کد خبر: ۱۲۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

جاده های خراب روستاهای فارس که به فقر و مهاجرت منتهی میشود

بحث راه و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهم ترین نیازهای روستاییان در هر جامعه ای است که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه روستاها محسوب می شود و لزوم اختصاص ردیف بودجه مشخص و تخصیص اعتبار کافی، لازم و ضروری به نظر می رسد .

به گزارش شیرازه، بحث راه و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهم ترین نیازهای روستاییان در هر جامعه ای است که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه روستاها محسوب می شود، این مساله برای روستاییان، کشاورزان و دامداران که برای عرضه محصولات خود به بازار و مراکز فروش و همچنین عبور و مرور به روستاها و شهرهای اطراف می روند از ضرورت بسیاری برخوردار است و لزوم اختصاص ردیف بودجه مشخص و تخصیص اعتبار کافی، لازم و ضروری به نظر می رسد .

قصه رنج محرومیت برخی از روستاهای فارس، تاریخی طولانی دارد و نداشتن جاده مناسب و حتی صعب‌العبور بودن برخی از مسیرهای روستایی در این استان به پیشینه تاریخی آنان باز می‌گردد و این امر زمینه ساز مهاجرت روستاییان شده است.

روستاهای استان فارس به دلیل طبیعت زیبا و گردشگری همچنین محصولات دامی و کشاورزی یکی از امتیازات قابل توجه استان به حساب می آیند به طوریکه بسیاری از نیازهای پروتئنی، محصولات کشاورزی، صنایع دستی و ... از این روستاها به دست می آید و زمینه اشتغال عده زیادی از روستاییان را فراهم میکند.

اسماعیل تبادار در جلسه تخصصی کارگروه اشتغال می گوید : در استان فارس 183 هزار نفر بیکار وجود دارد که حتی اگر سالانه 17 هزار شغل در این استان ایجاد شود مدت طولانی برای پاسخگویی به این معضل نیاز است.

با توجه به خشکسالی های اخیر در استان، بسیاری از اهالی روستاها  با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند در حالی که می توان با ورود سرمایه گذاران در بخش های گردشگری و صنایع دستی در روستاها درصد بیکاری و مهاجرت در استان را کاهش داد.

راههای روستایی که به فقر و مهاجرت منتهی میشود

به گفته مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس؛ تاکنون در حوزه اشتغال روستایی 2 هزار و 102 طرح در کارگروه فنی استان مصوب شده؛ اما اگر خوب بررسی کنیم می‌بینیم که یکی از دلایل عدم استقبال سرمایه گذارن در بخش روستایی صعب العبود و هزینه  بردار بودن راه‌های روستایی است.

خاکی و سنگلاخ بودن جاده های روستایی استان مشکلات زیادی را برای خودروها و رانندگان ایجاد و هزینه های زیادی را برای مردم تحمیل می کند به گونه ای که گاهی شاهد مرگ اهالی روستا به دلیل عدم دسترسی به امکانات هستیم.

راههای روستایی که به فقر و مهاجرت منتهی میشود

از آنجا که در سالهای اخیر در استان فارس به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و عدم اشتغال شاهد کوچ روستا نشینان به شهر بودیم می طلبد مسئولین با دید سخاوتمندانه تری به دنبال حل موانع این قشر زحمتکش باشند چرا که بها دادن به این بخش به واقع به معنای ارتقای رشد زیرساختهای شهر، استان و در نتیجه کشور خواهد شد.

*زهرا جاوید

برچسب ها: فارس ، راه ، جاده
نظرات بینندگان