کد خبر: ۱۲۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

سفر به روسیه برای جام جهانی ۲۰۱۸ چقدر آب می‌خورد؟

فرصت برای ثبت نام در تورهای جام جهانی همچنان باقی است. برای کسانی که تجربه سفر فرامرزی را ندارند، بهتر است در اولین ماجراجویی خارجی همراه با یک تور سفر خود را آغازکنند.
به گزارش شیرازه، مسابقات جام جهانی فوتبال، بی شک یکی از مهم ترین رخدادهای ورزشی به شمار می آید که دولت ها برای میزبانی اش سر و دست می شکنند و در بیشتر مواقع با کمک دست های پشت پرده این میزبانی را به دست می آورند. میزبان از سال ها قبل کلنگ احداث ورزشگاه های فوتبال را می زند و حسابی برای تیم ها و هواداران شان سنگ تمام می گذارد. واقعیت این است که فارغ از پرستیژ کشورها در میزبانی، آن طرف سکه هزینه های میزبان، سودهای سرشاری وجود دارد، که خارج از منابع همیشگی، عاید دولت ها و حتی مردم می شود. تماشای فوتبال نه جنسیت می شناسد و نه ملیت. حتی گاهی این طرفداری مرزهای جغرافیایی را هم بی اثر و هواداران را وادار به صرف هزینه های گزاف، برای دیدن از نزدیک مسابقات می کند. صد البته که قرار گرفتن در فضای ورزشگاه های فوق مدرن  و همچنین نشستن در کنار صدها هزار طرفدار پرشور وشوق خالی از لطف نیست، خودش پر از خاطره و ماجراست.

اندر مزایای کارت FAN ID

هنگامی که شما تنها یک بلیت از بازی های جام جهانی را تهیه کنید به صورت خودکار این کارت هم برای تان صادر می شود. داشتن این کارت مزایای زیادی برای تماشاگران دارد. نخستین مزیت آن معاف شدن دارندگان این کارت از ارائه ویزای روسیه در هنگام ورود و خروج از این کشور است. شما با داشتن این کارت اجازه دارید از 10 روز قبل از شروع بازی ها تا 10 روز بعد از فینال در روسیه بمانید.

مزیت دوم استفاده رایگان از خدمات حمل و نقل درون شهری در همان روز مسابقه ای است که بلیت آن را تهیه کرده اید. مزیت بعدی به استفاده رایگان از قطارهای بین شهری برمی گردد. شما برای رزرو مجانی بلیت این قطارها باید به سایت زیر مراجعه کنید.

ارز روسیه را در ایران تهیه کنید. بهترین کار این است که ریال های تان را در برخی از شعب بانک ملی به روبل تبدیل کنید. البته راه حل دیگری هم هست و آن این که شما ریال تان را ابتدا به دلار و در کشور روسیه در صورت ضرورت به روبل تبدیل کنید. قیمت هر روبل به نرخ روز 109 تومان است.

فرصت برای ثبت نام در تورهای جام جهانی همچنان باقی است. برای کسانی که تجربه سفر فرامرزی را ندارند، بهتر است در اولین ماجراجویی خارجی همراه با یک تور سفر خود را آغازکنند. هزینه تورهای جام جهانی بسته به نوع بلیت مسابقات و کیفیت هتل های محل اقامت از 15 میلیون تا 55 میلیون تومان متغیر است. برنامه زمانی این تورها 12 شب و 13 روز خواهد بود.

«سن پترزبورگ» رویایی واقعیت یافته

«سن پترزبورگ» یکی از شهرهای مد نظر روس ها برای میزبانی رقابت ها، برای گردشگران اروپایی به طور کامل آشناست؛ اما گردشگران دیگر قاره ها از وجود چنین شهر زیبایی در قلب سرزمین های قندیل بسته روسیه بی خبرند. در واقع «سن پترزبورگ» با داشتن 1000 اثر تاریخی و همچنین جای دادن بزرگ ترین و قدیمی ترین موزه جهان، یکی از ارزشمند ترین میراث های فرهنگ جهانی به شمار می آید. 

