کد خبر: ۱۲۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

خط و نشان پروانه های سفید برای جنگل های ممسنی

آفت پروانه های سفید اخیرا در جنگل های ممسنی استان فارس دیده شده تا خط و نشان جدید برای درختان استان بکشد.
به گزارش شیرازه، خشکسالی استان فارس سال هاست که روزهای موفقیت آمیزی در استان فارس داشته و به خوبی توانسته فاتح میدانهای مختلف زیست محیطی، کشاورزی، باغداری،جنگلی، دامداری و... باشد.

طی این سالها خشکسالی به همراه عوامل دیگری از جمله آتش سوزی و آفتهای گیاهی به جان جنگلهای استان فارس افتاد و توانست تعداد قابل توجهی از درختان از جمله درختان بلوط در دشت برم را از بین ببرد اما در این مدت دستگاه های مرتبط از جمله منابع طبیعی بیکار ننشسته و تمام توان خود را برای مقابله با این آفات بکار بستند.

در این میان آفتها که از سر جنگلهای فارس دست بردار نبودند از دشت برم رفته و دیگر جنگلهای استان از جمله ممسنی را درگیر کردند.

این بار پروانه های سفید برگ خوار به جنگلهای ممسنی حمله ور شدند اما بار دیگر با اقدامات انجام شده این آفت مهار و از ادامه و گسترش آن جلوگیری شد.در نبرد نابرابر جنگلهای فارس با خشکسالی و آفات این جنگلها بودند که توانستند پیروز میدان باشند.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در خصوص آخرین وضعیت جنگلهای این استان گفت: طی سالهای گذشته به دلیل خشکسالی آفتهای مختلفی از جمله سوسک های چوبخوار به جنگلهای استان مانند دشت برم هجوم بردند.

جلوگیری از گسترش سوسک چوبخوار

مهرزاد بوستانی افزود: در این سال ها اقدامات زیادی برای مهار این آفت از سوی منابع طبیعی استان فارس انجام شد و تا حدودی زیادی از گسترش آن جلوگیری شد و توانستیم حتی در برخی نقاط آن را مهار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دشت برم از خطر بحران گذشته بیان کرد: در این مدت با اقدامات صورت گرفته سوسکهای چوبخوار از بین رفته به گونه ای که در این منطقه کمتر خشکیدگی درختان به چشم می خورد و سبزی درختان دشت برم دیده می شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: با این وجود جنگلهای استان به ویژه منطقه دشت برم مرتب از سوی این اداره کل پایش می شوند تا در صورت بروز مشکلی از گسترش آن جلوگیری شود.

بوستانی در رابطه با دیگر جنگلهای استان اظهار کرد: در این گزارشات مردمی از خشکیدگی پراکنده برخی از درخنان در منطقه مرودشت و کامفیروز نیز گزارش شده که در این راستا تیم کارشناسی برای بررسی و رصد ان موضوع به منطقه اعزام شده اند.

وی با اشاره به اینکه موضوع آفت و بیماری تا حدی برای درختان طبیعی است، افزود: اما با این وجود منابع طبیعی استان رصد جنگلها را به جد در دستور کار دارد که تاکنون وضعیت بیش از حد نرمال و بحرانی نیست.

طی چند مدت اخیر گزارشهایی مبنی بر حمله پروانه های سفید برگ خوار به جنگلهای ممسنی گزارش شده بود که منابع طبیعی استان تیم کارشناسان را به محل اعزام کرد مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در خصوص وضعیت جنگلهای ممسنی نیز بیان کرد: طی چند مدت اخیر گزارشهایی مبنی بر حمله پروانه های سفید برگ خوار به این جنگلها گزارش شده بود که منابع طبیعی استان تیم کارشناسان را به محل اعزام کرد.

وی گفت: در این راستا با مشاهده این آفت نسبت به محلول پاشی در این منطقه اقدام و ۳۵۰ هکتار از این جنگلها محلول پاشی شد تا از توزیع آفت جلوگیری شود.

بوستانی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت جنگلهای فارس به دلیل خشکسالی بحرانی است ولی در حالت خطرناک نیست، بیان کرد: البته این بدان معنا نیست که خشکسالی در این موضوع نقشی نداشته بلکه خشکسالی در رشد و فرآوری گیاهان اثر منفی داشته است.

دبیر موسسه ۱۳ فروردین در خصوص جنگلهای زاگرس گفت: بزرگترین نقشی که جنگلهای زاگرس در استان فارس ایفا می کنند نقش سیستم آبخیزداری است به گونه ای که آبهای روان را مدیریت می کند.

علی اکبر کاظمینی با اشاره به اینکه جنگلهای زاگرس از فرسایش خاک جلوگیری می کنند، افزود: با توجه به کوهستانی بودن استان فارس این جنگلها در شیب کوه ها از فرسایش خاک جلوگیری می کنند و این مسئله بسیار حایز اهمیت است زیرا یکی از مشکلات کشور طی چند سال گذشته فرسایش خاک بوده است

وی ادامه داد: جلوگیری از افزایش ریزگردها، افزایش رطوبت زایی، تثبیت کربن و... از دیگرمزایای جنگلهای زاگرس است.

کاظمینی ادامه داد: با توجه به اینکه استان فارس نزدیک منطقه عمانی- خلیجی واقع شده اگر روند تخریب جنگلهای زاگرس به همین شکل ادامه داشته باشند در آینده فارس به سمت بیابانی شدن پیش می رود و آن وقت نمی توان برای جلوگیری از ورود کویر به استان اقدامی انجام داد.

مهر

نظرات بینندگان