کد خبر: ۱۲۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

هجوم کارگران افاغنه به نگین زاگرس

استفاده از کارگران غیر بومی اجحاف بزرگ در حق جوانان این شهرستان است واین درحالی است که جوانان سپیدانی جویای کار می بایست برای خرج خود وخانواده به مناطق دیگر کوچ کنند ویا در شهر خود بیکار باشند .

به گزارش شیرازه، چندسالی است شهرستان سپیدان وخصوصا شهراردکان وهماشهر با توجه به شرایط اب وهوایی از فصل بهار تا فصل پائیز وحتی زمستان با وجود ساخت وساز در شهر وروستاهای اطراف شاهد هجوم کارگرانی است که معمولا از کشور همسایه یعنی افغانستان به این شهرستان چهار فصل می آیند .برخی از این کارگران فصل زمستان را نیز میهمان های ناخوانده نگین زاگرس هستند واین درحالی است که جوانان سپیدانی جویای کار می بایست  برای خرج خود وخانواده به مناطق دیگر کوچ کنند ویا در شهر خود بیکار باشند .

استفاده از کارگران غیر بومی اجحاف بزرگ در حق جوانان این شهرستان است، شهرستان سپیدان با توجه به داشتن کارخانه های متعدد ومناطق گردشگری وتفریحی بسیاریکی از قطب های اقتصادی وگردشگری در جنوب کشور است که نباید جوانانش دغدغه بیکاری داشته باشند.

امامتاسفانه چندسالی است میهمانان ناخوانده دراین شهر در زیر حمایت بی توجهی مسئولین شهرستانی آرام آرام جای خود راپیدا کرده اند وباعث بیکاری جوانان شهرستان شده اند .

شاید این نکته در ذهن ها جاری شود که روزی هرکسی دست خداست و خدا روزی رسان است  .دراین نکته نباید شک کنیم واما متاسفانه با ورود این کارگران غیربومی استادکارها وصاحبان کار وپروژه های عمرانی کمتر نسبت به کارگیری جوانان سپیدانی اقبال نشان می دهند  واین باعث فراهم شدن موج نارضایتی از سمت اشخاصی است که دیروز برای خود دراین شهر به دنبال روزی حلال ولقمه نانی بودند .

معضل بیکاری اصلی ترین دغدغه جامعه ما بویژه دربین جوانان این شهر وشهرستان است.دلیل ورود این کارگران در فصل های بهار تا زمستان بیشتر ناشی از تفاوت دستمزدهایی استه که توسط این میهمانان ناخوانده درشهر ردوبدل می شود .

با ورود این کارگران غیر بومی که در خانه های قدیمی با وضعیتی اسف بار وتعداد بالا زندگی می کنند متاسفانه مشکلاتی نیز با خود به شهر ما ارمغان می آورند . مشکل اصلی کارگران غیر بومی اسکان و بهداشت کارگران است.

هر ساله این کارگران به مناطق مختلف سپیدان هجوم می آورند به کار می پردازند ولی مسئولین شهری از دو نکته غافل می شوند. نکته اول اینکه حضور تعداد زیاد کاگران با وضع ظاهری عمدتاً نامناسب در سطح شهر به نوعی به زیبایی شهر لطمه وارد کند.

 متاسفانه برای اسکان این کارگران در شهر هیچ برنامه مدونی وجود ندارد و کارگران پس از پایان ساعات کاری روزانه در خیابان های سطح شهر و در خانه های قدیمی اسکان دارند که همین موضوع به یک مساله اجتماعی برای خود این عزیزان و البته افراد بومی و شهروندان سپیدانی تبدیل شده است.

نکته  ای دیگر که در اول صبح در خیابان اصلی شهر ودر مرکز شهرستان چشم هر بیننده ای را آزار میدهد حضور وتجمع کارگران باوضعیت بهداشتی نا مناسب است. کارگرانی که در طول روز و در اوج گرما زحمت می کشند در برخی مواقع امکان دسترسی به حمام را ندارند و باوضع بهداشتی بسیار بد و نامناسب در شهر تردد پیدا می کنند.

معضلی دیگرکه باورود این کارگران در شهر به چشم می خورد اینکه صاحبان کار ومشاغل برای اینکه سریعتر پروژه خود رابه اتمام برسانند از چندین نفر با قیمت بسیار پایینی استفاده می کنند واین خود یکی از دلایل اصلی برای بکار گیری کارگران غیربومی در شهر است .

خیابانهای شهر که محل تردد شهروندان و مخصوصا بانوان است، جولانگاه کارگران غیر بومی شده است که در هر طرف به صورت نشسته و خوابیده در  این مکانها پراکنده اند و چهره ای نا زیبا را بر این اماکن تحمیل نموده اند.

 هجوم کارگران غیر بومی به شهرستان سپیدان برای شهروندان سپیدانی به یک مساله اجتماعی تبدیل شده است.

برخی مسئولین چشمان خود را بر این مساله می بندند و فراموش کرده اند که این  جوانان وکارگران زحمتکش  سپیدانی دارای حقوق شهروندی می باشند و مسئولین شهری در قبال این عزیزان مسئولند .موضوع اشتغال جوانان سپیدانی امروزه یکی از مهم‌ترین مسائل روز وشب برخی از خانواده ها تبدیل شده است.

حلقه بیکاری در حالی روز‌ به ‌روز برای جوانان سپیدانی تنگ ‌تر می ‌شود که وجود کارگران غیربومی  وافاغنه در این  شهرستان روایتی نامتعارف برای ایجاد شغل برای جوانان  سپیدانی است.

متاسفانه علامت سوالی در این جا در ذهن ما بوجود می آید که با وجود سرمایه ‌های عظیم خدادادی در شهرستان چهار فصل ونگین زاگرس چرا باید جوانان و مردان سپیدانی نظاره‌گر ورود سیل عظیم جوانان بیکار شهرهای دیگر به این شهرستان برای اشتغال باشند و خود بیکار بمانند.

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، زاگرس ، فارس
نظرات بینندگان