوش می‌رسد و نه مطلبی از پایان این آزمایشِ ناتمام شنیده می‌شود.

این طرح که بیمار را ملزم به داشتن برگه ارجاع از پزشک می‌کند و تنها دل‌خوشی‌اش برای مردم کم‌هزینه بودن آن است به اذعان برخی کارشناسان حوزه سلامت نوعی کپی‌برداری از نظام ارجاع بیمار به متخصصان بالینی در غرب است که به دلیل وجود نواقص و غیرکارشناسی بودن، به‌جای خدمات‌دهی بهتر منشور حقوق بیمار را زیر پا می‌گذارد.

طرح مذکور صدای اعتراض پزشکان خانواده استان فارس را نیز بلند کرده است؛ به‌طوری‌که روز گذشته جمعی از این پزشکان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یکی از پزشکان خانواده به‌عنوان سخنگوی جمع معترضین سفیدپوش گفت: ما امروز به دو دلیل که یکی بیان مطالبات مالی و دیگری اهمیت حفظ جان و آرامش روانی بیماران است، در مقابل دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجمع کردیم.   

وی با اشاره به اینکه 5 الی 6 ماه است که حقوق دریافت نکرده‌ایم، ادامه می‌دهد: منِ پزشک وقتی مشکل مالی دارم نمی‌توانم بیمار را به‌درستی معاینه و درمان کنم، زمانی که آرامش نداشته باشم قادر به دادن آرامش به بیمار نیستم  و این مسئله به ضرر بیماران است.

این پزشک خانواده معتقد است پزشکان که از فرهیخته‌ترین و تحصیل‌کرده‌ترین اقشار جامعه هستند، به خاطر سیاست‌های غلط و یک‌طرفه مسؤولانی که هیچ‌گونه تجربه کاری در نظام پزشک خانواده ندارند، با مشکلات سنگین معیشتی روبرو شده‌اند، به‌طوری‌که برخی از آنها ترجیح می‌دهند کار خود را رها کنند و به شغل آزاد بپردازند.

به گفته وی در طرح پزشک خانواده قرار براین بوده که تمام خدمات به بیماران در درمانگاه‌ها و مطب‌ها به‌صورت رایگان ارائه شود و سازمان‌های بیمه‌ها ازجمله تأمین اجتماعی و سلامت، حقوق پزشکان را به صورت 80 درصد در هرماه و 20 درصد به‌عنوان پایش پرداخت کنند، اما چندین ماه است که حقوق پزشکان خانواده پرداخت‌ نشده و سازمان‌های بیمه‌گر هم در پاسخ می‌گویند که بودجه نداریم!

این پزشک خانواده در ادامه سخنانش تصریح می‌کند: منِ پزشک باید از جیب خودم اجاره مطب، حقوق دستیار و منشی، هزینه استهلاک، هزینه آب و برق و گاز و... را پرداخت کنم، درحالی‌که هیچ حقوقی ندارم؛ خُب من از کجا باید درآمد کسب کنم؟

وی از سامانه سیب هم گلایه دارد و می‌گوید: سامانه‌ای را با عنوان «سیب» به ما پزشکان خانواده تحمیل کردند که پر از ایراد و مشکل است، ما باید درآن‌ِواحد هم اطلاعات خواسته‌شده سامانه را تکمیل کنیم و هم بیمار را معاینه کنیم، خب این وسط یک‌چیزهایی جا می‌افتد و به ضرر بیمار می‌شود و ما نمی‌خواهیم این‌طور باشد.

این پزشک تصریح می‌کند: 6 سال به‌اجبار ما را وارد طرح پزشک خانواده کردند درحالی‌که از همان اول گفتیم کلیت این طرح خوب است اما به شرطی که درست اجرا بشود، نه اینکه اداره‌های بیمه رُک بگویند که ما حقوق نمی‌دهیم، خب اگر پول ندارند طرح پزشک خانواده را تعطیل کنند.

