کد خبر: ۱۲۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

تفاوت کفاره افطار عمدی با کفاره مریض

یکی از سؤالات رایج مربوط به روزه‌داری ماه مبارک رمضان احکام مربوط به کفاره روزه است.
به گزارش شیرازه، ماه مبارک رمضان به عنوان پر برکت‌ترین ماه سال و ماهی است که خداوند روزه را در آن واجب کرده است. در آیه183 بقره خداوند در این باره می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب شد چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید».

از دیگر سو در این عمل مستحبی که در این ماه شریف جزو اعمال واجب محسوب می‌شود، مسلمانان از اول وقت نماز صبح تا نماز مغرب باید از خوردن و آشامیدن و مبطلات روزه خودداری کنند. در واقع بر اساس احکام شرعی «نزدیک اذان صبح  از طرف مشرق، سفیده‌ای رو به بالا حرکت می‌کند که آن را فجر اول گویند. موقعی که آن سفیده پهن شد، فجر دوم، و اولِ وقت نماز صبح است. و نیز دقیقاً از همان زمان باید امساک از مبطلات روزه داشت. همچنین مغرب شرعی، وقتی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می‌شود، از بین برودکه این، اول وقت نماز مغرب و پایان زمان امساک برای روزه است».  از این رو فهم احکام مربوط به روزه این ماه از ضروریات هر فرد مسلمان روزه‌داری محسوب می‌شود.

یکی از سؤالات رایج مربوط به روزه‌داری ماه مبارک رمضان احکام مربوط به کفاره روزه است که در ادامه بر اساس استفئائات رهبر معظم انقلاب می‌خوانید.

قی کردن عمدی
345. آیا قی کردن عمدی موجب کفّاره است؟
ج) قَی موجب کفّاره است.

تفاوت کفاره افطار عمدی با کفاره مریض
338. آیا کفّاره افطار عمدی روزه، با کفّاره مریض تفاوت دارد؟

ج) بله، در دو مورد با هم تفاوت دارد: 1. در مقدار 2. در مصرف.
در کفّاره افطار عمدی روزه، باید برای هر روز 60 فقیر را سیر کند (یا به هر کدام یک مدّ طعام بدهد) و یا دو ماه روزه بگیرد.

اما در کفّاره مریض، اگر بیماری تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.

در کفّاره افطار عمدی، اگر به شصت فقیر دسترسی دارد، نمی‌ تواند به هر کدام از آنها بیشتر از یک مدّ طعام بدهد؛ ولی در کفّاره مریض این امر لازم نیست.

فوریت در ادای کفّاره
346. آیا کفّاره روزه باید فوراً ادا شود یا می‌توان در طول زمان آن را بجا آورد؟
ج) دادن کفاره ـ چه از نظر مالی یا روزه ـ واجب فوری نیست بلکه برای انجام آن حتی در آینده فرصت دارید لکن نباید مورد غفلت قرار گیرد.
 

پرداخت کفّاره به‌ صورت قسطی
352. از چند سال گذشته کفّاره روزه بدهکار هستم. آیا می‌توانم در طول سال در چند نوبت آن را پرداخت کنم؟
ج) مانع ندارد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان