کد خبر: ۱۲۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

شوخی آماری دولت با نرخ تورم واقعی!/ انتقاد از ریخت و پاش در مجلس

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
شوخی آماری دولت با نرخ تورم واقعی!/ انتقاد از ریخت و پاش در مجلسبه گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان

شوخی آماری دولت با نرخ تورم واقعی!


نرخ‌هایی که مراکز دولتی اعلام می‌کنند، شوخی با نرخ تورم است.


این مطلب را روزنامه فرهیختگان منتشر کرد و نوشت: خانواده‌های ایرانی با سطح درآمد متوسط و پایین، این روزها، بیش از سایر اقشار جامعه متحمل افزایش قیمت کالاهای اساسی و گرانی بی‌حساب و کتاب اقلام موردنیازشان شده‌اند. یکی دو ماهی است که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی موجود در بازار، چه خودسرانه و چه منطقی، افزایش داشته است. آن تعداد از فروشندگان که قیمت کالاهای خود را خودسرانه افزایش داده‌اند، افزایش قیمت دلار و نوسانات بازار ارز را عامل گرانی می‌دانند و با این بهانه، افزایش قیمت اقلام موجود در بازار را توجیه می‌کنند. این درحالی است که مسئولان بخش‌های دولتی و نظارتی در یکی دو ماه گذشته، قاطعانه اعلام کرده‌اند که بازار تحت کنترل است و به هیچ‌کس اجازه افزایش خودسرانه قیمت‌ها و اجحاف در حق مصرف‌کننده را نداده‌اند.


اما آنچه در واقعیت وجود دارد با گفته‌ها و وعده‌ و وعیدهای مسئولان در تضاد است، چراکه افزایش قیمت‌ها در بازار از یک سو و عدم نظارت و کنترل دولت از سوی دیگر، به خوبی محسوس است. مصداق بارز این گفته افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت لبنیات در مدت اخیر است.


براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار قیمت گوشت گوسفند در هفته منتهی به 28 اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18/2 و گوشت گاو نیز 19 درصد گران شده است. همچنین تخم‌مرغ 51 درصد نسبت به سال گذشته رشد قیمت داشته است. قیمت تخم‌مرغ در بازه مورد اشاره مرکز آمار یعنی هفته منتهی به 28 اردیبهشت 97 در مقایسه با هفته منتهی به 28 فروردین 97 افزون بر 12/3 درصد افزایش یافته است. قیمت شیر نیز در بازه یاد شده 5/5 درصد افزایش یافته است.


نمود عینی بی‌توجهی دولت به کنترل قیمت‌ها و نظارت بر بازار را می‌توان بر قیمت کالاهایی که تنها در طول یک هفته افزایش قیمت داشته‌اند، مشاهده کرد. مرکز آمار خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی را در هفته منتهی به 28 اردیبهشت منتشر و اعلام کرد که طی آن قیمت هشت گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. برای مثال در هفته گذشته نرخ لبنیات 0/2درصد، برنج 1/6 درصد، حبوب 0/3 درصد، میوه‌های تازه هفت درصد، سبزی‌های تازه 1/5 درصد، گوشت قرمز 0/2 درصد، گوشت مرغ 1/2 درصد و چای 0/9 درصد افزایش یافته است.


از نگاه کارشناسان وصاحب‌نظران اقتصادی، گرانی کالاهای اساسی، سبد کالایی خانوارها را روزبه‌روز کوچک‌تر و زندگی را برای طیف وسیعی از مردم سخت‌تر می‌کند. در این میان گرانی مسکن که در حدود 35 درصد از هزینه خانوارهای ایرانی را تشکیل می‌دهد، حق صرف هزینه در قسمت‌های دیگر ازجمله آموزش و سرگرمی را سلب کرده است.



روحانی گرفتار مسیریابی نادرست است


مدعیان تدبیر و امید گرفتار مسیریابی نادرست شده‌اند.