اقامت:

اولین چیزی که در سفرهای خارجی ذهن مسافران را به خود مشغول می کند، نگرانی بابت جای خواب است. خوشبختانه شهر گردشگر پذیر «سن پترزبورگ» بیش از 400 هتل و هاستل دارد، به این رقم تعداد بی شماری از آپارتمان های افراد خصوصی را هم اضافه کنید. تا جایی که می شود، از اجاره آپارتمان های شخصی خودداری کنید. با جست وجو در سایت فیفا می توانید، فهرست هتل های پیشنهادی فدراسیون را بررسی و با نیم نگاهی به جیب تان یکی از آن ها را انتخاب و رزرو اینترنتی کنید.

با اندکی وبگردی نیز می توانید هتل های بیشتری در «سن پترزبورگ» بیابید و اگر با زبان انگلیسی آشنایی دارید، می توانید با پیش پرداخت دو درصد از مبلغ کرایه یک شب، یکی از آن ها را رزرو کنید. قیمت اقامت در «سن پترزبورگ» در این فصل سال که مصادف با پدیده «شب های سفید» است؛ همیشه با افزایش نسبی روبه رو می شود. احتمالا امسال با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی این افزایش قابل توجه تر هم بشود. شایان ذکر است که پدیده منحصر به فرد «شب های سفید»، شامل وضعیتی است که در آن، شب ها هم آسمان روشن است یا حالت گرگ و میش دارد و این موضوع به این دلیل است که به علت وسعت مدار عرضی، طلوع و غروب خورشید به اندازه ای به هم نزدیک می شوند که خورشید دیگر نمی تواند در افق برود و در نتیجه شب ها روشن می ماند.

خورد و خوراک:

روس ها به خوش خوراکی معروفند و در اغلب غذاهای شان از روغن کم و گوشت فراوان استفاده می کنند. این سرزمین پهناور به دلیل جای دادن قومیت های مختلف دارای یک فرهنگ غنی غذایی است که حتی بدغذاترین گردشگران را راضی و سیر نگه می دارد. در «سن پترزبورگ» می توانید غذاهای تاتاری، گرجی، ازبکی و روسی را مزه کنید.

عبور و مرور در «سن پترزبورگ»

 در این شهر مترو، تراموا، اتوبوس برقی، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی های شخصی و عمومی وظیفه جابه جایی مسافران را بر دوش دارند. تنها نکته ای که گفتنش واجب است، این است که از گرفتن تاکسی های عبوری در خیابان جدا خودداری کنید، که شوفرهایش به محض رساندن تان به مقصد، پوست تان را غلفتی خواهند کند.

جاهای دیدنی «سن پترزبورگ»

این شهر به عنوان شمالی ترین شهر کره زمین، تا مدت های زیادی پایتخت کشور روسیه بود، حاصل این موقعیت وجود 221 موزه، 2000 کتابخانه، 80 سالن تئاتر، 100 سالن کنسرت، 50 گالری و 80 مرکز فرهنگی است. اگر تنها یک روز فرصت گشت و گذار دارید، پیشنهاد می کنم حتما در خیابان نوسکی Nevesky قدم بزنید. این خیابان 5کیلومتری مهم ترین خیابان شهر است، که به میدان و آثار تاریخی «سن پترزبورگ» ختم می شود. «کاخ پتروهوف»، «کلیسای ناجی در خون»، «کاخ زمستانی»، «کلیسای اسحاق» و «موزه آرمیتاژ» تنها چند نمونه اندک از مکان های بی شمار گردشگری این شهر است.

