کد خبر: ۱۲۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

چشم انداز نازیبا برای رسیدن به پاسارگاد

زمانی که گردشگران ازمسیراتوبان مرودشت به سمت اصفهان،جاده ای فرعی را می پیمایند با بیابان وخار و خاشاک و نخاله های ساختمانی و زباله های انباشته شده تا رسیدن به تنها خیابان سعادت شهرمرکز شهرستان پاسارگاد مواجه می شوند.
به گزارش شیرازه، شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر، همان شهرستانی که آرامگاه کوروش هخامنشی در آن است.

گردشگران در خیابانی نسبتا طویل تا مقبره کوروش شاهد خانه های نیم ساخته و بدون نما در کنار زمین های بایر فراوان و در برخی موارد نیز رستوران هایی که بیشتر به غذاخوری های بین جاده ای شباهت دارند، خواهند بود و تابلوهایی خواهند دید که نظم و زیبایی بصری در چینش آنها به چشم نمی خورد.


14سال از ثبت جهانی مجموعه جهانی پاسارگاد می گذرد و راه دسترسی به آن چنین وضعی دارد.

برای بازدید از مقبره کوروش در انتهای این خیابان باید وارد راهی فرعی شد که بخشی از مسیر آن نیز خاکی است و اگر هوا بارانی و یا ساعتی پس از باران باشد باید از گودال های مملو از گل و لای نیز عبور کرد تا بتوان وارد محوطه مقبره کوروش شد که دورتا دور آن را سیم های خاردار احاطه کرده که این تصویر بی شباهت با میدان تیر نیست.

با ورود به مجموعه آرامگاه کوروش، بیابانی عظیم پدیدار می شود که در مرکز آن مقبره کوروش خودنمایی می کند ،هیچگونه محوطه سازی و کف سازی در این محل انجام نشده و بازدید کنندگان برای رسیدن به مجاورت بنا باید با مشقت از میان دشتی خاکی مملو از سنگ ریزه هایی که گام برداشتن را با سختی مواجه می کند عبور کنند.

هیچگونه مجموعه رفاهی و خدماتی در محوطه مقبره کوروش دیده نمی شود که بازدیدکنندگان از اولیه ترین امکانات آنها بهره مند شوند و بتوانند گلویی تازه کنند و حتی دیوار و سقفی در این محوطه وجود ندارد که اگر باد و باران ناگهانی بر سر بازدیدکنندگان و گردشگران باریدن گرفت به آن پناه ببرند.

پاسارگاد، پنجمین اثر این کشور است که ثبت جهانی شده اما یک هتل دراین شهر برای اسکان شب مسافران و گردشگران وجود ندارد و پاسارگاد تنها محدود به چند اقامتگاه بوم گردی و یک سایت عشایری است که با توجه به بعد مسافت و فاصله حدود 130 کیلومتری سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد تا شیراز ساخت هتل در منطقه پاسارگاد ضروری به نظر می رسد.

مجموعه جهانی پاسارگاد یکی از مهمترین جاذبه های توریستی ایران است که سالانه میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر کشور و دنیاست.

آرامگاه کوروش سالمترین و مهمترین اثر باستانی مجموعه میراث جهانی پاسارگاد است اما آثار دیگری نظیر کاخ دروازه ،بارعام اختصاصی ،برج سنگی (آتشکده)، دژ(تل تخت) و باغ شاهی نیز در این مجموعه وجود دارد.

مجموعه پاسارگاد 14 سال پیش و در تاریخ 16 تیرماه سال 1383 به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی (یونسکو) با شماره 1106 به ثبت رسید.

 باید بشود

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان فارس به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به جهانی بودن مجموعه پاسارگاد اقدامات بسیار بیشتری باید در این مجموعه انجام شود.

مصیب امیری اظهار داشت: متاسفانه در قسمت ورودی مجموعه پاسارگاد که روستای مادر سلیمان واقع شده به لحاظ بصری چشم انداز مناسبی وجود ندارد و با توجه به اینکه این مسیر به یک اثر جهانی منتهی می شود این توقع وجود دارد که به نحو شایسته ای سامان پیدا کند.

وی با اشاره به صحبت های اخیر استاندار فارس در زمینه ساماندهی محوطه جهانی پاسارگاد این خواسته را بجا دانست و گفت: با هدف ساماندهی محور ورودی این مجموعه در آذرماه سال 96 قراردادی با مهندس مشاور منعقد شده که براساس آن طراحی این مسیر باید تا پایان تیر 97 آماده و بعد از آن با همکاری شهرداری و سایر دستگاه ها عملیات اجرایی این طرح آغاز شود تا گردشگران در بدو ورود به مجموعه جهانی پاسارگاد با چشم انداز مناسبی روبه رو شوند.