این مطلب را روزنامه صبح‌نو ضمن تحلیلی مورداشاره قرارداده و می‌نویسد: در نخستین سالگرد انتخاب مجدد آقای روحانی و گزینش شورای شهر جدید، همه‌چیز نشان از نادرستی مسیرهای اصلی در طراحی این دو برنامه سیاسی دارد؛ درست وقتی سعید حجاریان، طراح ارشد سر و شکل فعلی دولت، و آقای غلامحسین کرباسچی، طراح ارشد سر و شکل شورای شهر، به کل، ابراز نارضایتی از دو برآورده طراحی‌های خود می‌کنند.


وقتی دکتر سعید حجاریان در یک طراحی تازه رادیکال، از برکناری آقای روحانی سخن می‌گویند! لرزه بر اندام ما می‌افتد، چرا که بی‌گمان او تنها یک تحلیلگر سیاسی یا اجتماعی نیست؛ او یک مقام ارشد امنیتی سابق است که علی‌الاصول هنوز همدستی در پس امور دارد و همواره بعید تصور می‌شده است که عملاً دست به پیاده کردن طراحی‌های خود نزند. بنابراین، همواره گمان بر این بوده است که وقتی او تحلیلی ارائه می‌دهد، باید دنبال دست‌هایی بود که برای جامه عمل پوشاندن به آن تحلیل‌ها به حرکت در می‌آیند؛ و وقتی سخن از برکناری رئیس‌جمهوری هموار می‌شود، درمی‌یابیم که ذهنیت چپ رادیکال به حداکثر آشوب تن سپرده است.


به همین قواره، وقتی آقای غلامحسین کرباسچی که صدر طراحی لیست امید شورای شهر بود (مطابق آنچه از افشاگری روزنامه آفتاب یزد در مورد چینش کرسی‌های دو میلیارد تومانی فهرست امید برآمد)، مهم‌ترین دست‌پخت شورای شهر را که شهردار باشد، هدف تندترین انتقادات ممکن قرار می‌دهد، باید پذیرفت که مسیر تدبیر و امید به دشواری‌هایی برخورده است که نیاز به تنظیم مجدد دارد.


در هفته گذشته نقل قول تکان‌دهنده سوم از دکتر محمد جواد ظریف برآمد و همه را غافلگیر کرد و نشان داد که مهم‌ترین هدف‌گذاری در گفتمان «تدبیر و امید» عمیقاً از واقع‌نگری به دور بوده است؛ دکتر محمد جواد ظریف فرمودند «برجام، بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی قرار دارد.» این را آقای محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس‌کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حضور دکتر ظریف نقل کرد و بالاخره نشانه چهارم، نشانگر شورش سراسری علیه «طرح تحول نظام سلامت» بود که تنها پروژه موفق دولت تدبیر و امید با رضایت 80درصدی مردم تلقی می‌شود. به‌رغم این موفقیت، پس از حملات بیمه‌ها و شایعه شکرآب وزارت بهداشت و وزارت رفاه، تهاجم دکتر مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس‌پر نفوذ مجلس شورای اسلامی، و همچنین، توقف تخصیص یارانه ارزی دارو، نشان دیگری از به محاق رفتن مسیر دولت تدبیر و امید است.


مجموع این نشانه‌ها به دکتر حسن روحانی که سیاستمدار ارشد این مسیر است، گوشزد می‌کند که باید نقش خود را ایفا کنند، و دست به تنظیم مجدد مسیرها و ریل‌ها بزنند. این چیزی است که هم‌اکنون از ایشان انتظار می‌رود.


شاخص‌ها و نشانه‌های روشنی باید در دست سیاستمدار ارشد باشد، تا بتواند به موقع و به درستی دست به اصلاح مسیرها بزند؛ یکی از نشانه‌های مسیر نادرست سیاسی این است که با وجود تلاش سخت، نتایج رضایت‌بخشی نداریم؛ خصوصاً اگر دستاوردهای ما در مقایسه با دستاوردهای رقبا طی دو یا سه دوره تلاش، نقصان داشت، باید نتیجه بگیریم که این میدان، میدان حقیقی عمل ما نیست و باید مسیرها را بهبود بخشید یا تغییر داد.


