کد خبر: ۱۲۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
به خاطر مصرف زياد آب و تا پنج سال آینده

برنج از کشاورزی فارس حذف می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: به خاطر خشکسالی همه راهبردهای ما پیرامون موضوع آب است.
به گزارش شیرازه، نشست خبری رییس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی فارس شامگاه شنبه نوزدهم خردادماه در حالی برگزار شد که کاهش بیش از 50 درصدی تولید گندم و برنج در فارس، ایجاد مراکز تفرجگاهی شیلاتی، افتتاح بزرگ ترین و مجهز ترین کشتارگاه کشور در فارس و البته خودکفا شدن استان در تولید روغن بدون پالم، تنها بخشی از اظهارات مطرح شده از سوی معاونت های جهاد کشاورزی در این نشست بود.

محمدمهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به این که تولیدات محصولات کشاورزی به همت کشاورزان و بهره ‌بردارانی بوده که در شرایط سخت خشکسالی به سر می ‌برند، برنامه ‌محوری را سرلوحه کارهای این سازمان عنوان کرد و گفت: وظیفه ما حمایت، هدایت و نظارت بر امور است.
قاسمی با اشاره به این که با توجه به خشکسالی ‌های پیاپی، تمام برنامه ‌ها و راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی حول محور آب می ‌باشد در عین حال توانمند سازی کارکنان و بهره ‌برداران را از اولویت ‌های این سازمان برشمرد و اظهار داشت: معتقدیم با علمی، فنی و مهندسی کردن بخش کشاورزی می توان بهره ‌وری بالاتری داشت ضمن این که ساماندهی امور جاری و فرآیندها در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم و کشاورزان ارایه دهیم.
این مسئول ابراز داشت: توجه به زنجیره‌ های تولید و بازار از سال 92 به صورت ویژه به حوزه کاری سازمان جهاد کشاورزی اضافه شد چرا که قبل از آن تولید را برای تولید می ‌خواستیم اما اکنون بازار است که تعیین می کند باید چه تولیدی داشته باشیم.
محمد صادقی، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با بیان این که سالانه حدود 11میلیون تن محصولات کشاورزی در استان به ارزش 20 تا 30 هزار میلیارد ریال تولید می‌ شود، اظهار داشت: بخش کشاورزی بار اشتغال استان را به دوش می کشد و همیشه پاسخگوی معاش مردم بوده است.
وی کاهش بارندگی در سال ‌های اخیر را در کاهش سطح زیر کشت گندم نسبت به ده سال قبل دخیل دانست و تاکید کرد که تولید این محصول از دو میلیون و 800 هزار تن در سال به حدود یک میلیون تن کاهش یافته است.
صادقی با بیان این که تولید برنج در استان، انتخاب ما نیست در عین حال اظهار کرد: به دلیل گره خوردن تولید برنج با معاش مردم با تولیدکنندگان این محصول با مماشات برخورد می‌ کنیم هر چند برنج پرمحصول نیز به کشاورزان معرفی گردیده اما تقاضای بازار به سمت برنج کیفی، موجب شده برنج پرمحصول مورد استقبال کشاورزان قرار نگیرد.
وی با اشاره به طرح به صفر رسیدن کاشت برنج حداقل تا پنج شش سال آینده،‌ محدود شدن کشاورزی آن هم به دلیل کم آبی را دلیل موجهی برای رها کردن یک شغل ندانست و تاکید کرد که جایگزین کردن کشاورزی با مشاغل دیگر سخت و هزینه ‌بر است.
صادقی گفت: برای تغییر الگوی کشت اقدامات فنی، محتوایی و اجرایی انجام شده و کارگروه‌ هایی با حضور نمایندگانی از استانداری فارس، سازمان آب منطقه‌ای، برنامه و بودجه، صنایع و محیط زیست تشکیل گردیده که البته جهاد کشاورزی فقط نقش دبیر این کارگروه ها را بازی می کند.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این که برای تغییر الگوی کشت باید مطالعات اجتماعی و اقتصادی انجام شود تا بتوان به تدریج از تولید یک محصول در منطقه‌ای کاسته و تولید محصول دیگری افزایش پیدا کند، ابراز داشت: نگاه اقتصادی در الگوی کشت تاثیر گذار است چرا که از نظر اقتصادی، تولید برنج و صیفی‌جات گرچه آب ‌بر می ‌باشد اما برای کشاورزان مقرون ‌به ‌صرفه‌ تر است.
وی گفت: گرایش جهاد کشاورزی فارس، تغییر کشت از مرکبات به نخیلات است چون به آب کمتری نیاز دارد ضمن این که استفاده از اراضی شیب ‌دار و کشت دیمی نیز از اولویت ‌های این سازمان در فارس به شمار می ‌رود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از افزایش کشت کلزا در استان خبر داد و ابراز داشت: کشت این محصول به بیش از 15 هزار هکتار در فارس رسیده که پیش بینی می شود امسال به بیش از 2 میلیون تن نیز برسد به طوری که بتوانیم روغن مصرفی فارس و یک استان مجاور را بدون استفاده از پالم تولید کنیم.
این مسئول پرداخت 432 میلیارد تومان بابت اجرای طرح نکاشت برای دولت را غیر قابل امکان تصور کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم تولید برنج را حذف کنیم باید بیش از 432 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کنیم تا برنج نکارند که البته با وضعیت فعلی دولت چنین بودجه ‌ای فراهم نیست.
معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی فارس نیز رتبه اول استان در تولید گوشت قرمز، رتبه سوم در تولید گوشت مرغ، رتبه چهارم در تولید شیر و رتبه پنجم کشوری در تولید تخم مرغ را نشانگر عملکرد موثر این حوزه توصیف کرد و گفت: برای بهبود این تولیدات به حوزه اصلاح نژاد دام، تامین علوفه و تغذیه و مدیریت گله‌ها نیز توجه ویژه شده است.
سید عبد ا... جزایری افزود: سال گذشته 457 راس مورد تلقیح مصنوعی قرار داده شده و در 23 شهرستان فارس نیز طرح امید به اجرا درآمده ضمن این که در تولید تخم مرغ نیز به خودکفایی رسیده ‌ایم.
علی فلاحی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز از فعالیت 12 واحد صنایع شیلاتی در زمینه عمل آوری، فرآوری و توسعه بازار آبزیان در استان خبر داد و گفت: با هدف مقابله با خشکسالی و کاهش دِبی مزارع، اجرای سامانه چرخش آب (ARS) در دستور کار است.
وی با بیان این که فارس در تولید ماهیان خاویاری دارای رتبه اول در استان های غیر ساحلی و رتبه سوم در کشور است، تاکید کرد: تولید بیش از ده میلیون و یکصد هزار قطعه ماهیان زینتی در 22 کارگاه از دو شهرستان استان با اشتغال زایی بیش از 100 نفر یکی دیگر از فعالیت های جهاد کشاورزی در حوزه شیلات در سال گذشته است.

 خبرجنوب

نظرات بینندگان