کد خبر: ۱۲۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
شهردار شیراز:

بافت تاریخی می تواند فرصتی ثروت زا برای شیراز باشد/ افزایش حاشیه نشینی در شیراز با شیب تندی روبرو است/ شهر با اقتصاد رویداد متحول خواهد شد

شهردار شیراز گفت: ظرفیتی بنام «رویداد» در کل کشور به خصوص در شیراز وجود دارد که از آن استفاده نمی شود؛ امروزه در شهرهای بزرگ دنیا اقتصاد رویداد اقتصاد شهر را کاملا تحت تاثیر خود قرار می دهد چنانکه جشنواره فیلم کن اقتصاد آن شهر را تحت تاثیر قرار داده است.
بافت تاریخی می تواند فرصتی ثروت زا برای شیراز باشد/ افزایش حاشیه نشینی در شیراز با شیب تندی روبرو است/ شهر با اقتصاد رویداد متحول خواهد شد
به گزارش شیرازه، شهردار شیراز به اتفاق تعدادی از معاونین شهرداری ظهر یکشنبه (20 خرداد) با نماینده ولی فقیه در استان فارس دیدار کردند.

حیدر اسکندرپور به ارائه نکاتی درخصوص وضعیت شهر شیراز پرداخت و مشکل در ساخت و ساز، تغییرات و نوسانات ارز در پروژه های بزرگ و تاثیرگذار شهرداری، مهاجرت آب که ناشی از خشکسالی های اخیر است و بافت قدیم را اهم مشکلات و چالش هایی دانست که در شیراز وجود دارد.

وی با بیان اینکه 40 درصد جمعیت استان در شیراز است، موفقیت شیراز را موفقیت استان عنوان کرد و گفت: شهرداری شیراز 12 هزار پرسنل دارد که 8 هزار نفر بصورت رسمی، پیمانی و شرکتی هستند و ما بقی پرسنل نیروهای حجمی مشغول در مجموعه خدمات شهری هستند.

شهردار شیراز با اعلام اینکه حدود 4 هزار نفر از این پرسنل فراتر از نیاز شهرداری است که در یک مقطعی جمع شده، تاکید کرد: تراکم نیروی انسانی در شهرداری یکی از بخش هایی است که به مجموعه فشار می آورد؛ ما تقریبا ماهی 56 میلیارد تومان حقوق و دستمزد می دهیم.

اسکندرپور درخصوص بودجه سال 97 شهرداری شیراز گفت: حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است؛ لازم به ذکر است که بودجه مبلغی اعتباری است که پیش بینی شده و باید محقق شود.

وی با اعلام اینکه در سال های گذشته بودجه های مصوب شده بطور کامل محقق نشد، بودجه شهرداری در سال قبل را 3 هزار و 280 میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: از این مقدار نهایتا حدود 2 هزار و 550 میلیارد تومان محقق شد.

بودجه شهرداری عمدتا در حوزه ساخت و ساز است/ شیراز 300 هزار نفر حاشیه نشین دارد
شهردار شیراز اظهار داشت: بودجه هایی که در نظر گرفته می شود عمدتا در حوزه ساخت و ساز است لذا درآمد شهرداری متاثر از ساخت و ساز و مشکلات مربوط در این حوزه است.

اسکندرپور در ادامه گفت: مفهوم اینکه ما در شهرداری باید به دنبال درآمد پایدار باشیم این است که این درآمد نباید از محل صدور پروانه های ساختمانی باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع باید در لوایح بودجه و تبصره تکلیفی بودجه سالیانه مطرح شود، تصریح کرد: دولت در سال های گذشته خیلی همراهی نداشته و این موارد در لایحه بودجه دیده نشده است.

شهردار شیراز افزود: لایحه ارزش افزوده یکی از لوایحی است که توانست درآمد ثابتی را برای شهرداری ها ایجاد کند؛ این موضوع می تواند در حوزه های دیگر نیز اتفاق بیفتد.

اسکندرپور تغییرات و نوسانات ارز در پروژه های بزرگ شیراز را مشکلی دانست که شهرداری شیراز با آن روبرو است و در ادامه بیان کرد: مثلا در حوزه قطار شهری بخش زیادی از خریدها خارجی است که با کم و زیاد شدن ارز شهرداری را با مسئله جدی روبرو می کند.

وی در خصوص مهاجرت آب گفت: این معضل که ناشی از خشکسالی های اخیر است شیراز را با چالش جدی روبرو کرده چنانکه پدیده حاشیه نشینی را در شیراز بصورت روزافزون توسعه می دهد و این افزایش با شیب تندی همراه است.

بازتولید نظام محله راهکاری برای حل معضلات ناشی از حاشیه نشینی/ سازمان اداری شهرداری شیراز گسترده تر از 3 وزارتخانه است
مدیر اجرایی مجموعه شهری کلان شهر شیراز تصریح کرد: امروزه حدود 300 هزار نفر در شیراز حاشیه نشین هستند.