نشانه بعد این است که زیاد در دو راهی تصمیم‌گیری و مصلحت‌سنجی گرفتار می‌شویم. این نشان از آن دارد که مسیر انتخابی ما با اعتقادات و باورهای اصولی ما در تضاد است. این نحو مسیرها، اغلب با انگیزه‌هایی مانند موقعیت انتخاباتی، پرستیژ سیاسی و گروکشی از رقبای داخلی یا خارجی سیاسی آغاز می‌شوند، اما ادامه چنین مسیر حساب نشده‌ای، مدام مجبور به قمار بیشتر منابع می‌شویم، شاید جاه‌طلبی‌های اولیه تشفی یابند. این نحو سیاست‌ورزی، بیشتر شبیه یک نحو قمار است و هر چه زودتر آن را قیچی کنید، زودتر رستگار خواهید شد. ادامه حضور در چنین مسیرهای سیاسی‌اشتباهی منجر به استهلاک روحی و معنوی سیاستمدار می‌شود و نشانه چنین وضعی، پرخاش مستمر به دیگران و منتقدان است.
 


اگر به جای آمریکا، ایران از برجام خارج می‌شد اروپا همین قدر خویشتندار بود؟


رفتار اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام منافقانه است. اگر به جای آمریکا، ایران از برجام خارج می‌شد، اروپا چه می‌کرد؟


دکتر محمدباقر خرمشاد با طرح این پرسش، به روزنامه جام‌جم گفت: اگر به تاریخ رجوع کنیم، اروپاییان قابل اعتماد نبوده و از سابقه خوبی بویژه در مذاکراتی که طی حدود ده سال گذشته داشتیم، برخوردار نبوده و به تعهداتشان پایبند نبودند. هر چند آنها بهانه‌هایی از جمله زمانبر بودن انجام تعهدات یا مشکل بودن تصمیم‌گیری در اروپا را مطرح می‌کنند اما در نهایت رفتار آنها در مورد برجام آزمون بزرگی برای غرب است که خود را چند قرن رهبر جهان می‌داند و شاید هیچ‌گاه مانند امروز در معرض آزمون سختی در مقابل دیده‌های جهانیان قرار نگرفته بود، اروپا در شرایطی قرار گرفته که شاید برخلاف سنوات قبل که به صورت متحد آمریکا کار می‌کرده در معرض تحقیر جدی از سوی آمریکاست.


امروز معامله اروپا با آمریکا، آزمون دیگری برای اوست که نه در جهت منافع ما، بلکه باید در جهت حفظ اعتبار خود به تعهداتش عمل کند.
وی در ادامه گفته است: اگر ایران از برجام خارج می‌شد عکس‌العمل طرف اروپایی چه بود؟ قطعا یکی از اقدامات آنها این بود که انگلیس و فرانسه حتما بانی صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت شده و علیه کشورمان موضعگیری و ما را محکوم می‌کردند.
بنابراین در حال حاضر که آمریکا اقدام به خروج از برجام کرده است، انتظار می‌رود همین اتفاق بیفتد و اروپا آن را محکوم کند.
خرمشاد می‌گوید: دولت دچار همان ضعف و محافظه‌کاری مفرطی در مقابل خروج آمریکا از برجام شده که در گذشته هم با همان ضعف پیش رفته بود. ایران می‌توانست بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کند در حال حاضر در برجام مانده و منتظر عکس‌العمل اروپا می‌ماند؛ اما در عین حال برخی تعهدات را تعلیق می‌کند. به عنوان مثال می‌توانستیم اعلام کنیم محدودیت‌هایی را که درخصوص تحقیق و توسعه پذیرفته‌ایم به صورت تعلیق در می‌آوریم و کار تحقیقاتی روی سانتریفیوژهای جدید را شروع می‌کنیم تا ببینیم اروپا چه کار می‌کند.
همین اقدام را می‌توانستیم در همان مقطعی که شاهد نقض عهدهای آمریکا بودیم انجام دهیم؛ چراکه بر اساس برجام اگر طرفی به بخشی از تعهداتش عمل نکند طرف دیگر می‌تواند به بخش یا تمام تعهداتش عمل نکند و آن را معلق کند، بنابراین ایران می‌توانست از کمترین اقدام حاشیه‌ساز استفاده کند و بخشی از تعهداتش را به حالت تعلیق در آورد. این در حالی است که پس از خروج آمریکا از برجام، اقدام تنبیهی نداشتیم و همه چیز را به اخلاق واگذار کرده‌ایم تا به صورت اخلاقی اروپاییان به تعهدات خود بازگردند، اما باید با کمال تاسف گفت در سیاست بین‌الملل اخلاق هیچ جایی ندارد.
 


