کد خبر: ۱۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۰

رسانه‌ها بايد زمينه اجراي فاز 2 هدفمندي يارانه‌ها را ايجاد كنند

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، محمدرضا فرزين امروز در نشست "نقش رسانه‌ها در تبيين جهاد اقتصادي " كه توسط سراي روزنامه‌نگاران ايران برگزار شد با اشاره به نامگذاري سال 90 به نام جهاد اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري اظهار داشت: دليل مختلفي باعث نامگذاري امسال به عنوان سال جهاد اقتصادي شد كه اگر واژه جهاد را بررسي كنيم متوجه مباني اين نامگذاري مي‌شويم.

وي ادامه داد: جهاد به معني تلاش مقدس است و از كلماتي است كه در گفتمان ديني بيشتر معني يافته است؛ در واقع وقتي واژه جهاد به كار مي‌رود به معناي آن است كه همه بايد در عرصه حضور داشته باشند و اينكه تصور كنيم پيشرفت و توسعه كشور صرفا برعهده نخبگان و دولتمردان است، صحيح نيست.


* ارائه يگ الگوي مناسب با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها

--------------------------------------------------------------------

معاون وزير امور اقتصادي با بيان اينكه تمام اقشار جامعه بايد براي تحقق جهاد اقتصادي وارد صحنه شوند، خاطرنشان كرد: در اين ميان و براي تحقق جهاد اقتصادي وظيفه رسانه‌ها وظيفه تعيين‌كننده و مهمي است چنان‌ كه در جريان اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها، يك الگوي بسيار موفق و خوبي را ارائه كرديم؛ در واقع با همكاري تمام بخش‌هاي نظام، مردم و رسانه‌ها كه همان معناي جهاد اقتصادي بود، باعث شد كه طرح هدفمندي يارانه‌ها با موفقيت اجرا شود.


فرزين با اشاره به ابعاد مختلف جهاد اقتصادي به بعد تلاش مقدس آن اشاره و تصريح كرد: در واقع با جهاد اقتصادي، مباحث دنيوي و مادي با مسائل شرعي و ديني آميخته مي‌شود و در اين بين رسانه‌‌ها براي تبيين آن وظيفه مهمي برعهده دارند.


* كشاندن موضوعات به مسائل سياسي روند بلند‌مدت‌ امور را دچار مشكل مي‌كند

-------------------------------------------------------------------------------------------------

وي با تذكر اين نكته كه براي تحقق كامل برخي از طرح‌هاي بلند‌مدت ممكن است كه مجبور به گذشتن از منافع كوتاه‌مدت شويم، يادآور شد: برخي مواقع در يك مسير تحولي، كشاندن موضوعات به مسائل روزمره سياسي كشور و نقدهايي كه منبعث از مسائل روزمره است مي‌‌تواند روند بلند‌مدت‌ امور را دچار مشكل كند.


سخنگوي كارگروه تحولات اقتصادي افزود: براي تحقق جهاد اقتصادي حتما بايد يك برنامه عملياتي داشته باشيم و براي طي كردن مسير پيشرفت اقتصادي بايد بدانيم در چه مسيري هستيم، الگوي‌مان چيست، اهداف بلند‌مدت و كوتاه‌مدت كدام است و اينكه چگونه مي‌خواهيم اين مسير را طي كنيم.


* براي دستيابي به چشم‌انداز 1404 بايد نقشه راه داشته باشيم

-----------------------------------------------------------------------------

فرزين در ادامه با اشاره به چشم‌‌انداز 1404 و بيان اين نكته كه چشم‌انداز به خودي خود چگونگي طي اين مسير را مشخص نمي‌كند، اظهار داشت: لذا بايد براي دستيابي به چشم‌انداز 1404 نقشه راه داشته باشيم و دائما مسير را رصد كنيم كه بدانيم بعد از 2 يا 3 سال بايد به كجا برسيم و براي تحقق جهاد اقتصادي نيز بايد براساس نقشه راه حركت كنيم.


وي يكي از دلايل نامگذاري سال 90 به عنوان جهاد اقتصادي را اجراي موفق طرح هدفمندي يارانه‌ها دانست و خاطرنشان كرد: همراهي مردم و هم‌جهت بودن تمام اركان نظام در اجراي اين قانون باعث موفقيت اجراي طرح شد؛ در واقع اجراي اين طرح، نمونه‌ موفقي از جهاد اقتصادي است و رسانه‌ها نيز در موفقيت آن نقش بسيار خوبي را ايفا كردند.


* اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر اساس مدل ايراني و بومي

-------------------------------------------------------------------------

فرزين با اشاره به بيانيه اخير صندوق بين‌المللي پول تصريح كرد: پيش از صدور بيانيه، صندوق از ما درخواست كرد كه نحوه اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها را به آنها بگوييم چرا كه اين طرح مشابه هيچ يك از موارد اجرا شده در ساير كشورها نبود و كاملا براساس يك مدل ايراني و بومي اجرا شد.