این تجمع اعتراضی که برای دومین بار در مقابل دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شد، این بار با هدایت مسؤولان دانشگاه در سالن 22 بهمن ساختمان مرکزی دانشگاه در قالب یک نشست ادامه یافت.

*حرف شما را به مسئولین کشوری انعکاس می‌دهم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در اقدامی به‌موقع در جمع پزشکان معترض حضور یافته بود با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده طی 6 سال گذشته در استان فارس گفت: ثمربخشی خدمت در عرصه پزشکی، تنها در پرتو انگیزه و علاقه افراد است و در صورت نبود علاقه، دستاوردی به همراه ندارد.

علی بهادر با اشاره به محدودیت‌های بودجه سلامت کشور افزود: باید بکوشیم این بودجه در مسیر درست هدایت شود، پزشکان خانواده، به‌عنوان خط مقدم امر تقدم پیشگیری بر درمان، نقش مؤثری در صرفه‌جویی هزینه‌ها در کشور دارند، بنابراین باید موردتوجه قرار گیرند.

وی راهکار صحیح مهار هزینه‌های اضافی سلامت، بیماریابی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها را در اجرای برنامه پزشک خانواده دانست و از پزشکان خانواده استان خواست تا برای ثمربخشی این دستاوردها در ادامه این مسیر 6 ساله، با گفتگو و منطق، پیگیر مسائل خود باشند.

بهادر خطاب به پزشکان خانواده وعده داد که سخنان آن‌ها را به مسؤولان کشوری انعکاس می‌دهد و تأکید کرد: با انتخاب نمایندگانی از میان پزشکان خانواده و با راهکارهای منطقی، می‌توان به نتایج موردنظر دست‌یافت.

دکتر حمیرا وفایی رئیس سازمان نظام پزشکی استان فارس نیز در این نشست گفت: برای اختیاری شدن برنامه پزشک خانواده، نشست‌های متعددی برگزار و موضوع پیگیری شده است.

پزشکان خانواده گلایه‌مند از عدم اجرای صحیح طرح پزشک خانواده در فارس در این نشست علاوه بر گلایه از عدم پرداخت‌های پزشکان خانواده توسط سازمان‌های بیمه‌گر، به استفاده از تجارب اجرایی پزشکان خانواده فارس، به‌کارگیری سیاست‌های تشویقی و ارتقای منزلت پزشکان خانواده در سیستم سلامت کشور تأکید کردند.

*نقش مهم دادگستری فارس در استیفای حقوق مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، از آنجاکه برخلاف قانون پنجم توسعه طرح پزشک خانواده به مرحله اجرای ملی نرسیده و در استان فارس نیز موجب ناراحتی و گلایه مردم و پزشکان شده است، به نظر می‌رسد چاره کار فراتر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز باشد و باید نهادی دیگر طبق روال قانونی به موضوع ورود کرده و پس از گذشت چندین سال از اجرای آزمایشی این طرح، وزارت بهداشت را مکلف به تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت پزشک خانواده کند؛ یا نواقص این طرح برطرف شده و در کل کشور اجرایی شود و یا اجرای آزمایشی این طرح پس از گذشت 6 سال در فارس خاتمه یابد.

بهترین مرجعی که در این برهه می‌تواند در کنار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفته و صدای مردم و پزشکان را به گوش مسئولان وزارت بهداشت برساند، دادگستری استان فارس است. همین هفته گذشته بود که دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم در سخنانی قابل تقدیر اظهار داشت:‌ «به اصنافی که مشکلاتشان بعد از مراجعه به مسؤولان امر برطرف نشده است اعلام می‌کنم که به دادستان‌ها مراجعه کرده و به آن‌ها (دادستان‌ها) نیز اعلام می‌کنم که مکلف هستند که با رؤسای دادگستری‌ها جلسه برگزار کرده و مسائل را بررسی کنند».

فارس

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
0
پزشک خانواده فقط به درد پزشکان می خورد باید آن را داوطلبانه کنند
چرا حقوق پزشکان نسبت به بقیه کشورها بیشتر است
حقوق یک پزشک بایدچند برابر یک مهندس باشد؟

و.........