محافل دولتی مؤثر در گرانی ارز برای ساماندهی آن همراهی نمی‌کنند


رئیس سابق اتاق بازرگانی می‌گوید برخی دولتمردان و رسانه‌های حامی آنها، از عوامل افزایش قیمت ارز بودند.


یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبر آن لاین تصریح کرد: طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول میزان ذخایر ارز کشور رقمی در حدود 109 میلیارد دلار است. حالا به این رقم صادرات نفتی و غیرنفتی هم اضافه کنید، جمع این ارقام نشان می‌دهد که مشکل منابع ارزی نداریم. آنچه مشکل ایجاد کرده، تقاضاهای غیرواقعی به بازار است.


وی درباره عامل گران شدن ارز می‌گوید: حتماً عوامل داخلی مؤثر بودند. مثل همین اختلاف دیدگاه‌هایی که بین نخبگان و صاحب‌نظران درباره ارز مطرح شد. این اختلاف بین کسانی که در داخل دولت یا خارج از دولت مطرح شد هم بر انتظارات روانی افزایش قیمت ارز دامن زد.


صحبت‌های آقای ترکان و عقبه فکری که این دیدگاه را داشتند. دیدگاه آقای ترکان درباره ارز نمودی از یک جریان بود. دو نوع تفکر در دولت درباره ارز جریان دارد. جالب آنکه پایه هر دوی آنها قیمت دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است. چندی پیش روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه جریان حامی دولت پرسشنامه‌ای را تهیه کرد که نرخ ارز را بر دو پایه 5 تا 6 هزار تومان و 6 تا 7 هزارتومان را به نظرخواهی گذاشت. من در آن نظرخواهی گفتم که اولاً این جدول غلط است و شما دارید به بازار جهت می‌دهید. دوم اینکه از نظر من قیمت دلار 4200 تومان است. این عدد را یک ماه قبل از تصمیم دولت گفتم.


آل‌اسحاق می‌گوید: فکر می‌کنم مجموعه فضاسازی‌هایی که شد و طرح دیدگاههای تئوریک درباره قیمت ارز، در راستای صحبت آقای ترکان که تأکید داشت «ارز گران، بد نیست»، یکی از عوامل افزایش نرخ ارز بود. البته گروهی هم در اتاق‌های بازرگانی از این دیدگاه حمایت کردند. در این شرایط در نظر بگیرید، گروهی که در خارج از کشور پول داشتند، با طرح اینکه ارز به 7-6 هزار تومان می‌رسد، تصور سوپر میلیاردر شدن پیدا کردند. این گروه هم بر فضاسازی‌ها دمیدند. به این اتفاق‌ها، مسایلی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد کرد، را اضافه کنید. بالاخره اندیشکده‌های سیاسی آمریکا بیکار ننشسته‌اند. آنها دریافتند که می‌توانند در اختلاف ارز در داخل ایران نقش ایفا کند.
او خاطرنشان کرد: سیاست دولت برای ساماندهی ارز درست است به شرط آن که همه نظرها یکی شود. برخی از وزرا موافق نیستند که باید همراه شوند.