وی یکی از مشکلات عمده این مجموعه را عدم ساماندهی محور ورودی پاسارگاد دانست و افزود: براساس طرح مذکور از ابتدای جاده اصلی تا محوطه ورودی آرامگاه کوروش ساماندهی خواهد شد.

امیری با اشاره به اینکه در محل مقبره کوروش نسبت به سالهای گذشته کارهای زیادی انجام شده است، اظهار کرد: برای افزایش سطح حفاظت از این محل، فنس هایی که از گذشته دور تا دور این اثر تاریخی وجود داشته ولی آسیب دیده بود اکنون بصورت کامل مرمت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: بعد از سالیان زیاد کار مرمت نقش برجسته انسان بالدار که در مجموعه جهانی پاسارگاد وجود دارد در ماه های گذشته به اتمام رسید و سایبانی برای حفاظت بیشتر از این اثر نیز روی آن احداث شده است.

نصب دوربین های مدرن در محوطه مقبره کوروش

وی گفت: نورپردازی و نصب دوربین مدار بسته در سراسر این مجموعه به بهترین شکل به اتمام رسیده به نحوی که نمونه این دوربین ها در هیچ یک از اماکن تاریخی استان دیده نمی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت:خدماتی نظیر سرویس بهداشتی و نمازخانه نیز در محل ورودی مجموعه جهانی پاسارگاد ایجاد شده است.

 استاندار فارس: وضعیت مجموعه پاسارگاد مطلوب نیست

نامطلوب بودن چشم انداز بصری و امکانات خدماتی و رفاهی مجموعه جهانی پاسارگاد موجب شده که استاندار فارس نیز از این وضعیت انتقاد کند.

اسماعیل تبادار، 19 خرداد 97 در آیین تجلیل از دست اندرکاران ستاد خدمات سفر نوروزی فارس در شیراز گفت: وضعیت مجموعه تاریخی پاسارگاد مطلوب نیست.

استاندار فارس افزود: فضای این مجموعه که دارای شهرت جهانی است به هیچ وجه رضایت بخش و زیبنده نیست و باید ساماندهی شود، انتظار داریم یک برنامه جامع برای ساماندهی پاسارگاد پیش بینی و اجرایی شود.

وی ادامه داد:استان فارس به لحاظ پیشینه ای که در زمینه های مختلف فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی دارد در زمینه گردشگری از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است و استفاده از این قابلیت ها موجب ارتقای گردشگری و افزایش شمار گردشگران به این استان خواهد شد.

تبادار اظهار داشت: باید با توجه به اهمیت و تاثیر گردشگری در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، زیرساخت های لازم برای تحقق این مهم فراهم شود،اگر چه مهیاکردن این زیر ساخت ها در مدت زمانی کوتاه ممکن نیست اما باید تمام تلاش خود را برای ایجاد آن بکارگیریم.

استاندار فارس اضافه کرد: با وجود تمام فعالیت هایی که در حوزه گردشگری این استان انجام شده نمی توانیم ادعا کنیم که اقدامات ما بدون اشتباه بوده و باید برای رفع کاستی ها و اشتباه ها نیز اقدام کنیم.

ظرفیت های پاسارگاد تعریف شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در بازدید مهرماه سال 96خود از مجموعه تاریخی پاسارگاد گفت: ظرفیت های این آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو باید با تعریف تورهای هدفمند گردشگری معرفی شود.

علی اصغر مونسان افزود: حضور گردشگران در محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی باید با برنامه ‌ریزی درست و اجرای اقدامات مناسب به ماندگاری در این محوطه‌ ها منجر شود، ایجاد اقامتگاه برای گردشگران به ‌منظور افزایش ماندگاری آن‌ها در محوطه‌های آثار تاریخی ایجاد اشتغال و درآمدزایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار داشت: حفظ و نگهداری از این آثار تاریخی اولویت ماست اما باید در عین حفاظت و نگهداری و رعایت استانداردها، معرفی این آثار به گردشگران را با اجرای برنامه‌ها و اقدامات مناسب در دستور کار قرار داد.

معاون رئیس جمهوری بیان کرد: آموزش نیروی انسانی بومی در این منطقه باید در دستور کار قرار گیرد تا جامعه محلی از منافع وجود این آثار فرهنگی و تاریخی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: استان فارس از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در کشور است و با توجه به وجود سایت‌های مهم تاریخی در این استان، باید توجه ویژه ای به این منطقه شود.

مجموعه میراث‌ جهانی پاسارگاد در محلی به ‌نام دشت مرغاب در 130کیلومتری شمال شیراز، نزدیک به سرحدات شمالی استان فارس واقع شده است.

پیشینه منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می رسد اما شاخص ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد، دوره هخامنشیان است.

بر اساس مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین بار در این دوره تاریخی مطرح شد.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.

سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری کوروش دوم از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حکومت می کردند.
برچسب ها: فارس ، پاسارگاد ، گردشگری
نظرات بینندگان