«کازان» موطن ادیان جهانی:

اگر همسفر تیم فوتبال ایران باشید، دومین مقصد شما در روسیه شهر تاریخی و ورزشی «کازان» است. روس ها در جهان به دلیل گذشته تزاری و بعدها سوسیالیستی شان وجهه خوبی ندارند. بیشتر مردم جهان، این ملیت را افرادی ستیزه جو و نامتقاعد شونده می شناسند. فارغ از این که در این کشور پهناور، شهری وجود دارد که به «سرزمین مناره ها» معروف است و در آن تمام ادیان مختلف در کمال آرامش و به دور از تبعیض زندگی می کنند. اگر می خواهید شاهد بازی ایران و اسپانیا باشید باید خود را در روز 20 ژوئن به «کازان» برسانید.

اقامت در «کازان»

در «کازان» مانند «سن پترزبورگ» هتل ها و هاستل های متعددی وجود دارد. البته هتل های «کازان» با قیمتی مناسب تر به ارائه خدمات می پردازند. حدود نیمی از جمعیت این شهر را مسلمانان سنی مذهب تشکیل می دهند، آن ها در کنار دیگر همشهری های شان فرصت اقتصادی جام جهانی را مغتنم شمرده و آپارتمان های شان را کرایه می دهند. به هر حال هنوز هم توصیه می کنیم از اقامتگاه های عمومی برای اسکان استفاده کنید. در «کازان» حدود 300 هاستل وجود دارد که نسبت به هتل ها دارای کیفیت و در مواقعی امنیت کمتر است اما به همان میزان نیز ارزان تراست. دیگر انتخاب با شماست.

خورد و خوراک در «کازان»

اهالی «کازان» بیشتر از دو قومیت تاتار (مسلمان) و روس (ارتدوکس) تشکیل شده اند. غذاهای تاتاری بسیار ارزان اند و از آن جایی که آشپزان آن ها مسلمان هستند، خیال تان از بابت حلال بودن غذا، نیز تخت خواهد بود.

رفت و آمد در «کازان»

برای عزیمت از «سن پترزبورگ» به «کازان» دو راه پیش رو دارید، که یکی گران اما سریع السیر، در حالی که دومین راه مجانی و البته زمان بر است. در راه اول شما با پروازهای مستقیم «سن پترزبورگ» - «کازان» با صرف 32 تا 50 دلار در عرض 45 دقیقه به مقصد می رسید. اما در راه پیشنهادی دوم شما با رزرو اینترنتی قطار بین شهری و با به همراه داشتن کارت FAN ID می توانید در روز مسابقه به صورت رایگان سفر کنید. در «کازان» هم طیف متنوعی از وسایل عمومی برای جابه جایی شما حاضر است و طبق معمول استفاده از وسایل نقلیه عمومی ارزان تر است. تنها نکته ای که در این شهر وجود دارد بحث کارت هوشمند اعتباری است که با توجه به دردسرهای خرید و شارژ کارت بهتر است از تخفیف ناچیز آن ها صرف نظر و مبلغ کرایه را نقدی پرداخت کنید.

مراکز دیدنی «کازان»

«کازان» شهری چند هزار ساله، وقایع و بحران های زیادی را به چشم دیده است. به همین دلیل در جای جای «کازان» می توان نمودهایی از این سرگذشت پر فراز و نشیب را مشاهده کرد. اولین چیزی که از این شهر در ذهن گردشگران ثبت خواهد شد، معماری رنگارنگ و البته باشکوه سبک تاتاری است. آثار این معماری طرب انگیز در مجموعه «کاخ کرملین» به زیبایی جلوه گری می کند، به طوری که بیشتر گردشگران که تعدادشان هم کم نیست، به هوای دیدن این کاخ مقصد «کازان» را در پیش می گیرند. «معبد ادیان» نیز یکی دیگر از مکان های گردشگری «کازان» است. معماری معبد، آینه تمام قد از روحیه تساهل و درهم آمیختگی ادیان در «کازان» است. «مسجد قل شریف»، «موزه سبک زندگی»، «محله قدیم تاتارها»، «موزه تاریخ طبیعی»، «موزه سالگرد هزار سالگی»، «موزه کودکی شاد»، «موزه تاریخ کازان» و «پارک تفریحی یوریا» تنها بخشی از دیدنی های معروف "کازان» است.

«سارانسک»» دژ امپراتوری روسیه

سارانسک در مقایسه با «کازان» و «سن پترزبورگ» بسیار کوچک تر است و شاید همین امر اندکی در ذوق هواداران ماجراجوی ما بزند، اما شاید اگر بدانید، که درهای این شهر چسبیده به اروپای شرقی تا حدود 20 سال پیش، به روی گردشگران خارجی بسته بوده است، حس کنجکاوی تان برای گشت و گذار در این منطقه ممنوعه حسابی برانگیخته شود. «سارانسک» در واقع برای امپراتوری شوروی سال های سال نقش یک دژ استراتژیک را بازی کرده است. اهالی «سارانسک» به داشتن عرق ملی شدید معروفند و تقریبا بیشتر جشن های ملی در این شهر با شکوه هر چه تمام تر برگزار می شود.

اقامت در «سارانسک»

با توجه به این که تازه چند سالی می شود؛ که درهای «سارانسک» به روی گردشگران باز شده، نباید انتظار هتل های مجلل را از این شهر داشت. اگر می خواهید حداقل یک شب را در این شهر به صبح برسانید حتما به سایت فیفا سر بزنید.  البته روسیه برای آن که نظر مثبت فیفا را جلب کند، اقامتگاه منحصربه فردی را برای هواداران تیم های فوتبال در نظر گرفته است. اتاق هایی در یک مجموعه ورزشی که اقامت یک شبه در آن ها، حدود 21 دلار است.

خورد و خوراک در «سارانسک»

تنها غذای غربی نفوذ کرده به دژ مستحکم «سارانسک» همبرگر «مک دونالد» است که با همان مبلغ 250 تا 350 روبل به فروش می رسد. به جز این غذا، بیشتر رستوران های «سارانسک» منوی تماما روسی را جلوی مشتریان خود می گذارند. البته سر هر چهارراه این شهر کوچک هم غذا فروشی های سیار و مقرون به صرفه ای هستند؛ که غذا را جلوی چشم مشتری می پزند که بهتر است قید این نوع غذاها را بزنید چون به خطر بیماری احتمالی بعدش نمی ارزد.

عبور و مرور در «سارانسک»

«سارانسک» یک فرودگاه کوچک دارد، که بیشتر پروازهای محلی در آن می نشیند. اگر شانس بیاورید همان روز 25 ژوئن پروازی به سمت «سارانسک» از «کازان» وجود داشته باشد شما به چشم برهم زدنی با هزینه 35 تا 40 دلار به «سارانسک» خواهید رسید و گرنه قطار بین شهری کازان - سارانسک با وجود FAN ID رایگان به شما سرویس خواهد داد. عبور و مرور در داخل شهر هم به وسیله اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و دوچرخه انجام می شود. وسعت کوچک این شهر امکان گردشگری رکاب زنان را فراهم آورده است. پ

جاهای دیدنی «سارانسک»

شاید فکر کنید «سارانسک» تازه آزاد شده چیزی برای دیدن ندارد و تاریخ در پشت درهای مستحکم دژ ساکن مانده است اما واقعیت این است که در این شهر آثار تاریخی دست نخورده ای از زمان دودمان رومانوف وجود دارد. همچنین در خیابان های شهر نیز بقایای معماری سخت و کسل کننده دوران سوسیالیستی شوروی پابرجاست. «موزه محلی فرهنگی موردوویا»، «موزه هنرهای زیبای ارزیا»، «کلیسای فئودورا اشکولا»، «میدان هزاره» و «پارک فرهنگ و فراغت پوشکین» از جمله جاهای دیدنی «سارانسک» است.

آب و هوا

براساس آخرین پیش بینی ها حداقل دما حدود 12 درجه سانتی گراد و حداکثر دما 25 درجه سانتی گراد در شهرهای میزبان جام جهانی خواهد بود.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

نظرات بینندگان