آش سوء مدیریت اقتصادی شور شد صدای حامیان دولت هم درآمد


انتقاد نسبت به سوء تدبیرهای اقتصادی دولت، از رسانه‌های منتقد به رسانه‌های حامی دولت گسترش یافته است.
«خبر آنلاین» در گزارشی با عنوان «تورم یک رقمی و آشفتگی بازار مسکن»، به انتقاد از وضعیت حاکم بر بازار مسکن و عدم نظارت دولت بر آن پرداخت و نوشت: آیا این وضعیت از حقوق شهروندی است که مالک هر روز صبح از خواب بلند می‌شود و هر قیمتی دلش خواست را عنوان می‌کند یا اینکه به نظام ارزی و پولی دولت نگاه می‌کند و چنین تصمیم می‌گیرد و یا تحریکات خارجی بر آن اثر دارد و یا.
چه کسی مسئول این نابسامانی‌هاست؟ دولت چرا فکری نمی‌کند آیا می‌خواهد همانند بازار ارز کار به بحران بکشد و آن گاه وارد شود و یا باید علاج واقعه را قبل از وقوع بکند!
خبرآنلاین افزود: دیدیم که در بازار ارز هم زمانی دولت وارد شد که هم خود دولت و هم بسیاری دیگر می‌گفتند که خیلی زودتر از این‌ها باید اقدام می‌شد. رشد 30 درصدی در زمین و مسکن و بلکه بیشتر، سر به کجا می‌زند؟


خبرگزاری «ایلنا» هم از قول «رضا امیدی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی، نوشت: در طول 4 سال گذشته وضعیت معیشت و کیفیت زندگی کارگران چندان محوریت نداشته است.
یافته‌های حاصل از مطالعات مختلف نشان می‌دهد اثرات ناشی از رشد اقتصادی بیشتر معطوف به طبقات بالا بوده و طبقات پایین، روستائیان و شهرهای کوچک بهره‌مندی چندانی از نتایج رشد اقتصادی نداشته‌اند.
امیدی اضافه کرد: به نظر می‌آید دولت به رغم شعارهایی که می‌دهد چندان به بخش مولد جامعه توجهی ندارد و در سطح سیاست‌گذاری هم هنوز این فهم حاصل نشده که نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر کشوری است.


خبرگزاری ایسنا نیز در گفت‌وگو با «محمدرضا واعظ مهدوی» معاون سابق توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه، به تحلیل وضعیت صنعت کشور و عملکرد دولت در این حوزه پرداخت.
واعظ واردات را یکی از موانع رشد صنعت دانست و گفت: 70 درصد صنایع ما به دلیل واردات کالاهای خارجی تعطیل هستند.
وی با انتقاد از حمایت‌های ناکافی از بخش تولید افزود: متأسفانه علاوه بر تعطیلی صنایع کشور، سرمایه‌گذاری‌های صنعتی نیز در کشور ما پایین است و وقتی همه سرمایه‌های کشور وارد بانک‌ها می‌شود و مراکز بانکی ما سود بالای 20 درصد می‌دهند و عرصه‌های تولید و کارآفرینی تا این اندازه سودمند نیست، طبیعی است که سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور صورت نمی‌گیرد.


خراسان

چند «نمانام» ایرانی داریم؟


بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد مسئول اقتصادی در دولت به همه استان های کشور، از مدیران مربوط خواسته شده با توجه به برنامه های دولت طی امسال برای اجرای هرچه بهتر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات ایرانی، به جمع آوری و ارسال اطلاعات مربوط به نمانام (برند) های ایرانی که بخش های مختلف تولیدی و صنعتی آن ها را ثبت کرده اند، اقدام کنند تا مشخص شود چند برند ایرانی وجود دارد. این ابلاغیه متذکر شده مسئولیت هرگونه محرومیت احتمالی برندها از حمایت های آینده دولت، بر عهده دستگاهی خواهد بود که فهرست مذکور را تکمیل نکرده باشد.


