کد خبر: ۱۲۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
معاون بهره‌برداری آبفای فارس عنوان کرد:

حاکمیت کم‌آبی حاد در 17 شهر استان فارس

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان فارس گفت: حدود 14 تا 17 شهر در این استان در شمار شهرهایی قرار دارند که وضعیت منابع آبی در آنها حاد است که در واقع این وضعیت شامل 14 درصد از شهرهای فارس می‌شود.
به گزارش شیرازه، معاون بهره‌برداری آبفای فارس گفت: با توجه به وضعیتی که در عرصه بارندگی در استان حادث شده، فارس یکی از چهار استان خشک و نیمه‌خشک کشور محسوب می‌شود که دارای تنش آبی است.

  ایوب ملکوتی با بیان اینکه وضعیت بارندگی نسبت به سنوات گذشته نشان می‌دهد که سال 96 سالی پرمخاطره و کم بارش بوده، خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی در سال زراعی 97 تاکنون حدود 136 میلی‌متر گزارش شده در حالی‌که در سال 96 و نسبت به مدت مشابه حدود 385.6 میلی‌متر و نسبت به بلند مدت 272.9 میلی‌متر بارندگی داشتیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان فارس با اشاره به کاهش 65 درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین سال زراعی گذشته، خاطرنشان کرد: نسبت به مدت مشابه نیز با کاهش 50 درصد بارندگی مواجه هستیم.

ملکوتی با تصریح بر این نکته که این روند کاهش بارندگی نسبت به سنوات گذشته و دراز مدت سال گذشته نشان می‌دهد که دچار یک خشکسالی عدیده شده‌ایم، گفت: تابستان پیش رو تابستان سختی خواهد بود که بدون شک بسیاری از نقاط استان دچار کم‌آبی خواهند شد.

وی به برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان فارس برای نقاط بحرانی در تابستان امسال اشاره و در این باره عنوان کرد: با مطالعات انجام شده، شناسایی شهرستان‌های بحرانی استان در دستور کار قرار گرفت و اقدامات لازم برای مقابله با این بحرانانجام شده است.

مدیر بهره‌برداری از تأسیسات آب شرکت آبفا استان فارس اضافه کرد: در حال حاضر بحران آب در کشور به واژه جدیدی تحت عنوان سازگاری با کم‌آبی بر اساس کمیته‌ایی که به دستور رئیس جمهور تشکیل شده با محوریت وزارت نیرو تبدیل شده است. در این راستا شهرهای استان فارس براساس شرایطی که بحرانی محسوب می‌شوند به سه دسته تقسیم شده‌اند.

به گفته ملکوتی دسته اول در شمار شهرهایی هستند که وضعیت منابع آبی در آنها حاد است که 14 تا 17 شهر و در واقع 14 درصد از شهرهای استان را تشکیل می‌دهند.

وی شهرهای ریسک‌پذیر را در شمار دسته دوم خواند که 21 درصد از شهرهای استان را شامل می‌شوند که البته ممکن است هر لحظه به شهرهای بحرانی تبدیل شوند.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان فارس ادامه داد:‌ شهرهای سربه‌سر دسته سوم به شمار می‌روند که به یک نقطه پایداری بهتری رسیده‌اند و حدود 65 درصد را شامل می‌شوند.

ملکوتی افزود: سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه آب در استان انجام شد که براساس آنها توانستیم تعدادی از شهرهای بزرگ مانند کازرون، جهرم، فسا، گله‌دار و فیروزآباد را از بحران کم‌آبی نجات دهیم که امروز نیز شاهد کاهش این آمار بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه برنامه سال جاری برای مقابله با بحران کم‌آبی استان نیز در پنج محور شامل در عرصه عملیاتی، فرهنگ سازی، خدمات ‌رسانی و... تدوین شده است، گفت: این محورها شامل مدیریت تقاضا و مصرف، افزایش ظرفیت تامین و انتقال و ذخیره‌سازی، بهبود کیفیت آب شرب، تداوم خدمات‌رسانی و فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب است.

به گفته مدیر بهره‌برداری از تأسیسات آب شرکت آبفا استان فارس دنبال کردن طرح‌هایی مانند مدیریت تقاضا و مصرف پروژه‌ها در زمینه اصلاح و بازسازی شبکه توزیع، مدیریت فشار شبکه،‌ شناسایی انشعابات پرمصرف به منظور اعمال مدیریت مصرف، شناسایی و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز، توزیع و نصب وسایل‌ کاهنده مصرف و جمع‌آوری انشعابات فضای سبز شهرداری در اولویت اول قرار دارند.

ملکوتی با تصریح بر اینکه پروژه‌های فوق هر ساله انجام می‌شوند اما امسال با شدت بیشتری دنبال خواهند شد، گفت: برداشت‌های ما در استان فارس به دو شکل 80 درصد تامین آب از سفره‌های زیر زمینی و 20 درصد از آب‌های سطحی است.

وی با ابراز تاسف از افت چاه‌های آب استان به بیش از 300 متر، گفت: متاسفانه در برخی از نقاط به حدود 500 متر نیز رسیده است. این در حالی‌است که در گذشته حداکثر 250 متر بوده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان فارس همچنین یکی از محورهای مقابله با کم‌آبی در شهرستان‌ها را حفر و تجهیز چاه‌های جدید در شهرستان‌های بحرانی عنوان کرد.

ملکوتی سیستم‌‎های دمینگ گندزدایی، سیستم‌های منتی‌اکسیدان و سیستم‌های الکترونیز نمک طعام را از روش‌هایی ذکر کرد که هم‌اینک برای بهبود کیفیت آب در استان فارس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان این نکته که حدود 40 درصد از تولیدات استان از طریق سیستم‌های الکترونیز نمک طعام انجام می‌شود، گفت: برای شرایط بحرانی نیز آب شیرین کن سیار فراهم شده است.

مدیر بهره‌برداری از تأسیسات آب شرکت آبفا استان فارس همچنین برنامه‌ریزی برای شیرین‌سازی آب شور چاه‌ها، آمادگی تانکرهای ثابت و سیار در نقاطی که افت فشار یا کمبود آب دارند، برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی، نصب شیرهای کاهنده و پدالی در مدارس و... از اقدامات در حال اجرای این شرکت برشمرد.

ملکوتی با بیان اینکه حدود 14 شهر در استان فارس در شمار شهرهای تنشی قرار دارند که از این 14 شهر حدود 6 شهر با مشکل جدی کم‌آبی مواجهند، گفت: شهرهای داراب، زرین‌دشت، فراشبند، سپیدان، کازرون، قادرآباد، سیدان و فاروق، کوهنجان ،بیضا و...از جمله آنها هستند.

وی ادامه داد:‌ در شهرهای بحرانی 5 حلقه چاه انتخاب شده که به شکل پایلوت طرح بهسازی و احیا در آنها انجام می‌شود. طی اقدامات انجام شده در یکی از چاه‌های بالاده نیز حدود 9 لیتر در ثانیه آب تزریق شده و به حجم چاه اضافه شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان فارس همچنین در خصوص احتمال قطعی و نوبت‌بندی آب در استان گفت: دست ما در جیب مردم است اگر مردم بهینه مصرف کنند قطعا کار به نوبت‌بندی نمی‌رسد.

ملکوتی با بیان اینکه در شهرهای بحرانی در خصوص نوبت‌بندی و قطعی آب از قبل به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهد شد، گفت: در مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و ادارات هماهنگی اولیه انجام می‌شود که حداقل تا 24 ساعت ذخیره داشته باشند.

ایسنا

نظرات بینندگان