کد خبر: ۱۲۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

استان فارس ۱۸۳ هزار بیکار دارد/ حاضرم ‌زیر سئوال بروم

استاندار فارس گفت: در استان فارس ۱۸۳ هزار نفر بیکار وجود دارد که حتی اگر سالانه ۱۷ هزار شغل در این استان ایجاد شود مدت طولانی برای پاسخگویی به این معضل نیاز است.
به گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار پیش از ظهر امروز در جلسه تخصصی کارگروه اشتغال، با بیان اینکه بیکاری به عنوان یک معضل اجتماعی مشکلات بسیاری را به دنبال داشته است، اظهار داشت: در استان فارس 183 هزار نفر بیکار وجود دارد که حتی اگر سالانه 17 هزار شغل در این استان ایجاد شود مدت طولانی برای پاسخگویی به این معضل نیاز است.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال به عنوان یک هدف مهم باید مورد نظر همه مسئولان بخش دولتی و بخش خصوصی باشد و باید بر مبنای بهره‌گیری حداکثری از حداقل‌ها برای ایجاد اشتغال بسترسازی شود، خاطرنشان کرد: پرداختن به موضوع اشتغال یکی از مهم‌تریم اهداف ماست و باید براساس یک باور، هم‌سویی و هماهنگی برای رفع این مشکل قدم برداشته شود.

استاندار فارس با بیان اینکه تاکنون در طرح اشتغال فراگیر و روستایی بیش از 2700 طرح با اعتبار 1200 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده اما آمار طرح‌هایی که به مرحله پرداخت رسیده‌ است با این آمار فاصله زیادی دارد، افزود: حرف من این نیست که این تسهیلات بی حساب و کتاب به متقاضیان پرداخت شود بلکه بارها گفته‌ام حاضرم به عنوان مسئول استان برای عدم جذب این تسهیلات زیر سوال بروم اما شما همین تسهیلات کمی که پرداخت کرده‌اید به اهل آن پرداخت کرده باشید.

وی با بیان اینکه ما برای عدم پرداخت این تسهیلات و کندی کار به دنبال توجیه نیستیم و بنای توجیه هم نداریم بلکه به دنبال ارائه راهکار برای تسریع در انجام کار هستیم، عنوان کرد: از مدیران بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات طرح اشتغال فراگیر و روستایی درخواست دارم که هر طرحی که ناقص است ضمن اطلاع به متقاضی و دستگاه اجرایی سریع کنار بگذارند و به طرح‌های دیگر بپردازند.

تبادار با بیان اینکه طرح‌هایی که از طریق کارگروه‌ها مصوب شده و به بانک‌ها معرفی شده به تدبیر برسی شود تا در اسرع وقت این اعتبارات را به سرانجام برسانیم، افزود: همه این فرایندها برای ایجاد اشتغال است و حتی اگر هزاران طرح را بررسی و مصوب کنیم اما به پرداخت و ایجاد اشتغال نرسد همه زحمت‌ها به هدر رفته است.

ارسال بیش از 2700 طرح در حوزه اشتغال فراگیر و روستایی به بانک‌های عامل

سهراب مختاری، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه 4.29 درصد از کل اعتبارات کشوری اشتغال روستایی و فراگیر به استان فارس اختصاص یافته است، اظهار داشت: در حوزه فراگیر 2471 و در حوزه روستایی 11 هزار و 918 درخواست در استان فارس ثبت شده است که 1157 درخواست در حوزه فراگیر و 3 هزار و 268 درخواست در حوزه روستایی در کارگروه فنی بررسی شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال فراگیر 773 طرح و در حوزه اشتغال روستایی 2 هزار و 102 طرح در کارگروه فنی استان مصوب شده و تاکنون 646 طرح در حوزه اشتغال فراگیر و 2 هزار و 73 طرح در حوزه اشتغال روستایی به بانک معرفی شده و در مجموع اعتبار این 2 هزار و 719 طرح بیش از 1200 میلیارد تومان است، افزود: در حوزه اشتغال روستایی تاکنون 571 طرح با 94 میلیارد تومان اعتبار در بانک مصوب شده که 273 طرح با اعتبار 35 میلیارد تومان به مرحله انعقاد قرارداد رسیده و 201 طرح  با اعتبار 21 میلیارد تومان نیز تاکنون به متقاضیان پرداخت شده است.

مختاری با بیان اینکه در مجموع درصد مبلغ طرح‌های بررسی شده به کل طرح‌های معرفی شده 84 درصد است، گفت: در اشتغال فراگیر تاکنون 216 طرح توسط بانک بررسی شده، 41 طرح با 57 میلیارد تومان اعتبار در بانک‌ها مصوب شده، 27 طرح با اعتبار 40 میلیارد تومان به مرحله انعقاد قرارداد رسیده و 10 طرح با 6.4 میلیارد تومان اعتبار به متقاضیان پرداخت شده است.

وی افزود: در مجموع در دو طرح اشتغال فراگیر و روستایی 2719 طرح به بانک ارسال شده است که تاکنون 1920 طرح توسط بانک بررسی شده، 612 طرح در بانک مصوب شده و از این بین 300 طرح به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس خاطرنشان کرد: چالشی که با آن روبه‌رو هستیم این است که روند رسیدگی و بررسی طرح‌ها توسط  بانک‌ها کند است.

روند اجرای طرح‌های اشتغالزا در استان فارس مطابق انتظارات نیست

یدالله رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه روند فعلی اجرای طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی مطابق با انتظارات نیست و باید در روند اجری کار بازنگری شود، اظهار داشت: روند اخذ طرح‌ها در شورای فنی استان و بررسی آنها در بانک‌های عامل باید به خوبی آسیب‌شناسی شود.

رحمانی با بیان اینکه همه مشکلات عدم پرداخت تسهیلات این دو طرح به بانک برنمی‌گردد، افزود: به طور مثال تاکنون 764 طرح به بانک کشاورزی معرفی شده که 640 طرح توسط بانک بررسی و 93 طرح مصوب شده است و انصراف متقاضیان، عدم تکمیل مدارک مورد نیاز، بدهی سررسید شده، چک برگشتی دلیل عمده بازگشت طرح‌ها بوده است.

پرداخت 1237 میلیارد تومان تسهیلات رفع موانع تولید در فارس

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، نیز در این جلسه اظهار داشت: در طرح رفع موانع تولید از سال گذشته تاکنون 1237 میلیارد تومان تسهیلات در استان فارس پرداخت شده است اما در طرح اشتغال فراگیر و روستایی در حوزه صنعت تاکنون هیچ پرداختی نداشتیم.

وی افزود: در حوزه اشتغال فراگیر و روستایی تاکنون 418 طرح در حوزه صنعت به بانک‌ها معرفی شده که 121 طرح آن در حوزه اشتغال روستایی و مابقی در حوزه اشتغال فراگیر بوده است اما تاکنون ریالی به متقاضیان پرداخت نشده است.

نظرات بینندگان