وي ادامه داد: در اين بيانيه به اجراي موفق طرح هدفمندي يارانه‌ها اشاره شده و اذعان داشته شده كه اجراي اين طرح، يك الگوي كاملا ايراني است همچنين در اين بيانيه اعلام شده كه طرح هدفمندي يارانه‌ها مي‌‌تواند الگوي موفقي براي كشورهاي نفت‌خيز باشد.


* نقد رسانه‌‌ها بايد مبتني بر تعهد و دانش باشد

---------------------------------------------------------

سخنگوي كارگروه تحولات اقتصادي در ادامه به نقش رسانه‌ها در تحقق جهاد اقتصادي پرداخت و با بيان اينكه رسانه‌ها بايد يك تصوير مناسبي از اقتصاد كشور ارائه كنند، گفت: ما نقد را مي‌پذيريم و البته بايد مطبوعات و رسانه‌ها، كاركرد مسئولان را مورد نقد قرار دهند اما نقد بايد مبتني بر تعهد و دانش باشد و سطحي با مسائل برخورد نشود.


وي متذكر شد: اگر نقد سطحي باشد، بيشتر باعث ايجاد اختلال در فعاليت‌ها مي‌شود و انعكاس برنامه‌هاي مختلف از سوي رسانه‌ها بايد مبتني بر يك تحليل عميق باشد؛ اگر صرفا ابعاد منفي توسط رسانه‌ها منعكس شود اعتماد به نفس مسئولان براي انجام اصلاح از ميان مي‌رود.


فرزين با بيان اين نكته كه مسئولان ممكن است در اجراي طرح‌هاي خود دچار اشتباهاتي شوند، گفت: اگر در انعكاس اشتباهات، تخريب انجام شود اين امر باعث مي‌شود كه مسئولان كاري نكنند و در حال حاضر در حال اجراي طرح تحول بزرگي هستيم و ممكن است در اين مسير مشكلاتي ايجاد شود و بايد بپذيريم كه اجراي چنين طرحي ممكن است هزينه‌هايي داشته باشد و اجراي طرح اصلاحي بدون اينكه هزينه‌هايي در پي داشته باشد، ممكن نيست.


* اجراي فاز 2 طرح هدفمندي بستگي به شرايط اجتماعي دارد

--------------------------------------------------------------------------

معاون وزير امور اقتصادي در ادامه با بيان اينكه دولت در سال جهاد اقتصادي و اجراي طرح هدفمندي داراي "نقشه راه " است، خاطرنشان كرد: در هدفمندي يارانه‌ها، فاز يك انجام شده و بايد فاز 2 را نيز عملياتي كنيم چرا كه بالاخره بايد وارد فاز 2 شويم كه البته ممكن است امسال يا سال آينده باشد و اين بستگي به شرايط اجتماعي دارد و رسانه‌ها بايد زمينه آن را فراهم كنند.


وي وجود برخي مشكلات و سطح پايين توليد را يكي از نقدهاي وارد بر حوزه عملكرد اقتصادي دولت دانست و خاطرنشان كرد: فضا را نبايد نامناسب كرد كه دولت براي اجراي فاز 2 و 3 طرح هدفمندي يارانه‌ها عقب‌نشيني كند و دولت اعلام كرده كه در 3 فاز اين طرح را به اجرا درخواهد آورد.


فرزين در ادامه از اجراي طرح تحول بانكي در سال جاري خبر داد و تصريح كرد: طرح تحول بانكي در حال انجام بحث‌هاي كارشناسي است و هنوز تصميم‌گيري نهايي در اين خصوص نشده است؛ در اجراي اين طرح نياز به كمك رسانه‌ها وجود دارد و مجلس نيز بايد به دولت در اين خصوص كمك كند.


* اصلاح نظام مالياتي كشور كمتر از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها نيست

--------------------------------------------------------------------------------------

وي افزود: اصلاح نظام مالياتي كشور نيز در دست است كه در حال رسيدن به مراحل پاياني آن هستيم و امسال اجراي فاز آزمايشي آن در 3 استان آغاز مي‌شود البته ممكن است در اصلاح قانون مالياتي كشور عده‌اي دچار مشكل شوند مثلا عده‌اي كه تاكنون نمي‌خواستند شناسايي شوند و با اصلاح قوانين مالياتي مورد شناسايي قرار خواهند گرفت.


فرزين در خاتمه تصريح كرد: اصلاح نظام مالياتي كشور كمتر از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها نيست.

انتهاي پيام/++خ

نظرات بینندگان