پیگیری های ویژه یک مسئول درباره 10هزار موتورسیکلت


در حالی که مدتی است تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری به علت تاثیر آن در آلودگی هوا، توسط هیئت وزیران ممنوع شده، یک مقام مسئول در کابینه با ارسال نامه هایی به تعدادی از مدیران اجرایی، از آن ها خواسته با توجه به درخواست برخی تولیدکنندگان موتورسیکلت و به منظور جلوگیری از تبعات اجتماعی و بروز مشکلات اقتصادی در این شرکت ها، حدود 10 هزار موتورسیکلت باقی مانده در انبارها، از مجوز خاص دولت جهت مستثنا شدن از ممنوعیت مذکور بهره مند شوند.


ایران

روسیه: ایران نباید از سوریه خارج شود

روسیه اعلام کرد که ایران و حزب‌الله نباید از سوریه خارج شوند. به گزارش جماران، «الکساندر زاسیپکین» سفیر روسیه در لبنان گفت که خروج ایران و حزب‌الله از سوریه در این شرایط نه مجاز است و نه ممکن زیرا تروریسم در سوریه هنوز از بین نرفته است. وی افزود: تمرکز بر این موضوع در این مرحله توسط اردوگاه مقابل صورت می‌گیرد تا تردید به وجود آورده و مشکلاتی میان محور مقاومت و روسیه به وجود بیاورد و این مسأله‌ای غیرقابل قبول است.» به گفته زاسیپکین، روابط میان روسیه و محور مقاومت در سوریه روابط همکاری است. وی حضور امریکا در سوریه را یکی از دلایل پیچیدگی کنونی اوضاع در سوریه و نرسیدن به راه حل‌ها دانست.

اختلاف نظرها درباره مصادیق نفوذی به مجلس کشیده شد

موضوع اختلاف نظرها بر سر مصادیق نفوذی به مجلس کشیده شد. روز گذشته سؤال جواد کریمی قدوسی نماینده مخالف دولت از وزیر اطلاعات درباره دوتابعیتی و نفوذی ندانستن دری اصفهانی اعلام وصول شد و بدین ترتیب سید محمود علوی برای توضیح در این باره باید به صحن علنی بهارستان برود. دری اصفهانی از همکاران تیم مذاکره کننده هسته‌ای است که دستگاه قضایی وی را به جرم نفوذی و جاسوسی محاکمه کرده اما وزارت اطلاعات تأکید کرده که وی جاسوس و نفوذی نیست. این اختلاف نظر درباره فعالان محیط زیست که بازداشت شده‌اند هم وجود دارد. در حالی که دستگاه قضایی اتهام آنها را جاسوسی می‌داند، مقامات دولتی آنها را جاسوس نمی‌دانند.  

ارجاع پرونده محمدعلی طاهری به دادگاه تجدید نظر

وکیل مدافع سرکرده گروه عرفان حلقه از ارجاع پرونده موکلش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر خبر داد. سیدمحمود علیزاده‌ طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با وجود انتقاداتی که به قرار بازداشت موکلم داشتیم، ولی وی همچنان در بازداشت بسر می‌برد. وی افزود: برای آقای طاهری قرار وثیقه صادر شد و آن را ارائه داد ولی وثیقه‌اش مورد موافقت قرار نگرفت. این وکیل دادگستری با انتقاد از اینکه بازداشت موقت موکلش مبنای قانونی ندارد، گفت: پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر ارسال شده ولی هنوز تعیین وقت نشده است.

انتقاد از ریخت و پاش در مجلس

نماینده اصفهان با اعلام مخالفت با سفر نمایندگان به جام جهانی فوتبال از آنچه ریخت و پاش در پارلمان نامید، انتقاد کرد. حسن کامران به تابناک گفت: مجلس ما آنقدر ریخت و پاش دارد که به مستراح هم بند کرده است؛ خرج تعمیر یک دستشویی در مجلس 26 میلیون تومان شده است، البته من جلوی آن را گرفته‌ام. اگر شما عکسی از آن می‌گرفتید، می‌دیدید که دستشویی قبلی سنگ مرمر و کاشی‌های مرتب داشت، اما مجلس یک دفعه تصمیم گرفت آن را تعمیر کند. دستشویی‌های سالم را خراب کردند و دستشویی جدید ساختند. الان مجلس هفت طبقه و در هر طبقه دو دستشویی دارد که روی هم رفته و با حساب سرانگشتی برای هر دستشویی 26 میلیون هزینه کرده‌اند که سرجمع آنها می‌شود چیزی حدود 300 میلیون تومان که خارج از مناقصه به افراد واگذار شده تا ساخته شود.