اسکندرپور مسائل اجتماعی و فرهنگی شیراز را متاثر از پدیده حاشیه نشینی عنوان کرد و گفت: در این راستا سعی کرده ایم بحث بازتولید نظام محله را در دستور کار قرار دهیم؛ در شهرهای قدیم ما نظام محله کارکرد خود را داشته و خیلی از مسائل بصورت خود کنترلی انجام می شده است.

وی افزود: الان به دنبال این هستیم که با ایجاد خانه های محله در مناطق حاشیه ای به معضلات موجود رسیدگی کنیم.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه در شهرداری شیراز یک سازمان، 7 معاونت، 11 شهردار منطقه، 13 رئیس سازمان و حدود 20 مدیر در مجموعه معاونت ها وجود دارد، گفت: شهرداری شیراز سازمان بسیار بزرگی است که گستردگی سازمان اداری اش تقریبا به اندازه 3 وزارتخانه است.

اسکندرپور بیان کرد: در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز برنامه های خوبی برای شهر در نظر داریم، به دلیل مسائلی که در حوزه اجتماعی به وجود آمده درخواست کرده ایم که بیشتر فعالیت ها و تمرکز به سمت مسائل اجتماعی و پدیده هایی که در حاشیه شهرها ایجاد می شود باشد.

وی افزود: در صورتی که که دیگر دستگاه ها در کنار شهرداری قرار گیرند می توانیم مسئله موجود را تا حد زیادی کنترل کنیم.

بافت تاریخی فرصتی ثروت زا برای شیراز است
شهردار شیراز بافت تاریخی اطراف حرمین را چالش دیگری در شهر شیراز عنوان کرد و گفت: به دلیل نوع نگاه متفاوتی که به بافت تاریخی وجود دارد مشکلاتی ایجاد شده است؛ یک نگاه این است که بافت تاریخی ثروت است و باید کاملا هوشمندانه و با این نگاه که ثروت را باید برای روز مبادا نگاه داشت و به واسطه این بافت اشتغال تولید می شود، نگاه دیگر نیز این است که بافت تاریخی خانه های قدیمی هستند که باید تخریب و توسعه داده شود.

اسکندرپور با اظهار اینکه این دو نگاه در سال های گذشته مقابل هم قرار داشته اند، تصریح کرد: واقعیت این است که بافت تاریخی می تواند فرصتی ثروت زا برای شیراز باشد.

وی خاطرنشان کرد: توریست هایی که به شیراز می آیند محل های هدف بازدید خود را پس از اماکن فرهنگی، بافت تاریخی قرار می دهند و خیلی از شهرهای دنیا شیراز را به عنوان شهری تاریخی می شناسند چنانکه در امضای قرارداد پیمان خواهرخواندگی نانجینگ چین این موضوع توسط شهردار نانجینگ مورد تاکید قرار گرفت.

«رویداد» راهکاری برای تحول اقتصادی در شیراز
شهردار شیراز تاکید کرد: ظرفیتی بنام «رویداد» در کل کشور به خصوص در شیراز وجود دارد که از آن استفاده نمی شود؛ امروزه در شهرهای بزرگ دنیا اقتصاد رویداد اقتصاد شهری را کاملا تحت تاثیر خود قرار می دهد چنانکه جشنواره فیلم کن یا جشنواره های دیگری که کاملا اقتصاد آن شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

اسکندرپور بیان کرد: شیراز این ظرفیت را دارد که اقتصاد رویداد در آن بتواند اقتصاد شهر را متحول کند؛ در نوروز و اردیبهشت شیراز به دلیل هوای خوبی که وجود دارد در کل هتل های شیراز امکان رزرو هتل وجود ندارد چرا که حضور گردشگران در 6 ماهه اول سال در شیراز چشمگیر است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم در کنار ظرفیت های تاریخی و فرهنگی که در شیراز وجود دارد، رویدادهایی تعریف کنیم که با حفظ هنجارهای مذهبی و عرفی جامعه و شیراز منطبق باشد اقتصاد شهر کاملا متحول خواهد شد.

شهردار شیراز با اشاره به وجود چندین رستوران و هتل بوم گردی در بافت تاریخی، گفت: این موضوع علاوه بر اینکه پیشرفت در اقتصاد و اشغال زایی دارد بافت تاریخی را زنده می کند.

اسکندرپور در انتها بیان کرد: ما معتقدیم برای اینکه بافت تاریخی ادامه حیات دهد لاجرم باید زندگی در آن جاری شود؛ لازم است مردم حضور پیدا کنند و بخش اقتصادی نیز فعال شود.
نظرات بینندگان