آرمان

نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب

رئیس ستاد برگزاری عید سعید فطر اعلام کرد: نماز عید سعید فطر به امامت حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در مصلای امام خمینی(ره) اقامه خواهد شد. سیدباقر پیش‌نمازی با اشاره به اینکه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی اقامه خواهد شد، اظهارداشت: پس از تایید و اعلام روز عید از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب، درب‌های مصلای امام خمینی(ره) از ساعت ۵ صبح به روی نمازگزاران باز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ویژه برنامه‌های متنوعی در مصلای امام خمینی برای پذیرایی و استقبال از نمازگزاران تدارک دیده شده است، گفت: مراسم نماز روز عید سعید فطر (احتمالا صبح جمعه) از ساعت ۷ صبح و با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز خواهد شد. رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تصریح کرد: نماز عید سعید فطر نیز حدود ساعت ۸:۳۰ به امامت حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه می‌شود. پیش نمازی افزود: برای پرداخت زکات فطره نمازگزاران نیز صندوق‌های کمیته امداد امام خمینی در اطراف محل برگزاری نماز در نظر گرفته شده است. وی گفت: سامانه پیامکی ۶۸۶۸ این ستاد آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات قبل و بعد از برگزاری نماز عید سعید فطر است. پیش نمازی ادامه داد: برای نمازگزارانی که با خودروی شخصی به مصلای امام خمینی(ره) می‌آیند پارکینگ‌هایی در اطراف این مصلا در نظر گرفته شده است. رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر خاطرنشان کرد: برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم نماز عید سعید فطر نهادها و دستگاه‌های مختلف خدمات رسان در این روز ارائه خدمات ویژه خواهند داشت.

مخالفت با تشکیل دیوان اصل 90

نمایندگان مجلس به دنبال مخالفت شورای نگهبان با تشکیل دیوان اصل ۹۰، این ماده را از طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی حذف کردند. نمایندگان در اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی خواستار تشکیل دیوان اصل ۹۰ قانون اساسی شده بودند. شورای نگهبان تشکیل دیوان اصل ۹۰ را مغایر اصل ۹۰ قانون اساسی شناخته و معتقد بود این امر موجب افزایش هزینه‌های عمومی شده و مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است، بنابراین ماده ۴۸ طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مبنی بر تشکیل دیوان اصل ۹۰ قانون اساسی از این طرح حذف شد.

طرحی برای جلوگیری از احیای روابط با ایران

مجلس عوام پارلمان کانادا قرار بود سه‌شنبه به طرحی رأی بدهد که ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و نقش‌آفرینی در «تحریک به خشونت» در مرز غزه، خواستار قطع هر گونه مذاکره از سوی دولت برای احیای روبط دیپلماتیک با ایران است. این طرح که توسط «گارنت جینیوس»، نماینده محافظه‌کار تهیه شده همچنین خواستار آزادی اتباع کانادایی شده که مطابق ادعاها در زندان‌های ایران بازداشت شده‌اند. طرح این نماینده محافظه‌کار برای روز سه‌شنبه در دستور کار بررسی پارلمان قرار گرفته است. جینیوس در خطابه‌ای که چند روز پیش در پارلمان کانادا ایراد شد، اظهارات یکی دیگر از همکارانش در پارلمان مبنی بر اینکه دولت ایران منتخب مردم است را محکوم کرده و به شدت از دولت کانادا به دلیل آنکه خواستار تحقیقات مستقل درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در مرز غزه شده انتقاد کرده است.

اهانت به صالحی تخریب وحدت ملی است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اهانت معدود افرادی علیه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم روز جهانی قدس گفت: این اقدامات خود زنی، مبارزه با جمهوری اسلامی و تخریب وحدت ملی است و کسانی که دست به چنین رفتارهایی می‌زنند فکر نکنند کارشان به نفع نظام است. رسول منتجب نیا درباره اهانت به رئیس سازمان انرژی اتمی در راهپیمایی روز قدس گفت:این نوع برخوردها برخلاف مصلحت نظام و کشور هست و اگر ما این مسائل را وسیله اختلاف قرار دهیم و بخواهیم نظر خودمان را به هر قیمتی حاکم کنیم موجب تضعیف نظام و اقتدار کشور و خوشحالی دشمنان می‌شود. وی ادامه داد: این نوع برخوردها از هر ناحیه‌ای باشد غلط و باطل و مضر است به‌خصوص نسبت به مسئولانی که امروز در خط مقدم جبهه مبارزه با استکبار قرار دارند. وی با تاکید برلزوم حمایت از این مسئولان گفت: باید با وحدت کلمه از این مسئولان حمایت کرد تا دشمنان احساس نکنند اینها تضعیف شدند یا دستشان خالی است و مورد اختلاف هستند.

تکذیب تعرض به دانش‌آموزان غرب تهران

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هیچ تعرضی به دانش‌آموزان غرب تهران نشده است، گفت: طبق گزارش مراجع ذیصلاح کار خلاف شئونات صورت گرفته ولی تعرضی به دانش‌آموزان نشده است. محمدمهدی زاهدی اظهار کرد: روز دوشنبه گزارشی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه شد که این گزارش از سوی مراجع ذیصلاح بوده مبنی بر اینکه تعرضی به دانش‌آموزان نشده است. وی در عین حال گفت: کار خلاف شئونات صورت گرفته ولی آنطور که در رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های معاند آمده، نیست. آنها قضیه را به گونه‌ای دیگر ترویج داده و بزرگ‌نمایی کردند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که ناظم متعرض به دانش‌آموزان در فیلم به تعرض خود اعتراف کرده، گفت: این فرد در فیلم چنین چیزی را نگفته و حتی در اعترافاتش نیز چنین چیزی نیست.

موافقت با تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها

نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از دو باشگاه ورزشی پرسپولیس و استقلال موافقت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه 22 خرداد با تقاضای تحقیق و تفحص از منابع، مصارف و نظام مدیریت شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در 10 سال گذشته با اکثریت آراء، موافقت کردند. نمایندگان مجلس در این جلسه، از مجموع 254 نماینده حاضر، با 178 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع، تحقیق و تفحص از منابع، مصارف و نظام مدیریت شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در 10 سال گذشته را تصویب کردند.

نیازمند تیمی قوی‌تر درمذاکرات FATF هستیم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: نیازمند یک تیم مذاکره کننده در FATF با حضور حقوقدانان کارآمد و خبره و توانمندی بالاتری هستیم چراکه کشورهای مقابل با نیروهای کارآزموده‌ در نشست‌های ارزیابی حضور پیدا می‌کنند. کاظم جلالی گفت: نیازمند یک تیم مذاکره کننده با حضور حقوقدانان کارآمد و خبره و با توانمندی بالاتری هستیم چراکه در طرف مقابل کشورهای مختلف با نیروهای کارآزموده‌تر در نشست‌های ارزیابی حضور پیدا می‌کنند تا جایی که فقط آمریکا با 9 نفر و به صورت حرفه‌ای در این نشست‌ها حضور پیدا کرده و برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد مشکل می‌کند.

وی افزود: بنده با احساس مسئولیت در این زمینه به بسیاری از مسئولان کشور به ویژه رئیس محترم جمهور، وزارتخانه‌های متولی امر شامل وزارت اقتصاد، ‌وزارت امور خارجه و نهادهایی مانند شورای امنیت ملی و وزارت اطلاعات که نقش نظارتی دارند عنوان می‌کنم که اهتمام جدی داشته باشند تا تیم مذاکره کننده ایران که در آستانه مذاکرات جدی و حساسی با گروه اقدام مالی است تقویت شود.

نظرات بینندگان